مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور درباره عوارض موقت و دائمی انجام کارهای مرتبط با زیبایی در مراکز بدون مجوز و متخصص هشدار داد.

بوتاکس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بابک سلحشور مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به افزایش شکایات در حوزه خدمات زیبایی گفت: یکی از مشکلات عمده در بررسی پرونده‌های قصور پزشکی به ویژه در رشته جراحی‌های پلاستیک و زیبایی مراجعه مردم به افراد غیر متخصص و غیرکارشناس و یا مراکز نا معتبر برای دریافت خدمات زیبایی است که عمدتا مشکلاتی را برای این افراد ایجاد می‌کند.

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان این مطلب افزود: دلیل اصلی مراجعه مردم به افراد غیرمتخصص برای دریافت خدمات ترمیمی و زیبایی عدم آگاهی در خصوص آن اقدام تشخیصی یا درمانی و نیز اعتماد به تبلیغات مطرح شده از مراکز نامعتبر در صفحات اینستاگرام و شبکه‌های مجازی است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از شاکیان امور زیبایی که به کمیسیون‌های پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند از طریق مراجع غیر رسمی و شبکه‌های مجازی با مراکز خدمات زیبایی آشنا شده اند، افزود: متاسفانه بسیاری از مردم در مورد کارشناس و یا مرکزی که مدعی اقدام درمانی و خدمات زیبایی است، پرس و جو نمی‌کنند و بدون کسب اطلاعات دقیق، خود را در معرض اقدامات و مداخلات زیبایی قرار می‌دهد.

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور، به مردم توصیه کرد: همانطور که مردم در بسیاری از امور زندگی خود حساس و دقیق هستند، از آنان درخواست می‌کنم قبل از دریافت هر اقدام درمانی و تشخیصی به خصوص اقدامات زیبایی که متاسفانه در کشور ما بسیار زیاد شده وبه نظر می‌رسد تعداد اعمال جراحی در حوزه زیبایی از میانگین جهانی هم بالاتر رفته است، تحقیقات کافی به عمل آورند و با حساسیت و وسواس زیاد، پزشک و درمانگر خود را انتخاب کنند.

سلحشور با اشاره به اینکه جراحی‌های پلاستیک و زیبایی به سه نوع تقسیم می‌شوند، گفت: اقدامات زیبایی و جراحی‌های پلاستیک یا صرفا جنبه درمانی دارد یا درمانی- زیبایی است و یا آنکه تنها با هدف زیبایی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در دسته اول که اقدام درمانی است اعمال جراحی پلاستیک و ... به منظور درمان فرد و رفع یک مشکل یا ضایعه انجام می‌شود، مثل سوختگی شدیدی که برای فرد اتفاق افتاده و اسکار ناشی از آن برای بیمار بسیار شدید و از نظر اختلال حسی، خارش‌های شدید، شکل و ظاهر غیر طبیعی و ... مشکل آفرین شده است که در زندگی روزمره تاثیر منفی گذاشته؛ بنابراین اقدام برای رفع این مشکل جنبه درمانی خواهد داشت.

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی افزود: در اقدامات همزمان درمان و زیبایی، فرد علاوه بر درمان، خدمات زیبایی را نیز دریافت می‌کند، به عنوان مثال گاهی فردی برای جراحی انحراف شدید تیغه بینی و مشکلات ناشی از آن مثل خرخر شبانه و اشکال در خواب شبانه و سردردهای طولانی مدت ناشی از سینوزیت به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می‌کند و ممکن است در حین عمل جراحی تیغه بینی که گاهی در شکل ظاهری آن هم تأثیرگذار است، عمل زیبایی بینی را هم انجام دهد که در این حالت برای فرد سپتورینوپلاستی انجام شده است.

وی در خصوص اعمالی که صرفا با هدف زیبایی انجام می‌شود نیز گفت: گاهی یک عمل جراحی صرفاً با هدف زیبایی انجام می‌شود. در موارد اقدامات درمانی، انجام عمل یا هر اقدام دیگری بر اساس نیاز بیمار و حسب ضرورت، اجتناب ناپذیر بوده و گریزی از آن نیست، اما در خصوص انجام اقدامات زیبایی مثل تزریق ژل یا انجام مزوتراپی یا تزریق فیلر، میکرونیدلینگ‌ها و بسیاری از موارد دیگر و نیز اقدامات جراحی پلاستیک برای لیفت صورت، رینوپلاستی و. باید گفت که این اقدامات به وفور در کشورمان انجام می‌شود در حالی که شاید در برخی موارد هیچ ضرورتی نیز برای انجام آن وجود نداشته باشد.

برخی عوارض اعمال جراحی با رعایت تمام نکات علمی اجتناب ناپذیر است

سلحشور با تأکید بر اینکه برخی عوارض اعمال زیبای اجتناب ناپذیر است، اظهار داشت: در پزشکی معتقد هستیم که یکسری عوارض در اعمال جراحی اجتناب‌ناپذیر هستند و علی رغم رعایت کلیه موازین علمی ممکن است برای بیمار اتفاق بیفتد و این موضوعی بسیار مهم و نقطه عطف اعمال جراحی است.

وی خاطرنشان کرد: فردی که صرفاً با هدف زیبایی عمل جراحی انجام می‌دهد باید بداند که ممکن است به دلیل تزریق مواد و داروها، حساسیت‌هایی در بدنش ایجاد شود که این موضوع هیچ ارتباطی به پزشک و ارتکاب قصور از جانب او ندارد.

به گفته وی در برخی مواقع، عفونت‌های ناشی از اعمال جراحی نیز از عوارض اجتناب ناپذیر اقدام جراحی است و بدین معنا نیست که لزوماً پزشک قصور و کوتاهی داشته است؛ چراکه یک سری از عوارض اجتناب ناپذیر و غیر قابل پیشگیری هستند و حتی با رعایت تمام مسائل باز هم ممکن است اتفاق بیفتد.

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی در عین حال تصریح کرد: هرچند برخی عوارض در اعمال جراحی و اقدامات زیبایی اجتناب ناپذیر هستند، اما اگر ضمن بررسی‌ها مشخص شود کوتاهی و یا قصوری از جانب پزشکی اتفاق افتاده و بیمار به دلیل آن دچار عارضه شده است حتما در کمیسیون مورد توجه قرار می‌گیرد و خطای پزشک گزارش می‌شود.

وی در این خصوص به یکی از پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون اشاره کرد و گفت: برخی مواقع تغییر رنگ پوست بعد از انجام لیزر میتواند امری طبیعی تلقی گردد که عارضه موقتی بوده و رفع می‌شود، اما چندی پیش پرونده‌ای به کمیسیون ارجاع شد که فردی پس از انجام لیزر دچار سوختگی شدید پوستی و عارضه‌ای جدی شده بود. بررسی‌ها در خصوص این پرونده نشان داد که هرچند پزشک معالج تخصص لازم را در این زمینه داشته، اما لیزر توسط اپراتور و متاسفانه با طول موج بالاتر انجام شده بود و همین امر عارضه سوختگی پوستی را برای فرد ایجادکرده بود.

سلحشور با تأکید بر اینکه قطعا در این پرونده قصور اتفاق افتاده، تصریح کرد: اگر پزشک همه موازین علمی را رعایت کند و عارضه‌ای اجتناب ناپذیر برای بیمار اتفاق بیفتد قصوری رخ نداده است، اما اگر فرد در حین اقدام درمانی کوتاهی و قصور کرده باشد قطعاً برایش در نظر گرفته خواهد شد.

پزشکان تاییدشده وزارت بهداشت صلاحیت انجام عمل زیبایی را دارند

وی با تأکید مجدد بر مراجعه مردم به افراد صلاحیت دار برای دریافت خدمات زیبایی گفت: در حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی تنها افرادی قابل اعتماد هستند که صلاحیت آنان به صراحت از طرف وزارت بهداشت تایید شده باشد و در این زمینه فارغ التحصیل شده و یا دارای مدرک معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت باشند.

سلحشور تصریح کرد: برای دریافت خدمات زیبایی از مراجعه به آرایشگرها و افرادی که هیچ گونه تخصص و مدرک تحصیلی در این مورد ندارند و صرفاً با گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه مدت دست به این اعمال می‌زنند، خودداری کنند، زیرا در صورت مراجعه به این افراد عوارض بیشتر و درمان‌های طولانی تری برای آنان ایجاد خواهد شد.

وی به پرونده‌ای در این خصوص اشاره کرد و افزود: اخیرا پرونده‌ای به کمیسیون ارجاع شد که توسط فرد غیر پزشک و در یک آرایشگاه برای یکی از مشتریان خانم ژل لب و گونه تزریق شده بود. از آنجا که این ژل حاوی مواد تاریخ گذشته، غیر استاندارد و بدون تأیید وزارت بهداشت بوده موجب عفونت خیلی پیشرفته و نکروز در لب تحتانی آن خانم شده بود.

مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی کشور با تأکید بر اینکه برخی به دلیل ارزان بودن و یا تحت تأثیر تبلیغات نادرست به افراد غیر متخصص مراجعه می‌کنند، گفت: این خانم بعد از تزریق ژل برای اصلاح مشکل ایجاد شده در چهره اش، دو یا سه بار تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گرفت، اما متاسفانه شرایط نرمال و قابل قبولی پیدا نکرد و زیبایی ظاهری اش را تقریبا از دست داد.

سلحشور یادآور شد: در موارد اینچنینی که فرد در پی مراجعه به افراد یا مراکز غیر متخصص دچار عارضه می‌شوند، پزشکی قانونی بر اساس صدمه وارده تعیین خسارت کرده و تأکید می‌کند که انجام این اقدام در صلاحیت آن فرد نبوده، پس از آن هر گونه جریمه و خسارت توسط قاضی تعیین می‌شود.

کد خبر 634527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha