چاقی به تنهایی یک بیماری و مشکل عظیم محسوب نمی‌شود اما می تواند باعث به وجود آمدن شرایط بغرنج و بیماری های زیادی شود. چاقی عادی را می توان به راحتی درمان کرد و یا آن را تعدیل کرد، اما چاقی مفرط و مرضی بیماری نیست که به این راحتی ها بتوان آن را درمان کرد.

image-20211027101315-1.jpeg

ثابت شده که چاقی مفرط به صورت مستقیم و غیر مستقیم دست کم روی ۱۹ بیماری مختلف تاثیر می گذارد (یا در به وجود آمدن این بیماری ها نقش دارد یا در تشدید و بدتر کردن آنها). دانستن رابطه این بیماری ها با چاقی به افراد دارای اضافه وزن و چاقی انگیزه بیشتری برای لاغری و کاهش وزن خواهد داد.

۱۹ بیماری مرتبط با چاقی

۱.چاقی و بیماری قلبی

افرادی که شاخص توده بدنی یا bmi بالای ۳۰ دارند چاق محسوب می شوند. بیانیه انجمن قلب آمریکا نشان می دهد که چاقی یک مشکل جهانی است و با انواع مختلف بیماری های قلبی همراه است. فقط اخیراً پزشکان به این نتیجه رسیده اند که بیماری عروق کرونر نتیجه مستقیم چاقی است. این افراد برای کاهش خطر ریسک بیماری های قلبی حتما شاخص توده بدنی خود را کاهش دهند. (برای محاسبه شاخص توده بدنی خود روی لینک محاسبه bmi کلیک کنید.)

(برای درک بیشتر: عروق کرونر عروقی هستند که وظیفه خونرسانی به خود عضله قلب را بر عهده دارند. بیماری عروق کرونر اشاره به مسدود شدن این عروق در بخش هایی از قلب دارند که میتواند کم کم باعث بروز سکته قلبی در افراد مبتلا شود.)

چاقی مفرط باعث به وجود آمدن این ۱۹ بیماری خطرناک زیر می‌شود

۲. چاقی و دیابت نوع ۲

براساس گزارش انجمن های چاقی کشورهای اروپایی، اگر شاخص توده بدنی بالایی داشته باشید یا به عبارتی توده چربی بدن شما بیشتر از حد انتظار باشد، ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ باشید. ممکن است شما نتوانید قند خون خود را به درستی کنترل کنید که در این وضعیت مبتلا به دیابت خواهید شد. دیابت نوع دو خود مقدمه ای برای مبتلا شدن به سایر بیماری های مرتبط با چاقی است.

(برای درک بهتر: دیابت نوع ۲ ، نوعی از دیابت است که در آن با اینکه انسولین توسط بدن تولید میشود اما سلول های بدن قادر به فرمانپذیری از انسولین جهت دریافت گلوکوز یا قند خون نیستند. زمانی که سلول ها قند دریافت نکنند، این قند داخل خون انباشته میشود و گفته میشود قند خون بالا است و شخص دیابت نوع دو دارد.)

۳. سکته مغزی

فشار خون بالا علت اصلی سکته مغزی است و چاقی به طرز چشمگیری خطر ابتلا به هر دو بیماری را افزایش می دهد. در حقیقت، بنیاد قلب و سکته مغزی کانادا می گوید افزایش وزن در سنین بزرگسالی، ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته های بعدی در زندگی شود. بنابراین به سکته مغزی به عنوان جدیدترین بیماری مرتبط با جاقی نگاه کنید.

۴- انواع سرطان

بزرگترین بیماری مرتبط با چاقی سرطان است آن هم نه یک نوع سرطان بلکه تعدادی زیادی از آن. بنیاد ملی سرطان می گوید چاقی ممکن است منجر به ایجاد سرطان مری، سرطان پستان، سرطان روده بزرگ و رکتوم و چند نوع سرطان دیگر شود.

۵- چاقی و فشار خون بالا

فشار خون بالا امروزه آنقدر شایع است که بسیاری از مردم نمی دانند چقدر جدی است و از اهمیت آن بیخبرند. یکی از شایع ترین بیماری های مربوط با چاقی همین فشار خون بالا است. کسانی که سال ها از فشار خون رنج میبرند ممکن است در خطر ابتلاء به آنوریسم مغزی یا آنوریسم آئورت شکمی وند. فشار خون بالای مزمن همچنین باعث بروز صدمات جبران ناپذیری بر شریان های اصلی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه و حتی آسیب مغزی شود.

سایر بیماری های مرتبط با چاقی

علاوه بر بیماریهای مزمنی مانند دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا، اضافه وزن و چاقی مفرط ممکن است به چندین بیماری اضافی مربوط به چاقی منجر شود. برخی از این بیماری های ناشی از چاقی ممکن است به اندازه موارد بالا جدی نباشد اما مطمئناً همه آنها برای سلامتی ما ضرر دارند. سایر بیماری های مرتبط با چاقی عبارتند از:

۶. کلسترول بالا و تری گلیسیرید

۷. مشکلات باروری (ناباروری)

۸. آپنه خواب و مشکلات تنفسی

۹. سندرم متابولیک

۱۰. آرتروز

۱۱. استئو آرتریت

۱۲. سنگ کیسه صفرا

۱۳. کمردرد و درد مفاصل

۱۴. عفونت های پوستی

۱۵. زخم های پوستی

۱۶. انواع واریس

۱۷. افسردگی

۱۸. کاهش طول عمر

۱۹. انواع فتق های شکمی

بنابراین همانطور که می بینید لیست بیماری مرتبط با چاقی طولانی و بلند بالا است و ما می توانیم نام های دیگری به این لیست اضافه کنیم. اما فقط می خواستیم مهمترین و شایعترین بیماری های مرتبط با چاقی مفرط را برای شما لیست کنیم.  

اما چاقی را چگونه باید درمان کنیم؟

انسان ها با هم متفاوت هستند و هیچ دو فردی با هم یکسان نیستند. از این نظر نمیتوان گفت که چاقی در هر فرد چگونه درمان میشود. مهمترین نکته برای درمان چاقی کشف علت چاقی است. اما به طور کلی جدای از نوع علت چاقی با کمک ۳ روش زیر میتوانیم به درمان چاقی کمک کنیم و حتی نمونه های بسیار شدید را به حالت تعدیل در بیاوریم. این ۳ روش عبارتند از:

· تغییرات مثبت و سازنده در رژیم غذایی به همراه ورزش و تناسب اندام

· دنبال کردن انواع رژیم لاغری اصولی و سالم

· دارو درمانی

· و انجام جراحی لاغری به منظور کاهش وزن

چاقی مفرط باعث به وجود آمدن این ۱۹ بیماری خطرناک زیر می‌شود

درمان چاقی مفرط و بیماری های مرتبط با چاقی با عمل لاغری

بر اساس محدوده شاخص توده بدنی یا BMI هر کسی که شاخص توده بدنی‌اش ۳۵ یا بالاتر باشد در محدودی چاقی و چاقی شدید قرار دارد. این افراد به راحتی در معرض بیماری های مرتبط با چاقی قرار دارند و  اگر زود نجنبند حتی جانشان ممکن است به خطر بیافتد. بهترین روش لاغری برای این افراد انجام عمل لاغری است.

انواع عمل لاغری برای درمان بیماری های مرتبط با چاقی مفرط

متخصصان چاقی و جراحان لاغری با کمک چندین روش و پروسه جراحی به درمان چاقی و بیماری های در ارتباط با آن میردازند. مهمترین عمل های لاغری که به نوعی هر کدام بهترین روش لاغری محسوب میشوند عبارتند از:

· عمل اسلیو معده

· عمل بای پس معده

· عمل بای پس روده

· عمل پلیسه زدن معده

· باندینگ و حلقه

· بالون معده

· و ...

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید چاقی مفرط بسیار خطرناک است و میتواند حتی باعث مرگ انسان شود. بیماری های مرتبط با چاقی فراوانند و اگر نمخیواهید دیر یا زود توسط این بیماری ها از پا در بیایید لاجرم باید فکری به حال درمان چاقی خود کنید. روش های مختلفی برای درمان این چاقی وجود دارد، اما اگر شما به شدت چاق هستید بهترین روش برای شما انجام عمل جراحی لاغری است. اگر نمی توانید عمل کنید؛ دست کم رژیم غذایی سالمی داشته باشید و هیچگاه از انجام ورزش غافل نشوید.

کد خبر 634339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha