سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

تنش‌ها بین فرانسه و انگلیس بر سر اعطای حق ماهیگیری به قایق‌های فرانسه اوج گرفته و ۲ کشور یکدیگر را به اقدام تلافی‌جویانه تهدید کرده‌اند.

ماهيگيران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، ملاقات بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در رم، بسیاری را امیدوار کرده بود که دعوای ماهیگیری ۲ طرف به‌زودی به پایان برسد اما نه فقط دعوا برطرف نشده، که وارد مرحله جدید و گسترده‌تری هم شده است.

به‌ گزارش گاردین، انگلیس مهلتی ۴۸ ساعته به فرانسه داده است تا از تهدیدهایش در دعوای ماهیگیری دست بردارد. مقامات فرانسوی گفته‌اند که از ورود قایق‌های ماهیگیری انگلیسی به برخی بنادر جلوگیری و بازرسی‌های گمرکی از کامیون‌های ورودی از انگیس را سخت‌تر خواهند کرد؛ مگر اینکه لندن مجوز بیشتری به قایق‌های کوچک ماهیگیری فرانسوی برای ماهیگیری در آب‌های انگیس بدهد.

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس درباره اقدامات احتمالی انگلیس درصورتی که فرانسه از تهدیداتش دست برندارد گفته است: «فرانسه ناعادلانه رفتار کرده است و اگر کسی در یک توافق تجاری ناعادلانه رفتار کند، شما حق دارید که علیه آنها اقدام کنید و به‌دنبال اقدامات تلافی‌جویانه باشد و اگر فرانسه پا پس نکشد، این کاری است که ما خواهیم کرد.»

پیر هندر دوموت، سیاستمدار فرانسوی از حزب جمهوریخواه اما گفته است که فرانسه فقط می‌خواهد که انگلیس به تعهداتی که در توافق پسابرگزیت امضا کرده عمل کند؛ «تنها انتظار ما این است که دولت انگلیس به وعده‌ای که داده عمل کند... ما چیز بیشتری نمی‌خواهیم. ما چیزی که در توافقنامه نبوده را نمی‌خواهیم. فقط می‌خواهیم که دولت انگلیس به امضای خود احترام بگذارد.»

به گزارش یورونیوز، تنش‌ها در حالی اوج گرفته است که ۲ رهبر در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ایتالیا، ‌پشت درهای بسته با هم ملاقات کردند و گمان می‌رفت بر سر رفع مشکل توافق کرده‌اند. اما بعداز نشست مشترک، روایت‌های متفاوتی از هردو طرف ارائه شد و فرانسه تهدیدهایش درباره قایق‌ها و کامیون‌های انگیسی را مطرح کرد.

مکرون و جانسون، ‌بعد از نشست در ایتالیا، ‌در کنفرانس خبری مشترک حاضر نشدند. مکرون در ایتالیا درباره تنش‌ها بین ۲ کشور گفته است: «من هیچ تنشی نمی‌خواهم اما باید در مورد مسائل جدی صحبت کنیم. آرزوی من این است که به سمت اقدامات تلافی‌جویانه نرویم بلکه به یک توافق برسیم.»

جانسون هم در ایتالیا گفته است که موضع انگلیس در این دعوا، غیرقابل تغییر است. او با صحبت‌هایش درباره یک نامه جنجالی از سوی نخست‌وزیر فرانسه به آتش اختلاف‌ها دمیده است: «باید بگویم از این که یک نامه از نخست‌وزیر فرانسه خواندم که نوشته بود انگلیس باید به‌خاطر ترک اتحادیه اروپا تنبیه شود سردرگم شدم.» اشاره او به بخشی از نامه ژان کاسته همتای فرانسوی‌اش است که دستخوش برداشت اشتباه شده و درباره آن توضیح هم داده شده است اما در بین هواداران برگزیت به‌شدت پخش شده و مدام به آن استناد می‌شود.

آنچه که بعد از نشست مشترک روی داد، به‌گفته برخی رسانه‌ها در هنگام برگزاری آن هم حاکم بوده و دو طرف‌ساز خودشان را می‌زدند.

بعد از نشست، کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف توافق کرده‌اند در راستای تنش‌زدایی با هم همکاری کنند. یک منبع در دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه به خبرگزاری فرانس پرس گفته که اختلاف‌نظرها حل‌شدنی هستند و ۲طرف قبول کرده‌اند که باهم همکاری کنند. در بیانیه کاخ الیزه از انگلیس خواسته شده تا به «قواعد بازی احترام بگذارد.» اما جنگ لفظی بین ۲ کشور، درست مثل دعوای ماهیگری، خیلی زود اوج گرفت و سخنگوی بوریس جانسون اعلام کرد که موضع انگلیس تغییر نکرده است.

انگلیس در واقع توپ را به زمین فرانسه هم انداخت. این مقام دولت انگلیس بعد از نشست گفت که اگر فرانسه می‌خواهد به سمت تنش‌زدایی گام بردارد و تهدیدهایش را کنار بگذارد، انگلیس از این کار استقبال خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد که پاریس به انگلیس گفته است که احتمال استفاده از اقدامات تلافی‌جویانه را در اعتراض به اینکه انگلیس به قایق‌های فرانسوی مجوز نداده همچنان وجود دارد. این چیزی بود که مکرون هم در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد.
 

تنش‌های سریالی

ملاقات ۲ رهبر، نخستین دیدار آنها بعد از جنجال سنگین توافق زیردریایی‌های استرالیا بود. فرانسه، که از زمان اجرای برگزیت و مذاکرات بعد از آن، با انگلیس وارد تنش شده، انتهای تابستان به‌خاطر قرارداد زیردریایی‌های هسته‌ای انگلیس و آمریکا هم شوکه و فصل جدیدی از تنش در روابط ۲ طرف گشوده شد. استرالیا، که پیش‌تر با فرانسه برای نوسازی ناوگان زیردریایی‌های خود قراردادی چند میلیارد دلاری بسته بود، به یکباره اعلام کرد که قرارداد جدیدی با آمریکا و انگلیس می‌بندد. این کار چنان برای فرانسه گران تمام شد که پاریس، سفرای خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و انگلیس را هم متهم کرد که در این رفتار غیراخلاقی، به فرانسه خیانت کرده است.

به این تنش‌ها، باید همین اختلاف‌نظر در حقوق ماهیگیری ۲طرف و همینطور مسئله مهاجرت را هم اضافه کرد. به‌نظر می‌رسد بخشی از سرسختی فرانسه در مواضعش، به‌خاطر قرارداد زیردریایی‌های هسته‌ای باشد.
 

فراتر از ماهیگیری

براساس توافق تجاری برگزیت که کمی پیش از کریسمس سال۲۰۲۰ به‌دست آمد، قایق‌های اتحادیه اروپا می‌توانند درصورت کسب مجوز، به ماهیگیری در آب‌های انگلیس ادامه دهند.

اما شرط دریافت مجوز این است که قایق‌ها ثابت کنند قبلا هم همین کار را در منطقه می‌کرده‌اند. قایق‌های کوچک فرانسوی که فناوری پیشرفته‌ای ندارند، برای اثبات این مسئله به مشکل خورده‌اند و بسیاری از آنها نتوانسته‌اند از انگلیس مجوز دریافت کنند. پاریس می‌گوید که مشخص است که کدام قایق‌ها قبلا هم در این آب‌ها ماهیگیری کرده‌اند و رفتار انگلیس، نشانه‌ای از سوءنیت آنهاست. انگلیسی‌ها می‌گویند که در پاریس، این تنش، به مسائلی فراتر از ماهگیری ربط داده می‌شود و ابعاد سیاسی گسترده‌تری پیدا کرده است. آنها برای اثبات این ادعای خود، به نامه نخست‌وزیر فرانسه به اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اشاره می‌کنند که در آن آمده است: «ضروری است به افکار عمومی اروپا نشان دهیم که احترام به تعهدات غیرقابل‌مذاکره است و ترک اتحادیه اروپا، بیشتر از ماندن در آن آسیب می‌رساند.»
 

از ماهیگیری به سیاست

تنش‌ها بین انگلیس و فرانسه بر سر ماهیگیری که ماه‌هاست ادامه دارد، احتمالا گسل‌های سیاسی را فعال خواهد کرد و تنش‌های قدیمی را هم پیش خواهد کشید. ماهیگیری، در هر دو کشور، بخش کوچکی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد اما اهمیتی نمادین دارد. هر دو طرف دلایل اقتصادی زیادی دارند تا از تنش دوری کنند، اما دلایل سیاسی بزرگ‌تری هم دارند که کوتاه نیایند. فرانسه، در ۶‌ ماه آینده یک انتخابات ریاست‌جمهوری دارد و شمال فرانسه، که ماهیگیری در آن رونق دارد، پایگاه رأی مهمی برای مکرون است. برای جانسون هم این دعوا باعث شده که حواس مردم از مشکلات داخلی که به‌خاطر برگزیت پدید آمده‌اند پرت شود. لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس همزمان با دادن ضرب‌الاجل به فرانسه برای رفع تهدیدهایش، به مسئله انتخابات در فرانسه اشاره کرده و در پاسخ به اینکه این تنش اصلا چرا ایجاد شده گفته است: «شاید اینطور بشود گفت که یک انتخابات در فرانسه پیش‌رو داریم.» نگاه سیاسی به دعوا، در هر دو کشور طرفداران زیادی دارد و هم جانسون و هم مکرون از حمایت زیادی برخوردار هستند. بیشتر رسانه‌های انگلیسی علیه مکرون و در حمایت از جانسون موضع گرفته‌اند. در فرانسه هم رسانه‌ها علیه جانسون موضع‌گیری کرده‌اند. از نظر آنها، جانسون یک فرصت‌طلب است که پوپولیسم را برای رسیدن به منافع خود دنبال می‌کند و مدام دروغ می‌گوید. به‌عبارت دقیق‌تر، آنطور که یک مجری فرانسوی گفته است، او «ترامپ آمریکاست.»

کد خبر 635389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha