مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

بیش‌از ۱۰۰معلول دامغانی که به امید خانه‌دار شدن در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کرده بودند، هنوز پس‌ از ۱۲سال صاحب‌خانه نشده‌اند.

مسکن مهر دامغان

اشکان جهان‌آرای-خبرنگار:

طرح مسکن مهر که در دولت نهم و دهم اجرای آن آغاز شده بود، در بسیاری از مناطق کشور پس از سال‌ها تأخیر به پایان رسید و متقاضیان به هر شکلی که بود، توانستند زیرسقف خانه‌هایی که به نام آنان سند خورد، ساکن شوند، اما هنوز می‌توان پروژه‌هایی از مسکن مهر را یافت که به سرانجام نرسیده‌اند، ازجمله در استان سمنان.

یکی از این پروژه‌ها دراستان سمنان، طرح مسکن مهر ۱۱۲واحدی معلولان در شهرستان دامغان است که با نام «مسکن مهر قرب‌کویر» از آن یاد می‌شود؛ پروژه‌ای با ۸بلوک ۱۴واحدی که ساخت آن از سال۱۳۸۹ آغاز شد و قرار بود در کم‌تر از ۳سال به بهره‌برداری برسد، اما عمر ۳دولت هم برای تکمیل آن کافی نبود. این پروژه به‌طورکامل به مددجویان بهزیستی اختصاص یافته‌است و همه بهره‌برداران آن، افراد زیر پوشش این سازمان هستند. در نگاه نخست چنین به‌نظر می‌رسد که به‌صورت طبیعی اجرای پروژه‌ای که قشر دارای نیازهای ویژه بهره‌بردار آن هستند، باید با سرعت بیشتری انجام شود، اما دراین مورد شرایط متفاوت است و کش‌وقوس‌ها طی سال‌های اخیر آن‌قدر زیاد بوده که بعضی از مالکان از خانه‌دار شدن‌شان تقریبا ناامید شده‌اند.

یک طرح پرفراز و نشیب

مالک یک واحد مسکونی در مجتمع قرب‌کویر می‌گوید: مسئولان هرسال وعده‌هایی برای به سرانجام رسیدن این پروژه دادند، اما در عمل، تاکنون اتفاقی نیفتاده و هنوز منتظریم واحدها تکمیل شوند.

این شهروند که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌افزاید: در زمستان سال‌گذشته بود که وزیر وقت راه و شهرسازی از این پروژه بازدید کرد، اما مشکل ما با این بازدیدها رفع نمی‌شود. نزدیک به نیمی از واحدها ناقص و نیمه‌تمام رها شده‌اند. یعنی دراین ۱۲سال درنهایت نیمی از این واحدها تا مرز تکمیل شدن پیش رفت، اما در کل این مجموعه هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌است. بعضی افراد هم ناچار شدند واحدشان را نیمه‌کاره بفروشند.

تشکیل پرونده قضایی

ماجرای مسکن مهر معلولان دامغان طی چند سال اخیر و پس‌از چند سال بلاتکلیفی به دادگاه نیز کشیده شد و در فرایند قضایی هم قرار گرفت. پیمانکار پروژه درسال ۱۳۹۷ با شکایت اداره‌کل راه و شهرسازی محکوم شد و پس از محکومیت و خلع ید پیمانکار، اداره راه و شهرسازی اجرای عملیات را آغاز و تعدادی از واحدها را نیز تکمیل کرد، اما پیمانکار با وجود خلع ید شدن، از راه و شهرسازی شکایت کرد و توانست این نهاد دولتی را محکوم کند و پروژه را دوباره در اختیار بگیرد. با این‌حال پیمانکار بازهم پروژه را تکمیل نکرد و ساخت و تکمیل واحدها ادامه نیافت. به تأخیر افتادن اجرای پروژه سبب شد که اداره‌کل راه و شهرسازی سمنان بار دیگر از پیمانکار شکایت کند و یک بار دیگر حکم خلع ید پیمانکار صادر شود. حالا نیز مالکان واحدها منتظرند تا تصمیم نهایی برای این طرح بازمانده از پروژه بزرگ مسکن مهر درایران تعیین‌تکلیف شود.

 طرح در مسیر جدید

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان تنها دلیل نیمه‌کاره ماندن طرح مسکن مهر معلولان دامغان را متعهد نبودن پیمانکار به اجرای پروژه بیان می‌کند و می‌گوید: مجتمع ۱۱۲واحدی مسکن مهر دامغان به‌دلیل انجام نشدن تعهدهای مربوطه توسط پیمانکار، مدت‌ها به‌صورت نیمه‌تمام باقی مانده بود، اما با پیگیری‌هایی که سال‌گذشته انجام شد و حمایت دستگاه قضایی، از میانه‌های شهریورماه سال‌جاری این پروژه به‌صورت رسمی در اختیار اداره‌کل راه و شهرسازی قرار گرفت.

«حسین دهقان» می‌افزاید: براساس برآوردهای انجام شده، برای تکمیل این پروژه به‌حدود ۵۵میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که نزدیک به ۳۰میلیارد ریال را از محل کمک‌های بلاعوض سازمان ملی زمین و مسکن تأمین کردیم. ۱۰میلیارد ریال هم سازمان بهزیستی کشور برای تکمیل این پروژه در نظر گرفت و درحال پیگیری هستیم تا ۱۵میلیارد ریال دیگر را در هفته‌های آینده تأمین کنیم.

وی اضافه می‌کند: پس از تأمین کامل اعتبار موردنیاز، در نخستین فرصت پروژه به مناقصه گذاشته خواهد شد و امیدواریم با انتخاب پیمانکار جدید و تأمین اعتبار، در کوتاه‌ترین زمان این پروژه در اختیار مالکان قرار گیرد.

کد خبر 633956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha