چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: معاون وزیر بازرگانی در گفت‌وگو با مهر از ورود 10 محموله گندم وارداتی به ظرفیت 550 هزار تن از کشور‌های مختلف دنیا به ایران خبر داده است.

مجید پار‌سانیا اعلام کرده، قرارداد واردات مابقی محموله‌های گندم تا سقف 5 میلیون تن منعقد و عملیات خرید آنها انجام شده است به‌نحوی که اظهارات گذشته مبنی بر ورود ماهانه یک میلیون تن گندم به کشور محقق شود.

دیدگاه‌های اخیر در زمینه افزایش واردات گندم برای تامین نیاز بازار داخلی آن هم در شرایطی که طی سال‌های گذشته، خودکفایی در تولید گندم به‌عنوان محور اصلی سیاستگذاری‌های تولید بخش کشاورزی بوده است، ذکر چند نکته را ضروری می‌نماید:

1 - در شرایطی که هنوز آمار قطعی از میزان تولید و نیاز بازار داخلی به گندم اعلام نشده، برخی مسئولان از تولید 8 تا 9 میلیون تنی گندم در سال زراعی جاری خبر داده‌اند.

این در حالی است که در سال‌های پس از خودکفایی در تولید گندم به‌طور میانگین کشورمان موفق به تولید سالانه بیش از 14 میلیون تن گندم شده است.

2 - تا پیش از خشکسالی اخیر، مجری وقت طرح گندم و وزیر کنونی جهاد کشاورزی بارها با رد هر گونه تاثیر‌پذیری خودکفایی گندم از شرایط جوی، تحقق این امر را در سایه انتقال دانش فنی تولید به مزارع قلمداد و حتی تاثیر این امر بر کاهش تولید سایر محصولات کشاورزی را انکار کرده بود اما به‌نظر می‌رسد شرایط نامساعد جوی سال زراعی جاری راستی آزمایی مناسبی برای برخی سیاستگذاری‌های بخش کشاورزی بوده است.

3 - پرسش مطرح آن است که سهم نزولات آسمانی در خودکفایی گندم تاچه حد است. از سوی دیگر، آثار منفی کاهش سطح زیرکشت سایر محصولات و حمایت‌های یکجانبه از تولید گندم بر تولید سایر محصولات کشاورزی چگونه بوده و با این روند چه مزیت‌های نسبی برای خودکفایی در تولید گندم احساس می‌شود؟

کد خبر 63680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز