سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور سابق آلمان از اقدام روسیه در مناقشه قفقاز حمایت کرد.

روزنامه برلینر مورگن پست گزارش داد، ریچارد فون وایتسزکر (Richard von Weizsäcker) گفت این حمله «کاملا مشروع و طبیعی» بوده است.

این سیاستمدار 88 ساله در همین حال روز دوشنبه در سخنرانی در موسسه تاریخ آلمان (DHI) در مسکو درباره وقوع جنگ سردی جدید هشدار داد و گفت: «هیچ انسان عاقل و فهیمی نمی‌تواند امروز آرزوی جنگ سرد دیگری را داشته باشد.»

روسیه دلیل حمله خود به گرجستان در اوایل ماه اوت را این مساله عنوان کرد که می‌خواهد شهروندانش را که به آنها گذرنامه روسی داده بود از حملات تفلیس محافظت کند.

وایتسزکر همچنین گرجستان را متهم کرد که «تهاجم خطرناک و نامشروعی» را مرتکب شده که به جنگ انجامیده است.

این سیاستمدار برای رد عضویت گرجستان در ناتو گفت که روسیه با نگاهی به ذخایر معدنی خود «ضرورت‌های امنیتی کاملا مشروعی» را حس می‌کند.

رییس جمهور سابق آلمان علاوه بر این از روسیه به خاطر «عملکرد بزرگ تاریخی» این کشور در پاره کردن پرده آهنین تقدیر کرد و مسکو را عامل اتحاد دوباره آلمان خواند.

انتقاد گورباچف از ناتو
میخاییل گورباچف، رییس جمهور شوروی سابق و برنده جایزه صلح نوبل هم در تفسیر سخنرانی رییس جمهور سابق آلمان تاکید کرد که وحدت آلمان سندی دال بر صلح‌طلبی روسیه است.

وی در همین حال این انتقاد را مطرح کرد که گرچه در معاهدات اتحاد دوباره آلمان توافق شده بود ناتو «حتی یک سانتی‌متر» به شرق گسترش نیابد، اما روسیه مجبور شد با چنین پیشروی مواجه شود.

گرجستان و اوکراین خواستار عضویت سریع در این پیمان نظامی هستند.

وایتسزکر از غرب خواست ضرورت‌های امنیتی روسیه را جدی بگیرد و افزود: زمانی که یک پیمان دفاعی فقط برای آن باشد که برخی همسایگان را ناراحت کند، دیگر پیمان دفاعی نیست.»

کد خبر 63565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز