چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تشکیل دولت وحدت ملی در زیمبابوه در معرض تهدید شکست قرار دارد.

خبرگزاری اتریش از ژوهانسبورگ و هراره گزارش داد، مورگان چانگیرای از جنبش تغییر دموکراتیک و رابرت موگابه، رییس جمهور زیمبابوه سه‌شنبه شب هم نتوانستند بر سر تشکیل کابینه ائتلافی توافق کنند.

نلسون چامیسا، سخنگوی جنبش تغییر دموکراتیک، موگابه را متهم کرد قصد دارد همه سمت‌های کلیدی کابینه را میان هم‌حزبی‌هایش تقسیم کند.

به گفته وی، همچنان اختلاف عقیده عمیقی میان موگابه و چانگیرای درباره تقسیم سمت‌ها حاکم است.

سرنوشت توافقنامه‌ای که دو هفته پیش درباره تقسیم قدرت به امضا رسید، قرار بود به ماه‌ها بحران سیاسی مداوم پایان دهد، با شرایط کنونی مبهم است.

موافقت حزب چانگیرای با میانجی‌گری بیشتر

چامیسا از مذاکرات میانجی‌گرانه بیشتر و مداخله اتحادیه آفریقا سخن به میان آورده است. تابو امبکی که هفته گذشته وادار به استعفا از حزب ANC شد، پیش از این برای تشکیل ائتلاف بزرگ در زیمبابوه میانجی‌گری می‌کرد. وی قرار است همچنان به عنوان میانجی‌گر رسمی در مناقشه تقسیم قدرت در زیمبابوه فعالیت کند.

موگابه روز دوشنبه اعلام کرد احتمال می‌دهد تا پایان هفته مساله تشکیل دولت خاتمه یابد. پیش‌بینی شده است که موگابه رییس جمهور بماند و چانگیرای نخست‌وزیر شود. حزب موگابه می‌بایست دستکم 15 وزارتخانه را عهده‌دار شود و جنبش دموکراتیک 13 وزارتخانه. سه وزارتخانه هم برای حزب انشعابی از جنبش دموکراتیک در نظر گرفته شده است.

کد خبر 64696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز