گروهی از پژوهشگران ایتالیایی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند افرادی که دیالیز یا پیوند کلیه را تجربه می‌کنند، به دلیل تفاوت‌هایی که در سیستم ایمنی خود دارند، بیشتر در معرض مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ قرار می‌گیرند.

كروناويروس

به گزارش همشهری آنلاین،‌ ایسنا به نقل از انجمن نفرولوژی آمریکا، افرادی که دیالیز روی آنها انجام می‌شود یا پیوند کلیه داشته‌اند، در مقایسه با افرادی که عملکرد کلیه آنها طبیعی است، تفاوت‌هایی در سیستم ایمنی دارند و این تفاوت‌ها با ابتلا به کروناویروس افزایش می‌یابد.

شاید یافته‌های جدید پژوهشگران "دانشگاه برشا"در ایتالیا بتوانند به توضیح اینکه چرا این افراد با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ روبرو هستند، کمک کنند.

پژوهشگران در این پروژه، ۳۲ بیمار را که تحت همودیالیز قرار داشتند یا پیوند کلیه انجام داده بودند و به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. همچنین، آنها ۱۲ بیمار را که تحت دیالیز قرار داشتند یا پیوند کلیه انجام داده بودند اما به کووید-۱۹ مبتلا نبودند، بررسی کردند. پژوهشگران نهایتا ۱۰ بیمار سالم را نیز مورد بررسی قرار دادند.

مشکلات کلیوی احتمال مرگ بیماران کرونایی را افزایش می‌دهد

بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شدید، مسن‌تر بودند و تعداد سلول‌های ایمنی موسوم به "لنفوسیت‌"و "مونوسیت‌" بدن آنها در مقایسه با بیمارانی که به نوع خوش‌خیم این بیماری مبتلا بودند، کمتر بود. بیماران کلیوی بدون کووید-۱۹ در مقایسه با بیماران سالم، تعداد کمتری از همه زیرمجموعه‌های اصلی سلول‌های ایمنی داشتند. تعداد این سلول‌ها در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به ویژه در بیمارانی که به نوع شدید این بیماری مبتلا بودند، کاهش بیشتری داشت.

پژوهشگران در این پروژه، چندین تفاوت دیگر مرتبط با سیستم ایمنی را میان بیماران و گروه کنترل‌ شده ذکر کردند. "استفانیا آفاتاتو"، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: اگرچه بیمارانی که دیالیز و پیوند کلیه را تجربه می‌کنند، ذاتا گروه‌های متفاوتی هستند اما ناهنجاری‌های ایمنی طی دوره ابتلا به کووید-۱۹ در هر دو گروه مشابه است. نقص‌های بارزتر در ایمنی ذاتی و واکنش ضعیف پادتن در بیماران پیوند کلیه از این قاعده مستثنی است.

کد خبر 636626
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha