پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: احساس ما در سوریه در سطوح رسمی و مردمی این است که ما به اسرائیل اعتماد نداریم و تجربه نشان داده که اسرائیل درپی صلح نیست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بشار اسد در یک گفتگوی اختصاصی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دمشق با تشریح مهمترین مسائل منطقه‌ای و جهانی، درباره طرح‌های توسعه مشترک منطقه‌ای گفت: به ویژه در زمینه نفت در سوریه که ایران و ونزوئلا مشارکت دارند و به نظر می‌رسد مالزی هم تصمیم گرفته است به این شراکت بپیوندد.

وی افزود: ما اکنون سرمایه ‌گذاری مشترک بین سوریه و ایران را در زمینه خودروسازی شاهدیم و همچنین موضوع بازار مشترک یا منطقه تجارت آزاد بین سوریه و ایران را بررسی می‌کنیم که باید در آینده، دیگر کشورهای عربی نیز بدان بپیوندند.

رئیس جمهوری سوریه درباره حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه تاکید کرد: ما اصولاً مخالف این هستیم که روی نقش قدرت‌های خارجی حساب باز شود. تکیه کردن به قدرتهای خارجی همیشه به ناکامی منجر می‌‌شود.

بشار اسد ادامه داد، دولت آمریکا از یک شکست به شکست بعدی منتقل می‌شوند و حتی سریعتر از گذشته شکست می‌ خورند و اکنون که دولت کنونی آمریکا به پایان عمرش     می‌رسد و در این چند ماه باقیمانده تنها می‌تواند مشکلات بیشتری برای خود و دیگران ایجاد کند اما توانایی ارائه هیچ راه ‌حلی برای هیچ مشکلی را ندارد، زیرا کسی که در 7 سال و 8 ماه مرتبا شکست خورده با عقل جور در نمی‌آید که در 4 ماه باقیمانده موفق شود، به ویژه که آنها هیچ چیزی را عوض نکرده‌اند، نه در مبانی فکری و نه در گفتمان سیاسی خود تغییری نداده‌اند، بنابراین به چه دلیل باید موفق شوند.

بشار اسد درخصوص موضع گیری اروپا درقبال بر نامه هسته‌ای ایران گفت: شما در ایران هم این را می‌دانید که موضع اروپا در قبال فعالیت هسته‌ای ایران یک موضع درست و واقع ‌بینانه نیست.

رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه می‌‌خواهم در این مورد بیشتر توضیح بدهم، خاطرنشان کرد ، آنها حق ایران در داشتن فن آوری هسته‌ای را قبول ندارند و در ماه‌های گذشته هر مسئول غربی که با ما ملاقات داشته به ما گفته که برنامه هسته‌ای ایران باید متوقف شود.

طرف اروپایی به ما می‌گوید از ایران بخواهید که تولید سوخت برای نیروگاه را متوقف کند، آنها می‌گویند ما به ایران اعتماد نداریم. خوب عدم اعتماد شما به ایران موجب نمی‌‌شود که ایران از حق خود چشم‌پوشی کند.

وی درباره تحولات منطقه‌ای با اشاره به رخدادهای گرجستان و با تاکید بر اینکه سوریه از نظام تک قطبی و از تکروی ایالات متحده خیلی رنج برده است افزود: حتی اروپا از یکجانبه‌گرایی آمریکا صدمه خورده و زیان بسیار دیده است.

بشار اسد درباره ایجاد توازن استراتژیک کشورش در قبال اسرائیل گفت: دشمن ما به سبب برخورداری از حمایت آمریکا، امکانات پیشرفته‌ای دارد، اما با وجود این دیدیم که در سال 2000 و همچنین در جنگ تابستان 2006 در برابر حزب‌الله شکست خورد و گروه‌های کوچکی از مقاومت توانستند به یک پیروزی بزرگ در برابر یکی از قوی‌ترین ارتش‌ها نه فقط در سطح خاورمیانه بلکه در سطح جهانی، دست یابند. این همان توازن استراتژیک یا آغاز توازن استراتژیک است، یعنی به امکاناتی که در اختیار داریم، و نه فقط به مقدار یا نوع سلاح ایمان داشتن.

رئیس جمهوری سوریه درخصوص مذاکرات غیر مستقیم سوریه با اسرائیل گفت:ً می‌خواهم توضیح دهم که الآن چه چیزی رخ می‌دهد. آنچه الآن وجود دارد مذاکره نیست. احساس ما در سوریه در سطوح رسمی و مردمی این است که ما به اسرائیل اعتماد نداریم و تجربه نشان داده که اسرائیل دنبال صلح نیست.

وی گفت: در رسانه‌ها گفته می‌شود که این مذاکرات به مبنای جدا کردن سوریه از ایران شروع شده، کاملاً نادرست است و تنها در یک صورت ما از ایران جدا می‌شویم و آن وقتی است که ایران از اسرائیل و آمریکا از عرب‌ها حمایت کند!

رئیس جمهوری سوریه در پایان این مصاحبه گفت: سوریه پیوسته در همه خواسته‌های بحق ایران در کنار ایران خواهد بود و مطمئن هستیم که همین دیدگاه را هم برادران ایرانی ما در قبال ملت و دولت سوریه دارند.

کد خبر 63717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز