مراکز آموزشی زیادی در شهرری وجود دارد که دانش‌آموز این منطقه در آن مشغول تحصیل هستند.

مدرسه

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری:  ویژگی‌های برخی از این مدارس باعث شده است تا عنوان مدارس خاص را داشته باشند. دبیرستان دور دوم پسرانه ماندگار شهید مدرس واقع در ناحیه ۲ شهرری و در خیابان شهادت از جمله این مدارس است. دبیرستانی با قدمتی نیم قرن و معماری خاص و سنتی که بسیاری از بزرگان و مفاخر کشور در آن تحصیل کرده‌اند. در گزارش زیر تاریخچه این مدرسه را مرور می‌کنیم.

از بزرگراه کریمی که عبور کنید و وارد خیابان شهادت شوید، ساختمان دبیرستان ماندگار شهید مدرس توجه‌تان را جلب می‌کند. ساختمانی قدیمی با معماری سنتی و بنای ایرانی و اسلامی. این دبیرستان که از آن با عنوان قدیمی‌ترین مدرسه محدوده شهرری نام برده می‌شود، سال ۱۳۵۲ در مساحتی حدود ۹ هزارمترمربع بنا شد. بنای ۳ طبقه و آجری مدرسه با کاشیکاری‌های زیبابامتراژی حدود ۵ هزار و ۴۰۰‌مترمربع از همان ابتدای ورود به مدرسه نگاه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

وارد ساختمان مدرسه که شوید و هر گوشه را نگاه کنید ردپایی از گذشته می‌بینید. پنجره‌های سنتی ارسی با شیشه‌های سبز، قرمز، زرد و آبی نشان از قدمت مدرسه دارد. در سالن آمفی‌تئاتر، راه پله‌ها، کلاس‌ها و حتی اتاق استراحت معلمان می‌توانید این پنجره‌های رنگی و قدیمی را ببینید. در بیشتر کلاس‌های مدرسه چوبی و پنجره‌های‌شان ارسی است. در بخش‌هایی از راهرو و نمای بیرونی ساختمان مدرسه، کتیبه‌های کاشیکاری آبی رنگ خودنمایی می‌کنند. معماری زیبا و چشمنواز دبیرستان ماندگار شهید مدرس باعث شد تا این مدرسه بعد از مدارس البرز و دارالفنون در سال ۱۳۹۱ به‌عنوان مدرسه ماندگار ثبت شود.

  •  ۵۰ سال تاریخ در یک مدرسه

در قسمت‌های مختلف دبیرستان ماندگار شهید مدرس می‌توان یادگارهایی را مشاهده کرد که دانش‌آموزان قدیمی مدرسه برای‌مان به‌جا گذاشته‌اند. یادگارهایی که شاید به نظر چندان مهم نباشند، اما ما را به روزهای پیروزی انقلاب و دوران پیش از آن می‌برد. یکی از این یادگارها دیوارنوشته دانش‌آموزی است که با ماژیک سیاه روی یکی از دیوارها نوشته است: «مرگ بر امپریالیزم آمریکا» آن‌طور که گفته می‌شوداین دیوارنوشته مربوط به اوایل دهه ۶۰ است. جز دیوارنوشته‌ها، وسایل قدیمی را که عمرشان به روزهای ابتدای تأسیس مدرسه می‌رسد هم می‌توان در گوشه و کنار مدرسه دید. صندلی چوبی سبزرنگ قدیمی که برای سال‌های پیش از پیروزی انقلاب است یا کمد چوبی ۲ در سفید رنگ در یکی از کلاس‌ها که مشخص است قدمتی بیش از ۴۵ سال دارد. درهای چوبی دوتکه با پنجره‌های سنتی ارسی و شیشه‌هایی به رنگ قرمز، سبز، آبی و نارنجی همه یادگارهای قدیم است، یادگارهای ارزشمندی که مسئولان مدرسه در طول این سال‌ها همچنان آنها را حفظ کرده‌اند.

  •  مدرسه موفق، مدیران شایسته

«شکرالله حافظی» از مدیران سابق دبیرستان ماندگار شهید مدرس است. وی نه تنها چند سالی مدیریت مدرسه را برعهده داشته، بلکه در دوره‌ای یکی از شاگردان این مدرسه هم بوده است. دوران تحصیل حافظی در مدرسه مدرس به سال‌های پیش از انقلاب برمی‌گردد. حافظی از خاطراتش در مدرسه می‌گوید: «همه لحظه‌های حضورم در این مدرسه خاطره است، خاطراتی که هر بار با دیدن مدرسه برایم زنده می‌شود. به یاد دارم هر سال پس از پایان امتحانات خردادبرای معلمان اردوی تفریحی به یکی از شهرها را برگزار می‌کردیم.

این مسافرت فرصتی بود تا از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم و با روحیات همکاران آشنا شویم. البته در طول سال هم اردوهای علمی و تفریحی برای بچه‌ها داشتیم.» مدیر سابق مدرسه ماندگار شهید مدرس حرف‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: «این مدرسه سال ۱۳۵۲ ساخته شد. جزء نخستین مدارسی بود که در شهرری ساخته می‌شد. آن روزها بیشتر بچه‌های شهرری دوست داشتند در این مدرسه درس بخوانند. شنیده‌ام هنوز هم دانش‌آموزان دوست دارند اینجا درس بخوانند.» او معتقد است: «مدیری که تنها انجام وظیفه می‌کند موفق نیست. فرد و مدیری موفق خواهد بود که برای دانش‌آموزانش ایثار و از خودگذشتگی کند.» حافظی چند سالی می‌شود که بازنشسته شده است و اغلب برای زنده کردن خاطرات سری به مدرسه‌ می‌زند.

  •  مدرسه‌ای بایک‌صد شهید

دبیرستان ماندگار شهید مدرس نه تنها از نظر وسعت و قدمت از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مدارس شهرری و تهران است، بلکه از جمله مدارسی به شمار می‌رود که بیشترین شهید را در طول هشت سال جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب کرده است. روحیه ایثار و از خودگذشتگی دانش‌آموزان این مدرسه در دوران دفاع‌مقدس زبانزد خاص و عام بود. نوجوانانی که وقتی شنیدند دشمن به کشورشان حمله کرده داوطلبانه عازم جبهه‌های جنگ شدند. مدیر سابق مدرسه ماندگارشهید مدرس می‌گوید: «بچه‌های مدرسه طوری تربیت شده بودند که برای دفاع از کشور و آرمان‌های انقلاب رفتن به جبهه را به ماندن و درس خواندن ترجیح دادند. خیلی از افرادی که آن روزها شهید شدند از همکلاسی‌های من، زمانی که در این مدرسه درس می‌خواندم، بودند. این مدرسه در طول جنگ یک‌صد شهید و جانبازان بسیاری را تقدیم کرد.» مدیر مدرسه ماندگار مدرس برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره دانش‌آموزان شهید، یادمان شهدای مدرسه را تأسیس کرد. حضور هر روزه دانش‌آموزان بعد از برنامه صبحگاه در کنار یادمان شهدا و قرائت فاتحه از جمله برنامه‌هایی بود که در طول مدیریت حافظی در مدرسه اجرا می‌شد.

  •  شاگردان دیروز، مسئولان امروز

مدرسه ماندگار شهید مدرس شهرری از جمله مدارسی است که بسیاری از بزرگان و مفاخر معاصر شهرستان ری در آنجا تحصیل کرده و پرورش یافتند. مدیر سابق مدرسه می‌گوید: «دکتر «علی عسگری» رئیس سازمان صدا و سیما، مهندس «دارابی» معاون صدا و سیما، «حسین فدایی» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، «سید علی یزدیخواه» از نمایندگان مجلس، «حمید سوریان» و «علیرضا دبیر» از قهرمانان کشتی، «مهدی کامرانی» عضو تیم بسکتبال، «مهدی و حامد ملک‌محمدی»، «سعید داورپناه»، «بهنام ابوالقاسمی»، مربی والیبال جوانان، «امامی» داور بین‌المللی کشتی، «دامغانی‌نژاد»، «صباغ»، «نوری‌نیا» و «داود کاظمی» و بسیاری دیگر از ورزشکاران و هنرمندان در این مدرسه درس خوانده‌اند. حافظی در ادامه می‌گوید: «شهید «عباس ملکی» نخستین شهید شهرری در دوران پیروزی انقلاب اسلامی که در تظاهرات ۱۸ دی سال ۱۳۵۷ شهید شد از همکلاسی‌های من بود، زمانی که در این مدرسه درس می‌خواندم.»

  •  اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی  برای مرمت مدرسه ماندگارمدرس

قدمت مدرسه ماندگار شهید مدرس باعث شده است تا این مدرسه نیاز به بهسازی و مرمت داشته باشد. به همین دلیل چند وقتی می‌شود که عملیات اجرایی بازسازی مدرسه شروع شده است. «حسین توکلی کجانی» فرماندارشهرری معتقد است: «مدرسه مدرس بعد از دارالفنون و البرز از مراکز آموزشی قدیمی و پرافتخار تهران به شمار می‌رود که عنوان سومین مدرسه ماندگار تهران را از آن خود کرده است. این مجموعه آموزشی ماندگار تنها یک مرکز آموزشی نیست، بلکه مجموعه‌ای فرهنگی و میراثی به شمار می‌رود که احیای آن از اولویت‌های مهم شهرستان ری است.»
 آن‌طور که مسئولان می‌گویند برای احیای این مدرسه ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که با حفظ آثار تاریخی و معماری خاص مدرسه مدتی می‌شود که عملیات بازسازی آن شروع شده است. مسئولان شهرری تلاش می‌کنندبازسازی این مدرسه در طول یک سال تمام شود تا دانش‌آموزان بتوانند تحصیل را در آن از سر بگیرند.

کد خبر 634183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha