استان کرمانشاه در ۲ سال اخیر از یک طرف با خشکسالی بی‌سابقه طی ۵۰ سال گذشته و از طرفی با وقوع سیل ویرانگر و آبگرفتگی معابر مواجه بوده و به همین خاطر، استاندار برای مقابله با این ۲ پدیده در پاییز امسال به دستگاه‌های ذیربط هشدار داده تا تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

خشکسالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، طبق گزارش سازمان هواشناسی کشور، استان کرمانشاه با ۱۸۰ میلی متر منفی نسبت به میانگین دراز مدت استان بیشترین میزان کاهش بارندگی را بین استان‌های کشور داشته و این کاهش بارش در ۵۰ سال گذشته نادر و کم سابقه است همچنین طبق آخرین پیش بینی‌های این سازمان،  متاسفانه روند کاهش باران در فصل پاییز امسال نیز نسبت به میانگین دراز مدت کمتر است و خشکسالی ادامه خواهد داشت.

شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز در گزارشی ورودی مخازن منابع آب زیرزمینی این استان نسبت به سال گذشته را ۷۲ درصد منفی اعلام و تاکید کرد ذخایر آب سد های استان نیز از ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب به ۷۷۶ میلیون مترمکعب رسیده یعنی ۵۴ درصد دارای ذخیره آبی هستند این یعنی استان با مشکل کمبود منابع آبی نیز مواجه است.

خسارت پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی استان  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه می‌گوید: خشکسالی بی سابقه امسال حدود پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به حوزه کشاورزی استان خسارت زده است.

نوربخش حاتمی چندی پیش در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه، از کاهش ۸۰۵ هزار تُنی تولیدات کشاورزی استان به دلیل خشکسالی خبر داد و گفت: بیشترین کاهش تولید  مربوط به محصولات زراعی و باغی با سهم ۶۲۳ هزار تُن و مابقی مربوط به محصولات دامی و شیلات است.

وی با بیان اینکه غلات بیشترین آسیب را از خشکسالی دیدند، افزود: در مناطق گرمسیری حدود ۱۰۰ درصد، در بخش معتدل ۸۰ درصد و در بخش سردسیر تا ۶۰ درصد غلات دچار آسیب شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اظهار کرد: خشکسالی ۱۲۰ هزار تُن علوفه منابع طبیعی استان را از بین برده علاوه بر مشکلاتی که برای دامداران و عشایر ایجاد کرده،  باعث تعطیلی صنایع تولیدی وابسته به آن نیز خواهد شد.

خسارت سیل ۹۸ به استان کرمانشاه  

براساس ارزیابی های انجام شده سیل ۹۸ در مجموع حدود یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان به بخش مسکونی، کشاورزی و زیرساختی استان کرمانشاه خسارت زده و دولت با هدف جبران بخش زیادی از این خسارت اقدام به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، کمک بلاعوض و تزریق اعتبارات کرده و اکنون پرونده این حادثه در استان کرمانشاه بسته شده است.

مدیرکل پیشین مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع ۵۴۶ میلیارد تومان تسهیلات، کمک بلاعوض و اعتبار ابلاغی برای جبران خسارت ناشی از سیل داشتیم که ۴۰۶ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد.

جلیل بالایی افزود: در جریان وقوع سیل فروردین سال ۹۸، ۲ هزار و ۱۸۵ واحد در ۱۳ شهرستان استان تخریب شد که از این تعداد در هفته دولت امسال ۲ هزار و ۳۲ واحد افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

او اظهار کرد: از این میزان،  به شرکت آب منطقه‌ای برای ۱۵ پروژه، شرکت آب و فاضلاب برای ۱۴، شرکت توزیع نیروی برق ۱۴، شهرداری‌ها و دهیارای ها ۵۳، جهاد کشاورزی ۵۲، راهداری پنج، راه و شهرسازی یک و ورزش و جوانان برای سه پروژه اعتبار پرداخت شد.

  مقابله با سیل و آبگرفتگی‌های احتمالی  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز گفت: دستگاه‌های ذیربط با دستور استاندار کرمانشاه برای مقابله با سیل و آبگرفتگی های احتمالی در پاییز و زمستان امسال کاملا در آماده باش هستند و تدابیر و پیش بینی های لازم را نیز اتخاذ کرده‌اند.

ظهرابی در ادامه با اشاره به خشکسالی امسال اظهار کرد: شرکت آب منطقه ای از این فرصت استفاده کرده به لایی روبی برخی از رودخانه های استان اقدام و رفع برخی از نقاط حساس آبگرفتگی در استان را نیز در دستور کار قرار داده است.

او افزود: بارش های اخیر استان هیچ گونه خسارتی در بخش های مختلف از جمله کشاورزی در بر نداشته فقط در شهرستان سرپل ذهاب ۲ دهنه پل مسدود شده بود که به راحتی رفع مشکل شد.

آمادگی برای مقابله با خشکسالی و سیل 

استاندار کرمانشاه پیشتر در جلسه ستاد بحران با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر نامطلوب بودن بارش‌ها در فصل پاییز امسال گفته بود: باید برای روند خشکسالی در فصل پاییز آماده باشیم.

هوشنگ بازوند از جهاد کشاورزی خواست به گونه‌ای برای کشت پاییزه اقدام کند که بخش کشاورزی کمترین آسیب و خسارت را از خشکسالی‌ها متحمل شود.

او همچنین از فرمانداران خواسته است برش شهرستانی ویژه مقابله با خشکسالی را برای شهرستان خود تعیین و تعریف کنند.

بازوند با بیان اینکه ممکن است در کنار خشکسالی، وقوع سیلاب‌های مقطعی را هم داشته باشیم، تاکید کرد: دستگاه‌های متولی مانند شهرداری، آب منطقه‌ای، راهداری و ... باید برای مقابله با سیلاب آماده باشند.

وی همچنین از شرکت آب منطقه‌ای خواسته است هر ساخت و ساز غیرمجاز و در معرض سیلاب که در حاشیه یا بستر رودخانه‌ها واقع شده را به اطلاع سایر دستگاه‌ها برسانند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

کد خبر 636685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha