علاقه به هنر از دوران کودکی در وجودش بود و در هر فرصتی با ساده‌ترین ابزار ایده‌های خلاقانه‌اش را اجرا می‌کرد.

ساخت ماکت

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی:   ۱۰ ساله که بود یک هواپیمای اف‌ـ ۱۴ ساخت و حسابی مورد تحسین و تشویق معلمانش قرار گرفت. البته این همسایه ما بین کادر و اولیای مدرسه شناخته‌شده بود و معمولاً وقتی کاردستی سفارش کلاس درسش را می‌ساخت و به مدرسه می‌برد، به‌عنوان نمونه در دفتر مدرسه جا خوش می‌کرد.   «محمدرسولی»، از اهالی خیابان قصرالدشت در محله سلسبیل، از هنرمندان موفق در زمینه نقاشی، طراحی و ساخت ماکت برای بوستان‌هاست. او همچنین از معدود هنرمندان کشور است که در زمینه نقاشی «بلک لایت» که نوعی نقاشی خاص است، فعالیت دارد. رسولی طراحی و اجرای دکور بخشی از فیلم سینمایی «مسخره‌باز» و نقاشی تعدادی از حیوانات متحرک پارک ژوراسیک تهران را در کارنامه دارد. در این گزارش با او درباره فوت و فن موفقیت‌هایش و هنر منحصر ‌به‌فردش گفت‌وگو کردیم.

‌با عشق ساخت ماکت قد کشیدم
محمد رسولی/ هنرمند

«محمد رسولی»، ساکن خیابان قصرالدشت، اصالتا اهل روستای صالح‌آباد همدان است. همسایه هنرمندی که از روی علاقه ذاتی و در کنار مطالعه، تحقیق و پژوهش، هنر را دنبال کرده و بسیاری از موفقیت‌ها و تبحرش را در نقاشی سیاه‌قلم، طراحی و ساخت ماکت با اتکا به تجربه‌اندوزی و به شیوه آزمون و خطا کسب کرده است. او معتقد است که هنر متکی به چشمه جوشان درونی است و همه افراد خمیرمایه گرایش به هنر را دارند، اما این استعداد باید در مسیری صحیح پرورش پیدا کند.

او با گریزی به روزهای کودکی و زادگاهش سر صحبت را باز می‌کند: «همیشه از کوچک‌ترین وسیله برای ساخت کاردستی استفاده می‌کردم. درس مورد علاقه‌ام ساخت کاردستی بود. خاطرم است همه پول توجیبی‌ام را پس‌انداز می‌کردم و از آقای اخوان که در شهرمان مغازه رنگ‌فروشی داشت، قلم‌مو و بوم نقاشی می‌خریدیم و شروع به کار می‌کردم. آقای اخوان همیشه تشویق و تحسینم می‌کرد و می‌گفت با شهامت از روی کار هنرمندان سرشناس کپی‌ می‌کنی. علاوه بر این، مادرم هم مشوق و حامی خوبی برای ادامه راه مطالعات و کارهایم بود. با ساخت هر وسیله‌ای همیشه تشویقم می‌کرد تا کارهای بیشتر و بهتری را طراحی کنم و بسازم.»

  •  از آتلیه عکاسی تا پارک ژوراسیک تهران

تا قبل از ورود دوربین‌های دیجیتال به بازار، تصاویر و فضاسازی‌ها برای گرفتن یک عکس زیبا بیشتر طبیعی و زنده بود، اما با ورود دوربین‌های دیجیتال، همه‌چیز یکباره تغییر کرد و رنگ و بوی مجازی گرفت. رسولی با اشاره به این نکته، از ادامه کارش و طراحی پارک ژوراسیک تهران تعریف می‌کند: «با همین عشق و علاقه به ساخت ماکت و نقاشی قد کشیدم و هرچه بزرگ‌تر می‌شدم دایره فعالیت‌هایم هم گسترده‌تر می‌شد. تقریباً ۲۰ سال کارم ساخت دکور بود و یک آتلیه عکاسی هم راه انداختم. در آتلیه کلی ماکت ساختم تا مشتری‌ها باسلیقه‌های متنوع بتوانند عکس دلخواهشان را بگیرند.

وقتی هم سر و کله دوربین‌های دیجیتال پیدا شد، زودتر از بقیه همکارانم آتلیه را تعطیل کردم و سراغ هنر دیگری رفتم و بعد هم، به واسطه یکی از مشتری‌های آتلیه، برای رنگ‌آمیزی مجمسه‌های متحرک پارک ژوراسیک تهران معرفی شدم.» رسولی در ادامه به ماجرای ساخت مجسمه‌های این پارک جذاب ویژه کودکان اشاره می‌کند و می‌گوید: «در پارک ژوراسیک، مجموعه‌ای از مجسمه‌های وارداتی حیوانات داشتیم که رنگ‌آمیزی‌شان مناسب نبود و رنگ‌آمیزی مجددشان را من انجام دادم. همچنین نقاشی‌های مجموعه رؤیاپارک از دیگر کارهایم است.»

‌با عشق ساخت ماکت قد کشیدم

  •  بلک لایت؛ یکی از جالب‌ترین سبک‌های نقاشی

نقاشی بلک لایت یکی از روش‌های جالب و منحصربه‌فرد نقاشی است که در نور عادی قابل دیدن نیست و برای مشاهده‌اش نیاز به نور مخصوص است. در کشور ما افراد انگشت‌شماری با این روش نقاشی آشنا هستند و کار می‌کنند و «محمد رسولی» یکی از همین افراد است. او درباره سبک کارش توضیح می‌دهد: «برعکس نامش، در این سبک نقاشی از ۵ تا ۷ رنگ استفاده می‌شود که در میان آنها رنگ سیاه و سفید وجود ندارد و به رنگ‌های این نقاشی‌دیواری فلورسنت گفته می‌شود. تماشای این نقاشی فقط از طریق لامپ‌های سیاه رنگ یا همان آبی تیره ممکن است. در مجموعه دکتر لند، واقع در موزه حیات وحش درآباد، از این روش استفاده کردیم.»
طراحی دکور چندین پروژه سینمایی و تلویزیونی هم از دیگر فعالیت‌های هنری همسایه ماست: «در چند پروژه سینمایی از جمله فیلم مسخره‌باز «همایون غنی‌زاده» اجرای دکور داشتم؛ در این فیلم، کار ساخت دکور بخشی از آیتم‌ها برعهده‌ من بود.»

  •  طراحی خیابان‌ها به سبک معماری بازار

رسولی یکی از مهم‌ترین نیازهای شهری تهران امروز و پازل دهم پایتخت را توجه به زیباسازی چهره و منظر شهری می‌داند و می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زندگی در منطقه ۱۰ در دسترس بودن امکانات رفاهی و فرهنگی و تردد راحت به هر نقطه از شهر است، اما بخش دیگر ماجرا توجه به زیبایی چهره شهری است که این روزها در برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های شهری کمتر به این موضوع توجه می‌شود. برای مثال، همین خیابان‌های قصرالدشت، خوش یا جیحون ظرفیت خوبی برای طراحی بیرونی مغازه‌ها به سبک بازار دارند، اما به این تغییر رویه و این بعد زیباسازی کمتر توجه می‌شود.»

‌با عشق ساخت ماکت قد کشیدم

  • رونمایی از کتاب‌های برتر کارآفرینی

با حمایت شتاب‌دهنده ذوق و شهرداری منطقه ۱۰ تهران از ۷ کتاب در حوزه «کسب و کار و کارآفرینی» رونمایی و دفتر «نشر مانیان» افتتاح شد. خواندن این کتاب‌ها کمک زیادی به آشنایی با تجربیات افراد موفق می‌کند و می‌تواند راهنمای خوبی برای راه‌اندازی یک کسب و کار تازه و ایده بکر در حوزه کارآفرینی باشد.
  «محمدمهدی ذوالفقاری»، مدیرعامل مؤسسه شتاب‌دهنده ذوق، با اشاره به این موضوع درباره محتوا ویژگی یکی از این کتاب‌های رونمایی‌شده چنین توضیح می‌دهد:

  • گنجینه موفقیت و ثروت (امیر صبوری)

این گنجینه ۳ جلدی برای توانمندسازی (آغاز کسب و کار جدید و سرمایه‌گذاری در حوزه پولی و مالی) برای کلیه افراد علاقه‌مند و مشتاق، به‌خصوص جوانان، دانشجویان، کارمندان و سرمایه‌گذاران، مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها و تمام کسانی که راغب به تغییر وضعیت زندگی و شغلی خود هستند و دستیابی به ثروت و موفقیت هدف آنها است، توصیه می‌شود.
دستیابی به اصول و قواعد اثبات‌شده موفقیت که حاصل سال‌ها مطالعه، تحقیق و آموزه‌های نویسنده در بخش‌های دانشگاهی و کسب وکارهایش است در این مجموعه ارزشمند جمع‌آوری شده است و تک‌تک واژه‌های آن آگاهی‌بخش و امیدآفرین است.
این گنجینه مورد تأیید استادان دانشگاه و استادان برتر است. مطالعه دقیق و عمل به توصیه‌های این کتاب‌ها و به کارگیری نقشه راه آن، شما را به تحقق رویاها و آرزوهایتان خواهد رساند.

  • دی. ‌ان. ‌ای فروشندگان برتر (هادی طالبی)

در این کتاب ملزومات پیشرفت در شرکت‌های ایرانی و به‌خصوص سازمان‌های فروش به خوبی و به شیوه عمل‌گرا بیان شده است. روابط سازمانی و نقش آنها و شناخت مشتریان و پیگیری سفارش‌ها و نیز چگونگی تبدیل شدن به مشاور برای مشتریان در این اثر توضیح داده شده است. مدیران عامل چند شرکت موفق ایرانی، مطالعه این کتاب را توصیه کرده‌اند. امروز جامعه ما نیاز به افرادی کارآمد و منشأ اثر دارد. قوانین ساده و کاربردی هستند و رعایت اصول و تکرار قواعد می‌تواند در میان‌مدت بین فرد و سایرین در سازمان تفاوت ایجاد کند و فرد را در ساختن همکاران مولد به یک رهبر مبدل سازد.

  • صبحانه کسب و کار (پری مقدس)

این کتاب ثمره سال‌ها تجربه و مطالعه و یادگیری نویسنده را به زبانی ساده بیان کرده است. محتوای این اثر، کارآفرین‌ها و مدیران جوان‌ را از آنچه ضروری است درباره کسب‌وکار بیاموزند، آگاه می‌کند. به کارگیری مطالب کتاب در نگرش و دیدگاه شما تأثیر بسزایی می‌گذارد و باعث رشد چشمگیر پیشرفت کسب‌وکارتان می‌شود.

  • آموزش کسب و کار خانگی و راه‌اندازی وب‌سایت (شیوا باباگپ‌پور)

یکی از دغدغه‌های جوانان و خانواده‌های آنان یافتن کار مناسب است. با رشد و توسعه جوامع، اکثر مشاغل رو به سوی اینترنت و آنلاین کرده‌اند.

کد خبر 634795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha