چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

حجت‌الاسلام محمد علی زم: رمضان هنگامه نزول وحی در طول تاریخ هدایت بشری است.

 از ابتدای خلقت، پروردگار یکتا رمضان را ظرف نزول اراده و اندیشه هدایت‌گستر خود قرارداد. تورات، انجیل و زبور در روزهای ششم، دوازدهم و هجدهم رمضان فرو فرستاده شدند و قرآن هم- که کامل‌کننده و مادر تمام کتاب‌های الهی و آسمانی است- در شب قدر نازل شد.

درک رمضان، دلی به وسعت دل انبیاء می‌خواهد. حتی برای ارواح انبیاء کرام نیز تحمل وقار و وزن رمضان جز با عنایت حق و ظرفیت اعطایی حضرتش میسر نمی‌بود و پیامبر اکرم(ص) نیز از این قاعده مستثنی نیست(1). قرآن «مرزنامه»‌ای است که هدایتش نصیب کسانی است که چشم و گوش و دل متقی دارند و برای افراد بی‌تقوا سبب خسارت و ضلالت است(2).
در جایی که عقاب تیزپر روح پیامبر گرامی فقط در پرتو لطف و عنایت حضرت حق تاب استقرار در قله رفیع قرآن را بیاورد از پشه‌های نحیف ارواح امتش جز حیرت چه خواهد خاست؟ وصف حال زار جویندگان قله قدر به نیکویی در قرآن به نقد ترسیم شده: «ما قرآن را در شب قدر برای تو نازل فرمودیم و تو چه دانی که شب قدر چیست؟»

درواقع این آیه به‌صراحت تأکید می‌کند که دریافت و درک قرآن که خود هدایتگر، بیانگر و جداکننده حق از باطل است چنان سنگین و دشوار است که ظرف لیله‌القدر را نیز متأثر ساخته و شب قدر را نیز درک‌ناکردنی کرده است.

قرآن امام است و امام، قرآن گویاست. با این تعریف لیله‌القدر ظرف کتاب و عترت است و این دو دست در دست هم بر پیامبر نازل شده‌اند تا حجت امامت را بر بشریت تمام کنند. به بیان دیگر در شب قدر امامت در دو شمایل «مکتوب» و «منطوق» جلوه نموده تا هدایت پروردگار را ختم نماید(3).

در شب قدر این دو شمایل و پیکر در محاصره لشگری از فرشتگان حامل وحی و با پیشقراولی «روح محض» بر قلب مبارک پیامبر اکرم(ص) فرود آمدند تا انسان الهی را تولد و انسانیت خدایی را معنا ببخشند. روح همان امانت بزرگ الهی است که به انسان اعطا شد تا او را از «انسان‌فرشته‌ای» به «انسان‌خدایی» صعود دهد. پیمودن این فاصله جز با «اذن» الهی برای بشر میسر نبود. معجزه عظمای «اذن» سنگ زیربنای آفرینش و خمیرمایه هستی است. هیچ چیز جز با اذن الهی عیان و نهان نمی‌شود و اذن کلید وصل انسان به حق و اتصاف او به صفات جمالیه و جلالیه حضرت حق است. بی‌اذن پروردگار انسان و الباقی هستی همه هیچ‌اند و لیله‌القدر شب تحقق و صدور «اذن» انسان شدن توسط حضرت حق‌تعالی است.

انقلاب اسلامی که سرآغاز دوران بعثت مجدد اسلام بود با اذن الهی تحقق یافت. پیدا شدن کلید عصر طلایی امت آخر‌الزمان هم با اذن الهی تحقق می‌یابد. انقلاب اسلامی بذر هدایت حضرت حجت‌(ع) بود و توسط شیفتگان و مریدان و جان‌نثاران آل احمد(ص) جهان را سرسبز و خرم خواهد نمود. اگر ملت و دولت ایران بر ادامه خط حیات پیروز خمینی بزرگ پای بفشارند همچنان قافله‌سالار «امامت پیروز» آخر‌الزمان خواهند ماند. درغیراین صورت، حیات انقلاب اسلامی با اذن الهی در دیگر نقاط جغرافیای ایمان تا اتصال به ظهور آخرین منجی ادامه خواهد یافت.

رمضان ظرف اعطای تقدیر الهی است. بکوشیم با تقواپیشگی، وحدت، خدمت، عدالت‌ورزی با مردم و تحمل و مدارا، قلب قطب عالم امکان(عج) را که محمل اذن الهی است همواره نسبت به خود متمایل نگاه‌داریم تا ظرف تقدیر ملی خود را از زلال اذن الهی برای پرچمداری حق‌خواهی و قافله‌سالاری دین‌داری تا ظهور حضرتش لبریز کنیم والا دست از خودخواهی خود برنخواهیم داشت و عرض خویش را در گیتی از دست خواهیم داد.

1 - ... و ما ادریک ما لیله‌القدر... (سوره قدر، آیه  2)
2 - ... هدی للمتقین ... (سوره بقره، آیه  2)
و لا یزید الظالمین الا خسارا (سوره اسراء، آیه  82)
3 - حدیث نبوی: انی تارک فیکم الثقلین کتاب‌الله و عترتی

کد خبر 63624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز