چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

سیروس برزو: داستان بی پایان سفر انسان به فضا با سفر یوری گاگارین آغاز شد. همان طور که در 15 شماره قبل خواندید، در ستون «تقویم فضانوردی»، سیروس برزو، کارشناس مسائل نجومی و فضایی مقیم روسیه ، برای شما گاهشمار سفر انسان به فضا را می نویسد.

   7 فوریه 1977

   ناو کیهانی سایوز-24 به سرنشینی «یوری گلازکف» و «ویکتور گارباتکو» از سکوی شماره 1 مرکز پرتاب‌‌های فضایی بایکونور به سوی مدار زمین پرتاب شد.این ناو توانست یک روز بعد با موفقیت به ایستگاه فضایی سالیوت-5 بپیوندد.

   هدف این مأموریت به پایان رساندن کارهای نیمه‌تمام فضانوردان سایوز-21 و آماده کردن ایستگاه برای فرود بود. دو کیهان‌نورد توانستند ظرف 18 روز کار خود را با دقت و تلاش به پایان برسانند. ناو کیهانی سایوز-24 در منطقه‌ای برفی فرود آمد.

   9 اکتبر 1977

   سایوز-25 از پایگاه پرتاب‌‌های فضایی «تیوراتام» راهی مدار زمین شد. فرماندهی سفینه را «ولادیمیر کوالنک» 35 ساله و مهندسی پرواز را «والری ریومین» 38 ساله به عهده داشتند. هر دوی آنها برای نخستین بار به فضا می‌رفتند.

   روز 10 اکتبر، عملیات الحاق خودکار سفینه سایوز-25 و ایستگاه مداری سالیوت-6 از فاصله 120متری شروع شد. اما با بروز مشکل در دستگاه ردیابی ناو، سایوز-25 نتوانست به ایستگاه مداری متصل شود و مرکز هدایت پرواز به فضانوردان دستور بازگشت داد.

   سرانجام سایوز-25 پس از سفری که 2روز و 44 دقیقه و 45 ثانیه طول کشید، روز 11اکتبر در فاصله‌ای حدود 185 کیلومتری شمال غربی تسلینوگراد قزاقستان فرود آمد.

کد خبر 63561

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز