شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

برای نخستین بار غرفه‌ای در نمایشگاه اکسپو به زنان اختصاص داده شده و یکی از آثار عرضه‌شده در این غرفه، نمایشی نمادین از تلاش زنان نپالی در بازسازی این کشور پس از زلزله ویرانگر سال ۲۰۱۵ است.

اکسپو دبی

به گزارش همشهری آنلاین، فارس به نقل از نشنال نیوز نوشت: در پی زلزله ویرانگر ۷.۶ ریشتری سال ۲۰۱۵ نپال، حدود ۹ هزار نفر جان باختند و یک میلیون خانه آسیب دید. در آن مقطع چون نیروی ماهر به اندازه کافی وجود نداشت، زنان نپالی بخش بزرگی از بازسازی را انجام دادند.

داستان این تلاش به صورت نمادین در روستای جیرانکور نپال تبدیل به اثر هنری ۱۷۰ متری شد. این کالیگرافی (خوشنویسی عربی) برگرفته از سخن «یوگمایا نئوپان» (۱۸۶۷-۱۹۴۱) یکی از نخستین فعالان زن نپالی است: «هیچ چیزی بین ما نیست، اصلاً هیچ چیز. چشمان تو هم مثل چشمان من اشک دارد.»

«اِلسید» هنرمند ۴۰ ساله ساکن دبی، ویدئو اینستالیشن آن را در غرفه زنان نمایشگاه اکسپو۲۰۲۰ دبی عرضه کرده است. او در فرانسه از پدر و مادری مراکشی به دنیا آمده است و با زیبانویسی عبارات عربی‌ در اماکن شهری، صلح و اشتراکات وجودی انسان‌ها را ترویج می‌کند.

او می‌گوید: در پروژه «شبیه او» (Like Her) روستایی با حدود ۶۰ خانه را در نپال انتخاب و ۱۲ زن از آن‌ها را برای همکاری برگزیدم. قصد داشتم داستانشان را برجسته کنم. من می‌خواستم این پروژه نوعی پژواک صدای آنها باشد، صدای این زنان را تقویت کند و داستان آنها را باز گوید. مبارزات آنها را برجسته کند و داستانی شگفت‌انگیز از خرد، قدرت و انعطاف را به جهان نشان دهد.

به گفته این هنرمند، زندگی در نپال همچنان برای زنان سخت است و در روستاها، دختران اغلب مجبور به ترک مدرسه به دلیل فقر هستند. آنها در نهایت ازدواج می‌کنند و بچه‌دار می‌شوند و این چرخه همواره تکرار می‌شود.

کد خبر 634663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha