اگر وجود حشرات‌ریز در اطراف گل و گیاه خانه‌تان شما را کلافه کرده و همیشه برای رهایی از آنها به آفت‌کش‌های شیمیایی متوسل می‌شوید... د.

آفت كش

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد:  اگر وجود حشرات‌ریز در اطراف گل و گیاه خانه‌تان شما را کلافه کرده و همیشه برای رهایی از آنها به آفت‌کش‌های شیمیایی متوسل می‌شوید، می‌توانید با استفاده از پیشنهادهای «معصومه‌درویشی» کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳، علاوه بر اینکه آفت‌کش‌ مورد نیازتان را در خانه تهیه و در وقت و هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کنید، از مضرات سموم شیمیایی هم به دور باشید.  

  • مبارزه خانگی با آفت‌ها

خیلی از ما وقتی در خانه با حشره روبه‌رو می‌شویم، غافل از توجه به آسیب‌های استفاده از آفت‌کش شیمیایی، به دنبال انواع اسپری‌ هستیم. درحالی‌که استفاده از آفت‌کش‌های طبیعی ضمن تأثیر مثبت، با آب هم شسته می‌شوند.

کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳دراین‌باره می‌گوید: «بهتر است از آفت‌کش‌های شیمیایی، به دلیل مضراتی چون مسمومیت، سرطان‌زایی و آلودگی، در منزل استفاده نشود. برای همین توصیه می‌شود به جای آنها، از ترکیبات طبیعی علیه آفات استفاده شود. البته برای گرفتن نتیجه مطلوب باید به دفعات و با فاصله زمانی کوتاه از آنها استفاده شود.» درویشی می‌افزاید: «استفاده از سیر و پیاز یکی از روش‌های مؤثر است. به‌طوری‌که باید یک حبه سیر و یک پیاز متوسط را ریز خرد کنید. یک لیتر آب روی آن بریزید، یک ساعت صبر کنید و سپس یک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز و یک قاشق غذاخوری صابون مایع به مخلوط اضافه کنید. این سم ارگانیک در صورت نگهداری در یخچال تا یک هفته خواص حشره‌کشی خود را حفظ می‌کند.»

  •  اسپری فلفلی و گل داودی
آفت‌کشی با ترکیب مرکبات
معصومه درویشی/کارشناس فضای سبز

افشانه اسپری فلفلی روش دیگری برای حفاظت از گیاهان است. درویشی می‌گوید: «استفاده از این اسپری ممکن است طعم تند روی میوه‌های گیاه شما به جای بگذارد. برای تهیه این آفت‌کش لازم است فلفل‌های تند را با ۲ فنجان آب به مدت ۱ تا ۲ دقیقه با سرعت مخلوط کنید. مخلوط را بگذارید تا یک روز بماند. مایع را درون یک پارچه‌ نخی نازک بریزید و صاف کنید.

مایع صاف شده را با حدود یک لیتر آب مخلوط کنید و به تمام گیاه اسپری کنید. پس از یک هفته دوباره مایع را به گیاه بپاشید و هفته بعد هم این کار را تکرار کنید.» او ادامه می‌دهد: «استفاده از گل داودی روش مؤثر دیگر است و باید یک دوم فنجان گل داودی خشک شده را با یک لیتر (۴ فنجان) آب مخلوط کنید. اجازه دهید مخلوط گل و آب به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. پس از جوشیدن، مخلوط را از صافی عبور دهید و گل‌ها را جدا کنید و دور بریزید. آب به دست آمده را درون آب‌پاش بریزید و آن را روی گیاه اسپری کنید. روی قسمت‌هایی از گیاه که بیشتر آسیب دیده تمرکز کنید. این ترکیب را می‌توانید ۲ ماه نگه دارید.»

  •  میوه‌های حشره‌کش

یکی دیگر از آفت‌کش‌های طبیعی استفاده از گوجه‌فرنگی است. کارشناس مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره اداره فضای سبز شهرداری منطقه۱۳دراین‌باره بیشتر توضیح‌می‌دهد: «راهکاری مناسب برای کنترل شته‌ها و سایر حشرات از طریق سموم حشره‌کش گیاه، استفاده از گوجه‌فرنگی است. در این روش باید ۲ فنجان برگ و ساقه گوجه‌فرنگی را خرد یا رنده کنید. ۲ فنجان آب به آن اضافه کنید.

مواد را به مدت ۲ دقیقه مخلوط کنید. سپس مخلوط را در یک ظرف جداگانه ریخته و بگذارید یک روز بماند. پس از یک روز مخلوط را در یک ظرف جداگانه ریخته و صاف کنید. سپس به مایع صاف شده یک لیتر آب اضافه کنید. این مایع برای گل رز و سایر گیاهان که مورد تهاجم شته قرار گرفته‌اند بسیار مفید است.» درویشی ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از آفت‌کش‌های ارگانیک پرتقال است.

مرکبات در از بین بردن آفاتی مثل حلزون، شته مورچه، سوسک و قارچ‌ها خیلی قوی هستند. پوست پرتقال را در ظرف شیشه‌ای بریزید و ۲ فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. محلول به مدت ۲۴ ساعت در یک جای گرم قرار دهید. محلول را از یک صافی عبور دهید و پوست‌ها را دور بریزید. آب را در یک ظرف بریزید. چند قطره صابون کاستیل به آب به دست آمده اضافه کنید. نعنای موجود در صابون کاستیل بسیار مؤثر است. ترکیب را کاملاً مخلوط و درون آب‌پاش بریزید و آن را مستقیم روی قسمت‌های آلوده گیاه اسپری کنید.»

کد خبر 635300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha