دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه و مورگان تساوانگیرای رئیس حزب نهضت برای تغییر دمکراتیک روز دوشنبه 15 سپتامبر در حراره متوافقنامه‌ای را مبنی بر تقسیم قدرت امضاء کردند.

به گزارش بی بی سی، این موافقتنامه در مراسمی که تعداد زیادی از رهبران آفریقایی در آن حضور داشتند به امضاء رسید.

موگابه رئیس جمهور زیمبابوه ، مورگان تساوانگیرای رئیس حزب نهضت برای تغییر دمکراتیک و آرتور موتامبرا عضو ارشد جدا شده از حزب نهضت برای تغییر دمکراتیک،  این موافقتنامه را در حضور 3 هزار نفر از مدعوین در مرکز برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی در حراره امضاء کردند.

آرتور موتامبرا که از این پس در مقام معاون نخست وزیر زیمبابوه انجام وظیفه خواهد کرد، پس از امضای این موافقتنامه گفت: "این یک پیروزی بزرگ برای زیمبابوه‌‌ای‌ها است که از هم اکنون به خود می‌گویند، ما مشترکات بیشتری برای اتحاد داریم تا اختلافات برای جدایی."

بر اساس برخی از مفاد این موافقتنامه که هفته گذشته به خبرگزاری‌ها درز کرد، رابرت موگابه با قدرت محدودتری همچنان رئیس جمهور باقی خواهد ماند و نیرو‌های مسلح زیمبابوه تحت فرماندهی وی قرار خواهند داشت.

مورگان تساوانگیرای رئیس حزب نهضت برای تغییر دمکراتیک نیز مقام نخست وزیری را با مسئولیت سیاستگذاری عهده دار خواهد شد.

انتظار می‌رود تساوانگیرای در مقام نخست وزیر زیمبابوه، ریاست شورای وزیران که عمده‌ترین وظیفه آن اداره روزانه امور در زیمبابوه است را عهده دار شود. اداره نیرو‌های پلیس نیز در اختیار تساوانگیرای خواهد بود. 16 نفر از وزرای عضو شورای وزیران نیز از حزب نهضت برای تغییر دمکراتیک خواهند بود و سه نفر دیگر از حزب کوچکتری که منشعب از حزب اخیر است نیز در کابینه ریمبابوه عضویت خواهند داشت.

توافق برای تقسیم قدرت در زیمبابوه، با میانجیگری تابو امبکی رئیس جمهور آفریقای جنوبی در روز پنجشنبه 11 سپتامبر پس از ماه‌ها مذاکره حاصل شد.

انتظار می‌رود جزئیات بیشتری از مفاد موافقتنامه تقسیم قدرت در زیمبابوه تا پایان روز دوشنبه انتشار یابد.

کد خبر 63424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز