مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاپ بندیکت شنبه 21 اکتبر (29 مهر) خطاب به دانشمندان گفت که آنها با اعتقاد صرف به "هوش مصنوعی" و تکنولوژی ممکن است سرنوشتی مانند ایکاروس افسانه‌ای که نزدیک‌شدن زیادش به خورشید باعث سقوطش شد پیدا کنند.

به گزارش برگزاری رویترز  پاپ گفت: "زندگی معاصر که هوش مصنوعی را در صدر می‌نشاند، حتی بیشتر خود را اسیر تکنیک‌های تجربی می‌کند، در نتیجه فراموش می‌کند که همه علوم باید نگهبان انسان باشند و گرایش او به سو ی خیر راستین را تشویق کنند."

پاپ فعلی که متولد آلمان و استادیار الهیات است و پیش از انتخابش به مقام پاپی مسئول اعمال فتاوی دینی کلیسای کاتولیک بود، نگرانیش را در مورد برخی از حوزه‌های پژوهش علمی ابراز کرد که با آموزه‌های کلیسای کاتولیک رم در تضاد است.

او مانند سلفش پاپ ژان پل دوم با تکنولوژی سلول‌های بنیادی - که پژوهشگران می گویند برای کمک به معالجه بیماری‌های وخیم سودمند است - مخالف است. کلیسای کاتولیک به علت اینکه پژوهش‌های سلول بنیادی اغلب باید بر روی سلول‌های بافت جنینی انجام شود، آنها را تحریم کرده است.واتیکان می‌گوید که حیات انسانی از لحظه لقاح آغاز می‌شود.

پاپ به استادان و دانشجویان در یک دانشگاه کاتولیکی در رم سرنوشت ایکاروس را یادآور شد، که در اساطیر یونان، برای فرار از جزیره کرت بال‌هایی از پر و موم برای خود ساخت، اما با نادیده‌گرفتن نصایح پدرش بسیار نزدیک به خورشید پرید، و در نتیجه با ذوب شدن موم‌ها، به قول پاپ "به سقوطی مرگبار دچار شد."

پاپ که در مراسم ابتدای سال تحصیلی در دانشگاه Pontifical Lateranese گفت: "خود را به وسوسه اکتشاف سپردن بدون توجه به معیار‌های بصیرت عمیق‌تر می‌تواند به همان درامی منجر شود که آن افسانه از آن سخن می‌گوید."

کد خبر 6373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز