سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

معاون فنی گمرک ایران از لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج چند روز زودتر از موعد مقرر خبر داد.

برنج وارداتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، طبق آنچه در قانون مقررات صادرات و واردات تاکید شده است، ممنوعیت واردات برنج از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه جهت حمایت از تولید داخل اعمال می‌شود که برای سال جاری نیز اجرایی شد.

در حالی هنوز زمان چهار ماهه به پایان نرسیده که این ممنوعیت لغو  شده است، آن طور که معاون فنی گمرک ایران در این رابطه به ایسنا توضیح داده است با توجه به زمان پایانی فصل برداشت برنج و همچنین نامطلوب بودن فضای نگهداری محموله‌های وارد شده در بنادر و جلوگیری از فساد احتمالی کالا این ممنوعیت لغو شد.

مهرداد جمال ارونقی گفت: در مذاکرات صورت گرفته برای لغو ممنوعیت فصلی، ترخیص برنج جهت ورود به بازار و ایجاد تعادل و ثبات در بازار مورد توجه بوده است.

وی  افزود: با لغو ممنوعیت، تمامی برنج‌های دارای شرایط می‌تواند فورا با ورود صاحب کالا ترخیص شود، این در حالی است که در حال حاضر حدود ۸۵ هزار تن که بعد از ممنوعیت وارد بنادر شده است امکان ترخیص دارد.

گفتنی است که طبق ابلاغیه وزارت صمت به گمرک ایران، مقرر شد که ممنوعیت فصلی واردات برنج از ابتدای مرداد ماه اعمال شود، ولی صرفا آن بخش از محموله‌های برنج وارداتی که قبل از ۳۱ تیرماه دارای اعلامیه ورود و قبض انبار هستند مشروط به این‌که دارای ثبت سفارش باشند، امکان ترخیص داشته باشند.

اما در این مدت با توجه به روند افزایشی قیمت برنج در بازار، بارها پیگیری‌هایی جهت لغو ممنوعیت فصلی و ورود برنج جهت جلوگیری از افزایش قیمت صورت گرفت تا اینکه در نهایت در ۱۲ روز مانده پایان زمان تعیین شده، لغو شد.

در این فاصله، حدود ۱۳ هزار تن برنج که قبل از اول مرداد به ایران رسیده ولی قبض انبار آن بعد از ممنوعیت بود، طی رایزنی هایی که بین گمرک و دستگاه های اجرایی صورت گرفت ترخیص شد.

حدود ۱۵ هزار تن برنج نیز اکنون در گمرک وجود دارد که مانده واردات قبل از ممنوعیت فصلی است ولی به دلیل عدم تامین ارز ترخیص نشده و به گفته مسئولان گمرک به دلیل شرایط آب و هوایی، امکان فساد آن وجود دارد و باید سریع تر توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین تکلیف شود.

کد خبر 636665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha