مهرزاد فتوحی: هفته گذشته، کتابی به دستم رسید با عنوان «همه چیز درباره جنگ». کتاب، مجموعه‌ای از سندها و مدرک‌های تاریخی درباره جنگ تحمیلی است.

   گردآورنده و مولف این کتاب، مرتضی سرهنگی است؛ نام‌آشنای حوزه ادبیات دفاع مقدس. سرهنگی، بیست و یک عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس دارد و در طول سال‌های دفاع مقدس در جبهه‌ها به‌عنوان روزنامه‌نگار  حضور فعالی داشته است.

   به بهانه چاپ نخستین جلد از مجموعه هشت جلدی «همه چیز درباره جنگ» با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

  •    چطور شد به فکر تدوین مجموعه «همه چیز درباره جنگ» افتادید، آن هم برای نوجوانان؟

   جنگ واقعه بزرگی است؛ آن‌قدر بزرگ است که سرنوشت کشورها و ملت‌ها را تغییر می‌دهد. یعنی گاهی جنگ‌ها باعث می‌شوند یک کشور چند پاره و تجزیه شود، یا گاهی دو یا چند کشور یکی بشود. جنگ‌ها همیشه زمینه‌هایی داشته‌اند. معمولاً آسان شروع می‌شوند، ولی خیلی سخت به پایان می‌رسند.

  •    جنگ عراق با ایران هم همین‌طور بود ؟

   می‌توان گفت بله! بروز هر جنگی دو عنصر لازم دارد:«اراده» و «بهانه». عراق هر دو عنصر را داشت. پشت اراده عراق یک اراده جهانی بود. آنها می‌خواستند ایران مانند گذشته مستعمره آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها باشد، بنابراین اراده کردند با جنگ کمر انقلاب اسلامی ایران را بشکنند. بهانه هم قرارداد الجزایر بود که سال 1975 بین ایران و عراق امضا شده بود. صدام می‌گفت این قرارداد را قبول ندارد، در حالی که خودش در آن سال با این قرارداد موافق بود. این بهانه خوبی بود !

  •    در جلد اول «همه چیز درباره جنگ» شما این قرارداد را تعریف کرده‌اید و تصویر آن قرارداد هم در کتاب هست. امضای وزیران خارجه ایران و عراق هم در آن سند به خوبی مشخص است.

   بله ! این قرارداد برای هر دو کشور مهم است، چون به همه اختلاف‌های ایران و عراق خاتمه داده است. من حتی درباره سایر قراردادهای مهم میان ایران و عراق هم نوشته‌ام.

  •    در این کتاب دو بیت از شاهنامه فردوسی را نوشته‌اید که نام اروندرود در آن است، این برای من خیلی جالب بود.

   من حدود 20 سال پیش این دو  بیت را پیدا کردم. یکی از بهانه‌های جنگ عراق با ایران همین رودخانه اروندرود است، در حالی که فردوسی حدود هزار سال پیش این رودخانه را ایرانی‌می‌داند، ولی عراقی‌ها می‌خواستند که این رودخانه مال آنها باشد و این
دو بیت یک سند تاریخی است.

  •    چه خوب که نوجوان‌ها بتوانند با این دارایی‌های معنوی آشنا شوند.

   بله! همین‌طور است. من در 30 سالگی با این دو بیت آشنا شدم. پیش خودم گفتم چرا نوجوان‌های کشورم در 15 یا 16سالگی با این موضوع آشنا نشوند.

  •    به همین دلیل تصمیم گرفتید این مجموعه را تدوین کنید؟

   بله! باید این کار را می کردم. چون درباره واقعه مهمی مثل جنگ باید منابع و کتاب‌های مستند و دقیقی باشد تا ما با آن بهتر آشنا شویم.

  •    درباره جلدهای بعدی این مجموعه بگویید.

   این مجموعه هشت جلد است؛ یعنی به تعداد سال‌های جنگ عراق با ایران. در هر جلد که متعلق به یک سال از جنگ است، اتفاق‌های مهم هر سال به زبان ساده نوشته می‌شود. تلاش می‌کنیم این نوشته‌ها همراه با عکس‌ها و سندها باشد، مثل همین جلد اول.

  •    بنابراین می‌توان با مطالعه این مجموعه از اتفاق‌های مهم هر سال از  جنگ آگاه شد.

   امیدوارم این‌طور باشد. بیان حقایق جنگ باعث می‌شود دانش ما درباره یکی از وقایع مهم کشورمان بالا برود. وقتی دانش ما درباره یک واقعه یا یک پدیده بالا رفت، آن ‌وقت بهتر می‌توانیم درباره آن قضاوت کنیم و درست درباره‌اش حرف بزنیم. به نظر شما این یک امتیاز نیست؟

   نام کتاب: همه چیز درباره جنگ
   نوشته: مرتضی سرهنگی
   ناشر: سوره مهر
   قیمت: 1600 تومان

کد خبر 63432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز