گرگ و میش سحر است و خیابان‌های شهر خلوت. معراج شهدای گمنام در بوستان زیتون منطقه ۱۴ وعده‌گاهی است که بازدید شهردار تهران از آن آغاز می‌شود.

قرار خدمت

سر زدن به پروژه‌های نیمه‌کاره منطقه و دیدار مردمی و حضور در جمع نخبگان محلی خلاصه جریانی است که در دومین قرار خدمت «علیرضا زاکانی» رقم می‌خورد. شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری و منطقه‌ای به این بوستان آمده‌اند تا بازدید از منطقه ۱۴ را با یاد شهدای منطقه آغاز کنند. فضای مقبره‌الشهدا را عکس‌هایی از شهیدان تهوری، یوسفی، وفایی، شاه‌علی، نصیری، سهرابی و دیگر شهدای منطقه پر کرده است. مزار ۲ شهید گمنام ۱۹ و ۲۵ ساله درست در میانه مقبره‌الشهدا قرار دارد. با قرائت فاتحه در مزار این شهدا و صرف صبحانه، دومین «قرار خدمت» رسماً آغاز می‌شود.

  • ایستگاه ۱ : پل نیمه‌کاره خاوران

شهردار و همراهانش به پل نیمه‌کاره خاوران که می‌رسند آفتاب دیگر طلوع کرده و هوا روشن است. پل ارتباطی خاوران‌ـ بزرگراه امام علی(ع) از سال ۱۳۹۲ به دلیل وجود معارض نیمه‌کاره رها شده و تکمیل نشده است. معارض این پروژه، مرکز مخابرات شهری است و زیرساخت‌های مخابراتی که در آن وجود دارد مهم‌ترین مانع ادامه ساخت پل به شمار می‌رود.
«محمدامین سالاری‌پور» شهردار جدید و جوان منطقه ۱۴  مانند کسی که محله را مثل کف دستش می‌شناسد شروع می‌کند به توضیح جزئیات پروژه و دلایل نیمه‌کاره ماندن آن.
دکتر زاکانی هم لابه‌لای صحبت‌های او سؤالاتی برای رفع مشکل این پروژه می‌پرسد و قرار می‌شود پیگیری‌ها برای رفع مشکل معارضان به سرعت پیگیری شود.

  • ایستگاه ۲ : مسجد آدینه

گودال عمیقی که قرار بود مسجد محلی آدینه در آن ساخته شود چند سالی است که در ابتدای خیابان عزیزی منطقه ۱۴ رها شده و نبود منابع مالی باعث شده تا این پروژه از سال ۱۳۹۶ تاکنون به سرانجام نرسد و از طرف دیگر وجود این گودال، برای اهالی منطقه دردسرساز شود. هیأت احرارالعباس، دیگر محلی است که در حین بازدید شهردار از آن، جوانی نامه به دست از راه می‌رسد و درخواست تبدیل زمین این هیأت به درمانگاهی محلی را دارد؛ درمانگاهی که اهالی محله بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند و نیاز آنها به استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق دورتر را برطرف کند.

شهرداربه دارالمؤمنین پایتخت رفت | قـرار خـدمت

  • ایستگاه ۳ : ورزشگاه قدیمی منطقه

شهردار و همراهانش به ورزشگاه شهید آیت‌الله ‌سعیدی که می‌رسند با مربی کهنه‌کاری روبه‌رو می‌شوند که به بچه‌های محله نرمش می‌دهد. شوخ و پرانرژی با شهردار گپ می‌زنند و پیرمرد از سال‌های حضورش در این مجموعه ورزشی و تمرین با جوانان و نوجوانان محله می‌گوید. پاتوق ورزشی پیش‌ نماز محله هم همینجاست. ورزشگاه شهید آیت‌الله ‌سعیدی غنیمت بزرگی برای ورزش منطقه ۱۴ به شمار می‌رود که در سال‌های گذشته نیاز به رسیدگی داشته. عبور قنات از زیر این ورزشگاه و نشست زمین در ۳ سال گذشته، امکان استفاده از این ورزشگاه را از اهالی منطقه گرفته است؛ ورزشکاری که پیش از این مورد استفاده اهالی دیگر مناطق هم قرار می‌گرفت.
زمین چمن ورزشگاه از سال ۱۳۸۲ تاکنون تعویض نشده و نیاز اساسی این مجموعه به بازسازی و مرمت با گشت کوتاهی در ورزشگاه به خوبی هویداست. حالا که قرار بر بازسازی این مجموعه ورزشی است، رمپ‌ها و آسانسور و دیگر امکانات هم باید بهسازی شوند تا معلولان و جانبازان هم امکان استفاده از آن را داشته باشند.
ایستگاه ورزش صبحگاهی با حضور زنان محله فضایی بانشاط ساخته است. با کلاه‌های یکدست زردرنگ و بادکنک‌های آبی، روی چهره خسته و فرسوده ورزشگاه رنگ پاشیده‌اند. وقتی می‌فهمند دختر سردار سلیمانی در این بازدید شهردار تهران را همراهی می‌کند، برای شادی روح سردار شهید صلوات می‌فرستند. بازدید و گپ‌وگفت شهردار با اهالی ورزشکار منطقه در این مجموعه ورزشی با گرفتن عکس یادگاری به پایان می‌رسد؛ عکسی که با حضور «فرهادی» عضو پیشکسوت ۸۵ ساله این ایستگاه ورزشی صفا می‌گیرد.

شهرداربه دارالمؤمنین پایتخت رفت | قـرار خـدمت

  • ایستگاه ۴ : انبار مدیریت بحران

شهردار در آخرین ساعات بازدید از منطقه ۱۴ وارد سوله مدیریت بحران می‌شود؛ جایی که قرار است امکانات موجود در آن در صورت وقوع هر حادثه پیش‌بینی نشده‌ای به کمک تیم‌های امداد برود. امکانات و تجهیزات این انبار عمری ۱۵ ساله دارند و گرچه بررسی‌های دوره‌ای انجام می‌شود اما فرسوده بودن این تجهیزات می‌تواند در زمان وقوع بحران دردسرساز شود و کارآیی لازم را نداشته باشد. کلاه ایمنی، موتور برق، بادگیر، اره برقی، بتن‌بر، ست‌های نجات، پروژکتورها، کف‌کش، جعبه ابزار، کیف امداری، بیل تاشو و... در قفسه‌های این انبار به چشم می‌خورد. کمبود اقلام امدادی و تجهیزات ایمنی و نجات از دیگر مشکلاتی است که در بازدید از سوله مدیریت بحران خود را نشان می‌دهد.

  • ایستگاه ۵: نشستی با نخبگان

سوله مدیریت بحران جایی است که شهردار با نخبگان منطقه قرار دیدار و گفت‌وگو گذاشته است. مشکلات و شرایط منطقه از نظر نخبگان و پیشکسوتان محلی بررسی می‌شود تا با اولویت‌بندی برای آنها پای راهکارها هم به میان بیاید. شهردار منطقه ۱۴ از ارتقای کیفیت زندگی در منطقه و نقشی که نخبگان می‌توانند برای آن ایفا کنند می‌گوید. حاضران در جلسه یکی یکی دغدغه‌هایشان را مطرح می‌کنند و در پایان شهردار تهران تأکید می‌کند: «شهر را فقط یک کالبد بی‌جان با انبوهی سازه و وسیله برای حمل و نقل نبینیم. برای روح جدید که قرار است درون این کالبد دمیده شود باید از اهالی شهر کمک گرفت.»
بچه‌های محله دولاب کاشی‌نگاره‌ای را به شهردار هدیه می‌کنند تا حضور او در منطقه ۱۴ را با خاطره‌ای شیرین به پایان برسانند.

شهرداربه دارالمؤمنین پایتخت رفت | قـرار خـدمت

  • ایستگاه ۶: مهمان خانواده شهید هوشیاری

خانه نقلی و قدیمی شهید «ابراهیم هوشیاری» هنوز حال و هوای گذشته را دارد. شهردار و همراهانش چند دقیقه‌ای مهمان این خانه هستند و پای صحبت‌های پدر و مادر سالخورده شهید می‌نشینند. سراغ عکس‌های یادگاری‌ ابراهیم در جبهه می‌روند. شهردار تهران حین تماشای عکس‌ها به خاطرات پدر و مادر شهید از کودکی‌های او گوش می‌کند. مادر شهید از بستری شدن ابراهیم در بیمارستان هم می‌گوید و جراحت سنگینی که اجازه آب خوردن به او نمی‌داد. مادر شهید انگار نه انگار خاطره ۳۰ سال پیش را تعریف می‌کند؛ کلماتش غم زنده‌ای از آخرین نفس‌های ابراهیم را در ذهن شنوندگان می‌کارد: «ابراهیم به دلیل جراحت اجازه نوشیدن آب نداشت و در نهایت با لب تشنه شهید شد. زمان تشییع پیکرش، باران می‌بارید. من به باران می‌گفتم ببار که پسرم تشنه است.»
شهردار از فاصله‌ پرنشدنی خودش با شهدا می‌گوید. با احترام پیشانی پدر را می‌بوسد و عرض ادب می‌کند. عکس یادگاری با خانواده شهید در خانه‌شان حسن ختام بازدیدهاست. سپس همگی راهی مسجد امیرالمؤمنین(ع) می‌شوند تا صحبت‌های شهردار درباره این بازدید و همچنین گپ‌وگفت‌های مردم را بشنوند ...

کد خبر 636955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha