چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

قوانین ایالتی کانادا در جهت تقویت زبان رسمی هر منطقه طراحی شده و همین قانون رئیس بزرگترین شرکت هواپیمایی کانادا را که با اصرار خود در ایالت فرانسوی زبان به انگلیسی سخنرانی کرد؛ به دردسر انداخته است.

هواپيمايي كانادا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، رئیس بزرگترین شرکت هواپیمایی کانادا در کبک به زبان انگلیسی صحبت کرد و به دردسر افتاد. تصمیم مایکل روسو برای صحبت نکردن به زبان فرانسوی در این ایالت، باعث شعله‌ور شدن نارضایتی‌های دیرینه مردم درباره حقوق زبانی شد.

روسو پس از سخنرانی به زبان انگلیسی برای رهبران تجاری در کبک با خشم عمومی روبرو شده و مردم و مقامات خواستار استعفای او شده‌اند؛ در این ایالت کانادا، فرانسه تنها زبان رسمی است. آغاز این دردسر هفته گذشته و همزمان با سخنرانی روسو در اتاق بازرگانی کبک رخ داد.

این اتفاق حالی رخ داد که دولت کبک تلاش می‌کند تا به طور چشمگیری از زبان فرانسوی محافظت کند زیرا ترس از پیشی‌گرفتن زبان انگلیسی، به ویژه در شهرهای بزرگ، رو به افزایش است. پیش از این، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اعتراف کرده بود که در حفظ زبان فرانسه در طول همه گیری ناتوان بوده است.

روسو پس از سخنرانی خود به خبرنگاران گفت که با وجود ۱۴ سال زندگی در مونترال، زبان رسمی ایالت کبک را یاد نگرفته و از پاسخ به سوالاتی که به زبان فرانسوی از او پرسیده شد طفره رفت. او تاکید کرد که « تا کنون بدون صحبت کردن به زبان فرانسه توانسته‌ام در مونترال زندگی کنم.»

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که این شرکت هوایی که مقر آن در مونترال است پیش از برگزاری این جلسه هشداری دریافت کرده که سخنرانی به زبان انگلیسی می‌تواند باعث واکنش شدید شود و همین اتفاق هم رخ داد؛ با وجود عذرخواهی سریع و قول روسو برای یادگیری فوری زبان فرانسه مردم این ایالت خواستار استعفای او شدند.

در دهه ۱۹۵۰ و زمانی که روسای شرکت‌های این منطقه با کارگران خود فقط به زبان انگلیسی صحبت می‌کردند و اغلب اجازه تکلم به زبان فرانسوی داده نمی‌شد، جرقه سرنگونی آرام طبقات حاکم انگلیسی زبان و آغاز یک جنبش جدایی‌طلبانه زده شد.

برداشت مردم این ایالت از رفتار این رئیس انگلیسی‌زبان خاطرات آن روزها را به یاد آورد و به عنوان «تحقیر زبان و فرهنگ ما در خانه خود ما: کبک» تلقی شد. روسو، که مادر و همسرش هر دو فرانسوی صحبت می‌کنند، پس از بیش از یک دهه اقامت در این شهر، به نوعی از یادگیری مکالمه فرانسوی اجتناب کرده است.

ترودو این وضعیت را «غیرقابل قبول» خواند و شخصیت‌های سیاسی مختلف نیز خواستار کناره گیری روسو شدند. رئیس هیات مدیره این شرکت نیز رفتار وی را «کاملا ناسازگار» با تعهد این شرکت به تنوع زبانی خواند.

کد خبر 636859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha