دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: موضوع سوختن بی‌علت برخی از سیم‌کارت‌ها که گویا عمر مفید مشخصی برای استفاده تا چند سال دارند، طی هفته‌های اخیر افزایش داشته است

اما به گفته‌ مسوولان مربوطه عمر مفید سیم‌کارت‌ها به میزان زیادی به میزان مصرف، مکالمه و ارسال پیامک و به طور کلی نحوه‌ نگه‌داری از آن بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گزارش‌هایی از دفاتر خدمات امور مشترکان تلفن همراه مبنی بر سوختن برخی از سیم‌کارت‌های تلفن‌ همراه بدون علت خاص که ظاهرا تاریخ مصرف آن‌ها به پایان رسیده است، در گذشته هم وجود داشت اما این موضوع با این مساله که ظاهرا مخابرات برای آن که مشترکان قدیمی نسبت به تعویض سیم‌کارت‌های TCI و دریافت سیم‌کارت‌های MCI همراه اول اقدام کنند سیم‌کارت‌های قدیمی را می‌سوزاند، برای مشترکان سوال برانگیز شده که البته این موضوع از سوی مسوولان تایید نشده است.

اما این نکته‌ از سوی مسوولان برای عمر مفید سیم‌کارت مطرح شده که معمولا شرکت‌های ارایه دهنده خدمات تلفن همراه به منظور کنترل و جلوگیری از سوءاستفاد‌ه‌های احتمالی مانند کپی سیم‌کارت، شمارنده‌ای (کانتر) در سیم‌کارت‌های تلفن همراه در نظر می‌گیرند، به همین منظور شرکت ارتباطات سیار نیز این شمارنده را برای تعدادی از سیم‌کارت‌ها از چند سال قبل در شبکه ایجاد کرده که برای چهل و هشت هزار بار تنظیم شده است.

به عبارت دیگر بعد از این تعداد روشن و خاموش شدن یا جابه‌جایی در محدوده‌ مراکز سوییچ مختلف، سیم‌کارت مربوط غیر فعال می‌شود؛ اگر فرض را بر آن بگیریم که روزانه به طور متوسط یک دستگاه تلفن همراه ده بار روشن و خاموش یا مجددا در شبکه ثبت شود، در سال در حدود سه تا چهار هزار بار این تجدید ثبت در شبکه انجام‌ می‌گیرد که با در نظر گرفتن این تعداد، عمر مفید سیم‌کارت بیش از ده سال طول می‌کشد.

با توجه به این مساله سیم‌کارت مربوط بعد از ازکار افتادن باید تعویض شود و تشخیص پر شدن کانتر مربوط در شبکه امکان‌پذیر است. با توجه به اینکه هزینه‌ تعویض سیم‌کارت در قبوض تلفن همراه منظور می‌شود، لذا ترتیبی اتخاذ خواهد شد تا برای تعویض سیم‌کارت‌های مشترکانی که به دلیل پر شدن کانتر مربوط از کار افتاده باشند، بدون هزینه‌ اضافی انجام گیرد.

دکتر داوود زارعیان - مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران - نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ این که چرا در ماه‌های اخیر میزان سوختن سیم‌کارت‌ها افزایش یافته است اظهار کرد: این موضوع به مخابرات ارتباطی ندارد زیرا همه‌ سیم‌کارت‌ها عمر مفید دارند که کم یا زیاد شدن آن به نحوه‌ نگه‌داری مشترک از سیم‌کارت بستگی دارد.

وی مهم‌ترین عواملی که به سوختن سیم‌کارت منجر می‌شود را علاوه بر میزان مصرف، نزدیکی به آب دریا و در معرض نور خورشید قرار دادن سیم‌کارت دانست و گفت: البته جابه‌جایی سیم‌کارت از دیگر عوامل است و یا استفاده سیم‌کارت در گوشی‌هایی که غیراستاندارد است نیز از دیگر عومل موثر به شمار می‌رود.

زارعیان اظهار کرد: سیم‌کارت‌هایی که به هر دلیل می‌سوزند به وسیله دستگاه‌هایی تست می‌شوند و اگر علت سوختن سیم‌کارت، خود مشترک باشد باید هزینه 5 هزار تومانی بپردازد که این هزینه برروی قبضش محاسبه می‌شود.

مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران افزود: البته در مقاطعی خاص خود مخابرات عامل سوختن سیم‌کارت‌ می‌شود؛ مثلا این اتفاق به دلیل تغییرات ولتاژ برق و بالا و پایین آمدن آن می‌افتد؛ در این زمان‌ها مخابرات به دفاتر اعلام می‌کند که سیم‌کارت‌هایی که دارای فلان کد هستند می‌سوزند و نباید هزینه‌ای برای تعویض سیم‌کارت از آن‌ها دریافت کرد.

زارعیان گفت: هنگامی که دلیل سوختن سیم‌کارت خود مخابرات باشد مشترکان در هنگام مراجعه به دفاتر، سیم‌کارتشان به صورت رایگان تعویض می‌شود، بنابراین نیازی نیست مشترکان هزینه‌ای در این رابطه پرداخت کنند.

اما به گفته‌ معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار ایران غیراستاندارد بودن گوشی از جمله مهم‌ترین موارد سوختن سیم‌کارت محسوب می‌شود.

سیدحسن رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفته بود: هر گوشی که وارد بازار می‌شود، وقتی غیراستاندارد باشد سیم‌کارت را متاثر خواهد کرد زیرا پایه‌ها غیراستاندارد است و ولتاژ‌ها به میزان کمتر و یا بیش‌تر به سیم‌کارت وارد می‌شوند.

وی کثیف شدن گوشی را از دیگر فاکتورها در این زمینه برشمرده و تاکید کرده بود: ذراتی که از جایی که باتری شارژ شده و یا به رایانه وصل می‌شود و یا در برخی مواقع براده‌های مختلفی که از لباس و یا جیب مشترک وارد گوشی شده باعث می‌شود جریانی از پینی به پین دیگر وارد شود که خود این موضوع به سوختن سیم‌کارت منجر می‌شود.

به گفته‌ی او گذاشتن نامناسب سیم‌کارت در گوشی از مواردی است که خود می‌تواند برای سیم‌کارت مشکل‌ساز شود که این خود موجب می‌شود ولتاژ‌ها به جایی که نباید وارد شود.

معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار در پایان این موضوع را که ارسال زیاد پیامک نیز ممکن است به سختن سیم‌کارت منجر شود را تایید نکرد.

در هر حال مسوولان بر این عقیده‌اند که درصد زیادی از علل سوختن سیم‌کارت‌ها بی‌اطلاعی مشترکان از نحوه‌ استفاده و رعایت نکردن مواردی است که باعث سوختن آن‌ها می‌شود.

کد خبر 63450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز