پیش از ممنوعیت خودروهای جدید سوخت فسیلی در چندین کشور، از جمله بریتانیا، خودروسازان برای برقی شدن رقابت می‌کنند.

برندهای لوکس خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از abc news، هزینه بالای ساخت خودروهای برقی و باتری‌های آنها باعث شده است که در حال حاضر برندهای لوکس در این زمینه پیشتاز باشند. با این حال، شرکت‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری زیادی در انتقال این صنعت برای دهه‌های آینده انجام می‌دهند. در اینجا لیستی از برندهای خودرویی وجود دارد که در حال تغییر به برقی شدن هستند.

جگوار

برند خودروهای لوکس بریتانیایی جگوار در ماه فوریه اعلام کرد که از سال ۲۰۲۵ تمام‌الکتریکی خواهد شد. سازنده آن، جگوار لندرور، که لندرور را نیز می‌فروشد، متعهد شده است تا سال ۲۰۳۹ به یک تجارت با تولید کربن صفر تبدیل شود. اولین مدل تمام‌الکتریکی لندرور قرار است در سال ۲۰۲۴ عرضه شود و قصد دارد در نهایت موتورهای احتراق داخلی آن برند را نیز حذف کند.

آئودی

از سال ۲۰۲۶، تمام مدل‌های جدید عرضه‌شده توسط خودروساز آلمانی آئودی، با باتری کار خواهند کرد. خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی آن که قبل از سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شوند، تا اوایل دهه ۲۰۳۰ به ساخت و فروش ادامه خواهند داد. این شرکت که متعلق به گروه فولکس واگن است، توسعه موتور احتراق داخلی خود را تا سال ۲۰۳۳ متوقف خواهد کرد.

آلفارومئو

خودروساز ایتالیایی آلفارومئو اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۷ فقط خودروهای باتری‌دار را در اروپا، آمریکای شمالی و چین می‌فروشد. آلفارومئو متعلق به Stellantis، چهارمین خودروساز بزرگ جهان است که شامل برندهایی مانند جیپ، فیات، پژو و کرایسلر است. Stellantis تا سال ۲۰۲۵، ۳۰ میلیارد یورو (۴۷ میلیارد دلار) در خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری می‌کند.

رولز رویس

رولز رویس، سازنده خودروهای لوکس در سپتامبر اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ فقط خودروهای الکتریکی تولید خواهد کرد. این برند متعلق به BMW قرار است اولین خودروی تمام‌الکتریکی خود را با نام «Spectre» در اواخر سال ۲۰۲۳ عرضه کند. تورستن مولر اوتوس، مدیر اجرایی شرکت رولزرویس گفت: تا ۲۰۳۰، رولز رویس دیگر تولید یا فروش محصولاتی با موتورهای احتراق داخلی نخواهد داشت.

مینی

مینی، برند دیگری که متعلق به BMW است، در ماه مارس اعلام کرد که تا پایان این دهه فقط خودروهای الکتریکی با باتری تولید خواهد کرد. آخرین مدل موتور احتراق داخلی آن در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد.

ولوو

خودروساز سوئدی ولوو متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰ فقط خودروهای تمام‌الکتریکی بسازد. تا سال ۲۰۲۵، این شرکت قصد دارد حدود ۵۰ درصد از خودروهایی را که در سطح جهان به فروش می‌رساند، با باتری و ۵۰ درصد دیگر هیبریدی باشد. هاکان ساموئلسون، مدیر اجرایی ولوو در ماه مارس گفت: کاملاً متقاعد شده‌ام که هیچ مشتری وجود نخواهد داشت که واقعاً بخواهد از ماشین‌هایی با موتور بنزینی استفاده کند.

کدام برندهای خودرو کاملا برقی می‌شوند و چه زمانی؟

بنتلی

بنتلی که متعلق به گروه فولکس واگن است، سال گذشته اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ کاملاً الکتریکی خواهد شد. این برند لوکس می‌گوید اولین خودروی برقی باتری‌دار خود را در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد کرد. دو مدل از سه مدل آن در حال حاضر به صورت هیبریدی در دسترس هستند و مدل سوم در سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شود.

این شرکت موتورهای احتراق داخلی را تا سال ۲۰۲۶ کنار خواهد گذاشت و فقط خودروهای هیبریدی پلاگین و برقی به بازار عرضه می‌کند.

مرسدس بنز

مرسدس بنز که متعلق به دایملر است، در تلاش است تا پایان دهه جاری میلادی تمام‌الکتریکی شود. این شرکت ظرفیت خود را برای وسایل نقلیه الکتریکی باتری‌دار و هیبریدی پلاگین افزایش داده است که تا سال ۲۰۲۵، ۵۰ درصد از فروش جهانی خود را به خود اختصاص دهد.

فیات

فیات، یکی دیگر از خودروسازان ایتالیایی که متعلق به Stellantis است، در تلاش است تا پایان این دهه به طور انحصاری برقی شود. مدیر اجرایی آن اولیویه فرانسوا در ماه ژوئن گفت که خط تولید این برند به‌تدریج بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ فقط الکتریکی خواهند بود. این شرکت انتظار دارد تا همان سال ۴۰ تا ۵۰ درصد از فروش جهانی خود را به تولید خودروهای برقی باتری‌دار اختصاص دهد.

فورد موتور و شریکش در سپتامبر اعلام کردند که یک کارخانه مونتاژ برق و سه کارخانه باتری در ایالات متحده ایجاد خواهند کرد تا در سال ۲۰۲۵ افتتاح شوند. این طرح ۱۱.۶ میلیارد دلاری بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تولیدی در تاریخ ۱۱۸ ساله فورد است.

کدام برندهای خودرو کاملا برقی می‌شوند و چه زمانی؟

رنو

خودروساز فرانسوی رنو اعلام کرده است که ۹۰ درصد خودروهایش تا سال ۲۰۳۰ به خودروهای برقی باتری‌دار تبدیل خواهند شد. با این حال، گزارش شده است که مخالف پیشنهاد کمیسیون اروپا برای ممنوعیت فروش خودروهای هیبریدی در سال ۲۰۳۵ است. این ممنوعیت به طور قابل توجهی بر برند اقتصادی رنو، داچیا، تأثیر می‌گذارد.

نیسان

خودروساز ژاپنی نیسان اعلام کرده است که تمام خودروهای جدیدش تا اوایل دهه ۲۰۳۰ در بازارهای کلیدی ژاپن، چین، آمریکا و اروپا برقی خواهند شد. این شرکت که بخشی از اتحاد رنو نیسان میتسوبیشی است، سال ۲۰۵۰ را نیز به عنوان هدف خود برای خنثی شدن کربن تعیین کرده است.

فولکس واگن  (VW)

خودروساز آلمانی فولکس واگن که تا سال ۲۰۳۵ تنها خودروهای برقی باتری‌دار را در اروپا می‌فروشد، انتظار دارد فروش موتورهای احتراق داخلی در ایالات متحده و چین کمی پس از آن متوقف شود. فولکس واگن قصد دارد حداکثر تا سال ۲۰۵۰ کل ناوگان خود را از کربن خنثی کند. فولکس واگن رقیب تویوتا به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان است.

کدام برندهای خودرو کاملا برقی می‌شوند و چه زمانی؟

جنرال موتورز

جنرال موتورز که مالک شورلت، بیوک، جی ام سی و کادیلاک است، تنها تا سال ۲۰۳۵ خودروهای بدون آلایندگی به فروش خواهد رساند. این شرکت آمریکایی که رقیب فورد است نیز قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ کربن خنثی شود. جنرال موتورز تا سال ۲۰۲۵، ۳۵ میلیارد دلار برای وسایل نقلیه الکتریکی و خودران هزینه می‌کند.

هوندا

خودروساز ژاپنی هوندا قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ در آمریکای شمالی، چین و ژاپن کاملاً برقی شود. این شرکت قصد دارد با توسعه خودروهای باتری‌دار و سلول سوختی به هدف خود برسد. این شرکت گفته است که انتظار دارد خودروهای برقی و هیدروژنی تا سال ۲۰۳۰، ۴۰ درصد و تا سال ۲۰۳۵، ۸۰ درصد از فروش را به خود اختصاص دهند.

هیوندای

هیوندای قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ کاملاً برقی شود. این خودروساز کره جنوبی گفته است که به‌تدریج خط تولید خودروهای الکتریکی باتری‌دار خود را در ایالات متحده، اروپا و چین گسترش خواهد داد. طرح هیوندای برای الکتریکی شدن به‌شدت بر روی خودروهای هیدروژنی متمرکز است که به عنوان خودروهای الکتریکی سلول سوختی نیز شناخته می‌شوند.

گروه هیوندای، که مالک کیا نیز هست، گفته است که تا سال ۲۰۲۸ به اولین خودروسازی تبدیل خواهد شد که سیستم‌های پیل سوختی را برای تمامی مدل‌های خودروهای تجاری اعمال می‌کند. 

تویوتا

تویوتا به مدت ۱۸ سال پرفروش‌ترین برند خودرو در استرالیا بوده و رقیب گروه فولکس واگن به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان است. طبق گزارش‌ها، ۲۲.۳ درصد از کل وسایل نقلیه فروخته‌شده در استرالیا در سال گذشته دارای نشان تویوتا بودند. این خودروساز ژاپنی می‌گوید متعهد است تا سال ۲۰۵۰ میزان آلایندگی خود را به صفر برساند. طرح تویوتا بیشتر بر توسعه خودروهای هیدروژنی متکی است تا خودروهای الکتریکی با باتری.

کدام برندهای خودرو کاملا برقی می‌شوند و چه زمانی؟


 

کد خبر 636883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha