همسر یک مرد داعشی اهل آلمان، به دلیل بی‌توجهی به شکنجه یک دختر ایزدی که به مرگ وی انجامید، به ۱۰ سال زندان محکوم شد. امل کلونی، وکیل سرشناس و فعال در حقوق بشر عضو تیم وکلای مادر این دختر بود.

دادگاهي در آلمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرنس۲۴، دادگاه مونیخ امروز، دوشنبه، یک زن آلمانی را که به داعش پیوسته بود، به دلیل ارتکاب جنایت جنگی محاکمه کرد. او به این دلیل که اجازه داده بود یک دختر پنج ساله ایزدی که به عنوان برده به او خدمت می‌کرده از تشنگی در زیر نور خورشید بمیرد، به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

قاضی منطقه‌ای شهری در جنوب آلمان، با صدور این حکم برای جنیفر ونیش، ۳۰ ساله، اولین حکم جهانی را در رابطه با آزار و اذیت داعش علیه جامعه ایزدی صادر کرد. ایزدی‌ها که یک گروه کرد زبان از شمال عراق هستند، از سال ۲۰۱۵ به طور خاص مورد سرکوب داعش قرار گرفتند.

ونیش و شوهر داعشی‌اش یک زن و کودک ایزدی ساکن موصل را به‌عنوان «برده‌های خانگی» خریداری کرده‌ و بر اساس ادعای دادستان آلمانی: «پس از مریض شدن دختر و خیس کردن تشک، شوهر متهم او را به عنوان تنبیه در بیرون خانه زنجیر کرد و گذاشت که کودک در گرمای سوزان از تشنگی جان دهد».

اتهام ونیش این بود که به شوهرش اجازه این کار را داد و هیچ اقدامی برای نجات دختر انجام نداد. شوهر او، الجمیلی، نیز در دادگاهی جداگانه در فرانکفورت محاکمه خواهد شد. مادر این دختر ایزدی بارها در مونیخ و فرانکفورت در مورد این شکنجه و قتل دخترش شهادت داده اما وکلای ونیش می‌گویند که او به دلیل حمایت از یک سازمان تروریستی، باید فقط به دو سال حبس تعلیقی محکوم شود.

ونیش در طول محاکمه گفت که «می‌ترسده شوهرش او را نیز مورد آزار قرار دهد و به بند بکشد.»؛ او در سال ۲۰۱۳ به گروه داعش پیوست و سال بعد از طریق ترکیه و سوریه به عراق رفت. در آغاز سال ۲۰۱۶، و زمانیکه برای تمدید مدارک هویتی خود به سفارت آلمان در آنکارا رفت دستگیر و به آلمان تحویل داده شد؛ ونیش از سال ۲۰۱۹ تحت محاکمه قرار گرفته است.

امل کلونی، وکیل برجسته حقوق بشر مستقر در لندن، که در کمپینی برای به رسمیت شناختن جنایات داعش علیه ایزدی‌ها تحت عنوان «نسل کشی» شرکت داشته یکی از اعضای تیمی است که وکالت مادر این دختر ایزدی را بر عهده دارد.

آلمان چندین تبعه آلمانی و خارجی را به اتهام جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که در خارج از این کشور انجام شده محاکمه کرده است؛ این اقدام با استفاده از اصل قانونی صلاحیت جهانی که اجازه می‌دهد جنایات حتی اگر در یک کشور خارجی انجام شده باشند، قابل پیگرد قانونی باشند صورت گرفت.

در نوامبر ۲۰۲۰، یک زن آلمانی به نام نورتن جی به جنایت علیه بشریت متهم شد؛ او در سوریه به عنوان عضوی از گروه داعش زندگی می‌کرده است. چند ماه بعد نیز، دادگاه دیگری در آلمان، همسر آلمانی-تونسی یک خواننده رپ که تبدیل به یک داعشی شده بود را به دلیل شرکت در به بردگی گرفتن یک دختر ایزدی در سوریه به سه سال و نیم زندان محکوم کرد.

کد خبر 633959
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha