مجموع نظرات: ۱
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

در ماه‌های شیوع کرونا و با توجه به محدودیت‌های تردد، ۴۸۰ پروژه هنری و معماری در حرم مطهر رضوی انجام شد.

مرمت حرم رضوي

همشهری آنلاین- محمد بلبلی:

با شیوع کرونا حضور مردم در بسیاری از اماکن، محدود و حتی در مقاطعی به‌طور کل ممنوع شد. یکی از این اماکن حرم مطهر علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) بود؛ مأمنی که همواره ملجأ عشاق دل‌سوخته‌ و قبله‌ اهل معرفت بوده است و ممنوعیت حضور زائران، فرصتی برای بازسازی و مرمت حرم مطهر ایجاد کرد.

برخی از بخش‌های معماری این مکان مقدس قدمتی بیش از ۸۰۰ سال دارند که نگهداری و مرمت آن را به‌ کار بسیار حساس و دشواری مبدل کرده ‌است. بزرگ‌ترین طرح بازسازی و احیای حرم مطهر رضوی با اجرای حدود ۴۸۰ پروژه هنری و معماری در مدتی حدود ۱۰ ماه انجام شد.
 

یک فرصت برای مرمت

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با بیان این که با ابلاغ ساختار جدید آستان قدس و ایجاد مدیریت عالی حرم در مدیریت‌های داخلی هم تغییراتی ایجاد شده است به همشهری می‌گوید: در ساختار قبلی بخشی به نام معاونت فنی و نگهداری وجود نداشت بلکه همه‌چیز در قالب سازمان حریم حرم تعریف شده بود، اما در ساختار جدید، معاونت فنی و نگهداری حرم شکل گرفت که ملزم به پیگیری همه امور فنی و عمرانی داخل حرم شد. محمدمهدی برادران با بیان اینکه مدیریت جامع‌تر نسبت به گذشته موجب می‌شود برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها منسجم‌تر شود، می‌افزاید: پروژه‌های زیادی وجود دارد که شاید برخی از آنها بیش از ۱۰ سال قبل توسط معاونت اماکن متبرکه برای میزبانی بهتر از زائران تعریف‌ شده بودند، اما به دلایلی ازجمله حضور گسترده زائران و نبود فرصت مناسبی که اماکن متبرکه خالی و خلوت باشد، معطل مانده بود. وی می‌افزاید: شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌ تردد برای ما تبدیل به فرصتی شد تا بتوانیم حداکثر استفاده را از خلوتی موقت حرم مطهر ببریم.

برادران با اشاره به این که هنر فاخر هنر معنویت‌گرا و هنر و معماری در حرم مطهر با همین نگاه، انعکاسی از معنویت و متاثر از قدسیت مضجع نورانی حضرت است، می‌گوید: حرم مطهر در چشم و ذهن زائران به همان شکل همیشگی باقی مانده است. ممکن است بسیاری از زائران به‌دلیل این که ما به عمد تغییری در اصل معماری‌های حرم ایجاد نکرده‌ایم، متوجه برخی کارها نشوند، اما به‌طور مثال در رنگ‌آمیزی جدید و تغییر آیینه‌های بسیاری از نقاط حرم، کار بزرگ و گسترده‌ای انجام شده و اگر کمی با ظرافت به آن نگاه شود، تازگی و نو بودن قابل مشاهده است. وی با بیان اینکه در کنار مقبره شیخ بهایی در جدیدی باز شده، اما تغییر محسوس در این محدوده مشاهده نمی‌شود، می‌گوید: جنس و نوع در و آیینه‌کاری آن با ظرافت فراوان انجام شده است به‌گونه‌ای که با بافت قدیمی همخوانی دارد و به زائر احساس جدید بودن نمی‌دهد. به‌گفته وی، در این عملیات عمرانی، تعدادی آثار تاریخی هم کشف و به موزه حرم رضوی منتقل شده است تا این گنجینه تاریخی پربارتر شود.
 

تعمیرات ۴۵ روزه

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با بیان این که تعمیرات اساسی گنبد مطهر حدود ۴۵ روز زمان برد، می‌افزاید: سرداب مقدس، ضریح مطهر، روضه منوره، رواق‌های منتهی به روضه منوره، نقطه‌نقطه رواق‌ها و صحن‌ها، همه درهای چوبی که داخل روضه منوره دیده می‌شود، تغییر پیدا کرد و همچنین حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های عمرانی هم در مسجد گوهرشاد انجام شد.
برادران با اشاره به اینکه تغییر رنگ درهای صحن بعثت یکی از پروژه‌های بزرگ بود که حدود ۲ ماه به شکل شبانه‌روزی و در ۳ شیفت انجام شد، می‌گوید: در هر شیفت هم ۷۰ نفر مشغول به‌کار بودند و در کنار آن پروژه‌های کوچک متعددی مثل بازسازی آیینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های آسیب‌دیده نیز انجام شد. وی ادامه می‌دهد: در این  ۱۰ماه حدود ۱۵۰ استادکار به‌صورت روزانه در حرم مشغول بودند و حجم کار عظیمی اعم از گچ‌کاری، بنایی، سنگ‌کاری، سنگ‌سابی، سیم‌کشی، نورآرایی، خطاطی، نجاری، نقاشی، آیینه‌کاری، کاشی‌کاری، طلاکاری، نقره‌کاری، شیشه‌بری و... انجام شد.

برادران با بیان این که عده زیادی از استادکاران داوطلبانه پای کار آمدند و حتی هزینه مواداولیه مورد نیازشان را هم خودشان تأمین کردند، می‌افزاید: برخی از آثار و جواهرات اهدایی به حرم مطهر که در حادثه بمب‌گذاری و انفجار حرم مطهر آسیب دیده بود و مدت‌ها در خزانه آستان قدس نگهداری می‌شد، طی همین پروژه، ترمیم و دوباره در محل سابق نصب شد.
 

تعامل با خیّران

مدیر عالی حرم مطهر رضوی استانداردهای تعیین شده در مرمت حرم مطهر را فراتر از استانداردهای میراث فرهنگی می‌داند و می‌گوید: در کارگروهی که برای اجرای این پروژه‌ها تشکیل شد، سازمان‌ها و مجموعه‌های مرتبط همچنین تیمی از کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، حضور داشتند و بر روند اجرای کار نظارت می‌کردند. برادران با اشاره به این که احیای توحیدخانه حرم هم یکی از کارهای مهمی بود که تحسین کارشناسان میراث فرهنگی را نیز به همراه داشت، می‌افزاید: این فضا متعلق به بیش از ۱۷۰ سال پیش است که در ۶۰ سال اخیر تقریبا به‌طور کامل محو شده بود، اما توسط هنرمندان، مرمت و احیا شد. برادران با بیان اینکه بعضی از هنرمندان و متخصصان خودشان بانی احیای حرم بودند، می‌گوید: در حوزه شیشه یکی از کارخانه‌های بزرگ، تامین تمام شیشه مورد نیاز را به‌صورت رایگان تقبل کرد. به بهانه این مرمت‌ها پیوند ما با خیرانی که قصد مشارکت در پروژه‌های داخل حرم را داشتند هم نظام‌مند شد و هم‌اکنون شکل خوبی به‌خود گرفته است. به‌گفته وی، بخش قابل توجهی از هزینه‌های بازسازی با همت مردم و از محل مشارکت نذرکننده‌ها و وقف‌کننده‌ها تامین شد. ‌

کد خبر 636060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha