استارت‌آپ ایرلندی «فودماربل» (FoodMarble) یک دستگاه قابل حمل ساخته است که به ردیابی مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

FoodMarble

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، سوء‌هاضمه، گرفتگی معده و یبوست همگی از نشانه‌های سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) هستند، یک بیماری گوارشی که تخمین زده می‌شود از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان یک نفر را تحت تاثیر قرار دهد.

با اینکه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی قابل کنترل است. اما فهمیدن اینکه کدام غذاها باعث ایجاد واکنش بد برای افراد می‌شود می‌تواند یک فرایند طولانی و پردردسر باشد که هزینه آن نیز گران است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در شش کشور اروپایی نشان داد که هزینه سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی بین ۹۳۷ یورو (۱۰۸۷ دلار) تا ۲۱۰۸ یورو (۲۴۴۵ دلار) برای هر بیمار در سال است.

به همین دلیل است که آنگوس شورت و پیتر هارت استارت‌آپ فودماربل را تأسیس کردند، استارت‌آپی که دستگاه‌های قابل حملی را اختراع کرد که اندازه آنها فقط ۵ سانتی‌متر مربع است و سطح هیدروژن را در نفس افراد آزمایش می‌کند - سیگنالی کلیدی برای اختلالات گوارشی.

هارت توضیح می‌دهد: انسان‌ها نباید از طریق تنفس هیدروژن تولید کنند. زمانی این اتفاق می‌افتد که غذایی که در روده کوچک هضم نمی‌شود به روده بزرگ منتقل می‌شود، جایی که باکتری‌ها آن را تجزیه می‌کنند، در فرایندی به نام تخمیر. این فرایند گازهایی مانند هیدروژن یا متان را آزاد می‌کند که می‌تواند باعث درد یا نفخ شود.

برنامه فودماربل دارای پایگاه داده‌ای شامل حدود هزار غذاست که بر اساس موادی که معمولاً هضم آنها سخت است، تفکیک شده است.

دستگاه فودماربل که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد، به کاربران اجازه می‌دهد تا هیدروژن را بعد از غذا آزمایش کنند و به آنها بازخوردی در مورد اینکه چه غذایی برای بدن آنها مضر است، می‌دهد. خوانش‌ها از طریق بلوتوث به برنامه فودماربل منتقل می‌شود، جایی که کاربران می توانند آنچه را می‌خورند ثبت کنند و در طی چند هفته مواد خوراکی‌ای که علائم بیماری را تحریک می‌کند شناسایی کنند.

فراگیر کردن فناوری

هارت می‌گوید: آزمایش‌های تنفس هیدروژنی مدت‌هاست که روشی برای تشخیص بیماری‌های گوارشی مانند عدم تحمل لاکتوز و اخیراً «رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک» (SIBO) بوده است. اما او می‌افزاید که این فناوری به طور گسترده در دسترس یا راحت نبوده است و اغلب برای آزمایش نیاز به سفرهای متعدد به بیمارستان دارد.

او می‌گوید: هدف ما از ساخت این دستگاه فراگیر کردن این فناوری است. ما گروه عظیمی از بیماران را داریم که راهی برای غلبه بر این شرایط دشوار نداشته‌اند. استفاده از دستگاه ما آسان است و به آنها امید می‌دهد.

بر اساس گزارش شرکت تحقیقات بازار Research and Markets، بازار جهانی درمان‌های IBS نیز در حال رشد است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸ بیش از ۴ میلیارد دلار ارزش داشته باشد که از ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

فودماربل ۲۵ هزار دستگاه حسگر تنفسی خود را فروخته است و به‌تازگی پیش‌خرید نسخه جدیدی که سطح متان را نیز اندازه‌گیری می‌کند، باز کرده است. آنها در سراسر جهان در دسترس هستند و قیمت آنها بین ۱۹۰ تا ۲۶۰ دلار است.

اما این شرکت که ۵/۵ میلیون یورو (۶ میلیون دلار) بودجه جمع‌آوری کرده است، همچنین به دنبال ورود به بازار بالینی است و فناوری آن در حال حاضر در حال آزمایش در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز در ایالات متحده برای بهبود تشخیص SIBO است. دکتر پانکاج جی پاسریچا، پروفسوری که این کارآزمایی را رهبری می‌کند، می‌گوید که تاکنون، این دستگاه از سایر روش‌های تست تنفس هیدروژنی بهتر عمل کرده است.

ساخت یک گجت جیبی که غذاهای مضر برای روده را شناسایی می‌کند

دکتر تارا تروی، متخصص گوارش که کلینیک سلامت جامع گوارش را در نورثبروک ایلینوی اداره می‌کند، معتقد است که یک دستگاه قابل استفاده مجدد در خانه می‌تواند برای پزشکان و بیماران به طور یکسان بسیار مفید باشد.

فودماربل تنها شرکتی است که او درباره ارائه آن شنیده است - اگرچه تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های دیگر مانند Vivante Health  وجود دارند که یک پلتفرم دیجیتال برای نظارت بر سلامت روده ارائه می‌دهند.

تروی به سی‌ان‌ان می‌گوید که انجام تست‌های تنفسی در یک محیط بالینی می‌تواند از نظر لجستیکی چالش‌برانگیز و نیروی انسانی زیادی باشد و از یک دستیار پزشکی می‌خواهد که هر ۱۵ دقیقه یک بار در چند ساعت یک نمونه تنفس بگیرد.

او می‌گوید: جذابیت دستگاه فودماربل این است که فقط برای تجزیه و تحلیل یکباره نفس نیست. یک فرد می‌تواند چندین بار از آن استفاده کند تا بتواند قضاوت و ارزیابی بهتری در مورد حساسیت‌های غذایی خود داشته باشد.

توانمندسازی بیماران

تروی هشدار می‌دهد که آزمایش‌های تنفسی هیدروژن روشی برای تشخیص مشکلات گوارشی نیست و گاهی اوقات می‌تواند نتایج منفی و مثبت کاذب ایجاد کند. تکمیل آن‌ها با آزمایش‌های دیگری که می‌تواند تعیین کند آیا بیمار از شرایط جدی‌تری مانند سلیاک یا بیماری کرون رنج می‌برد، مهم است.

اما او می‌گوید که این آزمایش‌ها در ارائه نوعی معیارهای عینی برای بیماران مبتلا به IBS بسیار ارزشمند هستند.

تروی می‌گوید: من فکر می‌کنم برای این افراد بسیار مهم است که خودشان بتوانند به این مساله پی ببرند. دستگاه فودماربل اطلاعات عینی به بیمار می‌دهد و این فرصت را به آنها می‌دهد تا فاکتورهای رژیم غذایی را برای بیماری خود شناسایی کنند.

کد خبر 636670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha