همشهری آنلاین: ماده شیمیایی بیسفنول A (BPA) به طور گسترده‌ای در ظرف‌های پلاستیکی حاوی غذا و نوشیدنی به دیابت، بیماری قلبی – عروقی و ناهنجاری‌های کبدی ارتباط دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نتایج یک بررسی  در شماره 17 سپتامبر نشریه انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) نشان می‌دهد بزرگسالانی که بالاترین مقادیر BPA در ادرارشان دارند، در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار این ترکیب را داشتند، تقریبا سه برابر بیشتر در معرض بیماری قلبی - عروقی بودند.

این گزارش نشان می‌دهد که  از 1455 فرد بزرگسال مورد بررسی، آنهایی که بالاترین مقدار BPA را داشتند، دو برابر بیشتر در معرض دیابت هستند.

نویسندگان این گزارش می‌گویند: "مقادیر بالاتر ‌BPA با افزایش بیماری قلبی –عروقی، دیابت و ناهنجاری‌های آنزیم‌های کبدی همراهی دارد."

انتشار این گزارش با جلسه استماعی در سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) همراه شده است که روز سه‌شنبه 26 شهریور (16 سپتامبر) در مورد ایمنی بیسفنول A برگزار شد.
نویسندگان می‌گویند این تحقیق اولین مورد ردیابی میزان BPA در بدن انسان است، ماده‌ای که مقامات کانادایی به خاطر خطرات آن برای سلامتی و نقش عمده آن در آلودگی محیط زیست، استفاده از آن را ممنوع کرده‌اند.

[آیا بطری‌های پلاستیکی مضر هستند؟]

این پژوهشگران می‌گویند این ترکیب در میزان‌های قابل کشف در بدن بیش از 90 درصد آمریکاییان یافت می‌شود.

" این ماده عمدتا از طریق غذا، اما همچنین از طریق آب آشامیدنی، مواد پرکننده دندان، تماس با پوست، و تنفس گرد و غبار خانه وارد بدن می‌شود."

به گفته این دانشمندان در سال 2003 بیش از دو میلیون تن BPA در سراسر جهان تولید شده است، و تقاضا برای این ترکیب از آن هنگام به بعد بین شش تا ده درصد در سال افزایش داشته است.

 آنها نتیجه‌گیری می‌کنند: "با توجه به اثرات منفی قابل‌ توجه غلظت‌های بالای  BPA بر سلامت بزرگسالان و با توجه به امکان کاهش دادن قرارگیری انسان‌ها در معرض این ماده، یافته‌های ما استحقاق پیگیری علمی را دارند."

کد خبر 63601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز