وزیر خارجه آذربایجان اعلام کرد که در طی هفته‌های اخیر پیام‌های مثبتی از سوی ایران به آن‌ها رسیده است. حسین امیرعبدالهیان نیز با بیان اینکه روابط ایران و جمهوری آذربایجان در مسیر مثبت همسایگی تداوم دارد، گفت: توافق کرده‌ایم همکاری‌های دو طرف را برای مدیریت بهتر فضای عمومی و رسانه‌ای افزایش داده و کمیته مشترکی تشکیل شود.

امیر عبدالهیان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه افزود: ممکن است در برخی موضوعات تفاوت دیدگاه وجود داشته باشد، اما مهم آن است که در دو طرف اراده جدی برای عبور از موانع وجود دارد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: من و همکارم «جیحون بایراموف» به نمایندگی از دو کشور برای توسعه همه جانبه مناسبات و عبور از سوء تفاهم‌ها به تماس و رایزنی‌های مثبت خود ادامه می‌دهیم. 

وی گفت: در همین چارچوب توافق کرده‌ایم همکاری‌های دو طرف را برای مدیریت بهتر فضای عمومی و رسانه‌ای افزایش داده و کمیته مشترکی تشکیل شود.

امیرعبداللهیان افزود: ما همسایگان را خویشاوند خود می‌دانیم و اصول حاکم بر روابط خویشاوندی را قدر می‌نهیم.

وزیر خارجه آذربایجان هم اعلام کرد که در طی هفته‌های اخبر پیام‌های مثبتی از سوی ایران به آن‌ها رسیده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ترند، جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به خبرنگاران گفت که در طی هفته‌های اخیر خبرهایی مثبت از این رسیده است و باکو از این پیام‌ها استقبال می‌کند.

به گفته بایراموف، آذربایجان همانند گذشته به دنبال توسعه روابط با ایران است.

وزیر خارجه آذربایجان در این رابطه مشکلات اخیر پیش آمده میان ایران و آذربایجان گفت: طرف ایرانی مطلع شد که آذربایجان نگران ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ است. با این وجود مسئله ورودهای غیرقانونی ادامه پیدا کرد؛ سپس هنگام بازرسی در خاک آذربایجان مشخص شد که دو وسیله نقلیه متعلق به شرکت‌های ایرانی به طور غیرقانونی وارد حریم آذربایجان شده‌اند و راننده‌های این وسایل نقلیه بازداشت شدند. مذاکرات نیز از طریق کانال‌های دیپلماتیک ادامه پیدا کرد.

بایراموف عنوان کرد که از این طریق، نتیجه عادی حاصل شده است.

وی تاکید کرد که آذربایجان همیشه آماده حل و فصل مشکلات از طریق گفت‌وگو بر پایه اصل رابطه و احترام متقابل و عدم دخالت در امور یکدیگر است.

الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان اخیرا در گفت‌وگویی با روزنامه ایتالیایی ریپابلیکا در اظهاراتی ضدایرانی با اشاره به تردد کامیون های ایرانی در مسیر تجاری همیشگی خود مدعی شده بود: پس از آزادی قره‌باغ، ما در مرزهای خودمستقر شدیم و آنجا ماندیم. مسیر میان برخی شهرهای ارمنستان از محدوده آذربایجان عبور می‌کند. ما مشاهده کردیم که از این مسیر برای عبور کالاهای غیرقانونی به قره‌باغ و محدوده ما استفاده می‌شود. این غیرقابل قبول است. ما خواهان این هستیم که به مرزهای‌مان احترام گذاشته شود. ما به طور غیرقانونی به مرزهای دیگر کشورها ورود نمی‌کنیم. پیام ما ساده بود. ما یک بیانیه دوستانه فرستادیم تا جلوی این اتفاق را بگیرم. این مسیرها تحت کنترل ماست و دلیلی ندارد که فریبکاری کنیم و بگوییم این اتفاق نیفتاده است. متاسفانه به خوبی به این هشدار پاسخ داده نشد.

کد خبر 635893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha