مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

طرح مسکن‌مهر «کوثر» سنگسر که پس‌از حدود یک دهه هنوز به پایان نرسیده قرار است با انتخاب پیمانکار جدید به سرانجام برسد.

مسکن مهر سنگسر

اشکان جهان‌آرای-همشهری آنلاین:

پرونده اجرای طرح‌های مسکن مهر در استان‌های مختلف کشور که از دهه۸۰ باز شد، قرار بود نهایتا تا پایان دولت دوازدهم بسته شود و به سرانجام مشخصی برسد؛ پرونده‌ای که البته بسته نشد و با وجود اعلام چندباره وعده تکمیل شدن برخی پروژه‌های مسکن مهر، هنوز در بعضی مناطق کشور می‌توان مجموعه‌هایی را یافت که به سرانجام مشخصی نرسیده‌اند و انتقادهای گسترده مردم را نیز به‌همراه داشته‌اند.

یکی از این نمونه‌ها، طرح مسکن مهر ۳۳۶واحدی کوثر «سنگسر» در استان سمنان است که بعد از گذشت ۱۱سال همچنان به سرانجام مشخصی نرسیده‌است و هنوز برخی از خریداران واحدها دراین مجموعه، نتوانسته‌اند واحد خریداری شده خود را تحویل بگیرند.

درد دل متقاضیان

یکی از شهروندان متقاضی خرید مسکن دراین مجتمع با اشاره به خرید یک واحد در بلوک۱۰ این طرح می‌گوید: بیش‌از ۱۰سال است که برای خرید مسکن دراین مجموعه اقدام کرده‌ایم. بارها مسئولان وعده پیگیری و رفع مشکل را داده‌اند، اما هنوز ده‌ها واحد نیمه‌تمام در مجتمع وجود دارد.

این شهروند که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌افزاید: با هزاران امید و آرزو برای خرید این واحد مسکونی اقدام کردم تا بلکه از کابوس اجاره‌نشینی و خانه‌ به‌دوشی رها شوم، اما انگار قرار نیست گره‌های چند ساله‌ای که به کار طرح مسکن مهر سنگسر افتاده گشوده‌ شود. مسئولان مربوط هرچه زودتر باید متقاضیان این واحدها را از بلاتکلیفی خلاص کنند. ادامه چنین روندی زندگی ما را با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌کند.

سراب خانه‌دار شدن

این گلایه‌های شهروندان درحالی‌است که دامنه حاشیه‌های این مجتمع در سال‌های اخیر به محاکم قضایی نیز کشیده شد و به‌دلیل بدعهدی پیمانکار، صدور رأی محکومیت و جریمه ۱۱میلیاردتومانی علیه او را به‌همراه داشت، اما بازهم خبری از تکمیل این مجموعه مسکن مهر نیست و رویای تعدادی از مالکان و خریداران برای صاحب‌خانه شدن همچنان محقق نشده‌است.

با این حال مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان، صدور حکم دادگاه علیه پیمانکار و اقدام برای خلع ید او را گامی مؤثر در رفع موانع پیش روی این مجتمع می‌داند و از برنامه‌ریزی برای انتخاب پیمانکار جدید خبر می‌دهد.

خلع ید پیمانکار

«امیر عمیدی» با بیان اینکه ۱۱۲واحد از پروژه ۳۳۶واحدی سنگسر هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده‌است، می‌گوید: تاکنون ۲۲۴واحد به متقاضیان تحویل داده شده، اما برای ۱۱۲واحد دیگر در سال‌های اخیر پیگیری‌های زیادی انجام شد که اخیرا به نتایجی هم رسیده است. 

وی می‌افزاید: در سال‌های اخیر با پیگیری‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان سمنان، از شرکت پیمانکار پروژه مسکن مهر کوثر سنگسر شکایت شد که محکومیت پیمانکار را به‌دنبال داشت.

عمیدی با اشاره به برخی اقدام‌های انجام شده برای جلوگیری از سکونت متقاضیان در واحدهای نیمه‌ساز با هدف پیشگیری از بروز حوادث احتمالی برای ساکنان، اظهار می‌کند: از سال۱۳۹۷ و پس از تشکیل اداره‌کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان و انتقال پرونده به این اداره‌کل نیز پیگیری‌های متعددی داشتیم و بارها این معضل در جلسه‌های شورای مسکن استان مطرح شد. 

وی ادامه می‌دهد: در نهایت دادستان با توجه به حقوقی شدن پرونده، دستور ویژه بابت انجام پیگیری‌های لازم را صادر کرد. ازطرفی نیز به‌دلیل اعلام ورشکستگی توسط پیمانکار، با حکم قانون، پیمانکار خلع ید و حکم برکناری او نیز یک ماه پیش اعلام شده‌است.

بدهی برخی خریداران

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان، برنامه‌ریزی برای انتخاب پیمانکار جدید مسکن مهر کوثر سنگسر انجام و یک نوبت نیز مناقصه برگزار شده که برنده نداشت و قرار است با برگزاری مناقصه جدید نهایتا طی یک ماه آینده پیمانکار پروژه انتخاب شود. 

اما عمیدی به موضوع دیگری نیز به‌عنوان چالش مسکن مهر کوثر سنگسر اشاره می‌کند؛ بدهی برخی از خریداران مسکن مهر از نگاه مدیرکل راه و شهرسازی شرق سمنان یکی از چالش‌های این پروژه محسوب می‌شود.

وی بدون اشاره به میزان بدهی و تعداد بدهکاران دراین پروژه مسکن مهر، تصریح می‌کند: قطعا بخشی از چالش‌های پروژه به‌دلیل پایبند نبودن پیمانکار به تعهدهای قانونی‌اش بود که با کمک دستگاه قضایی برای رفع آن اقدام کردیم و مشکلات موجود دراین زمینه به‌زودی رفع خواهد شد، اما بخش دیگر هم به پرداخت نشدن سهم برخی متقاضیان ارتباط دارد.

عمیدی می‌افزاید: پروژه‌های مسکن مهر براساس یک تفاهم‌نامه و قرارداد سه‌جانبه اجرا می‌شوند و لازم است که هر سه طرف قرارداد به تعهدهای خود عمل کنند تا پروژه به سرانجام برسد. 

وی اضافه می‌کند: قراردادهای ساخت این مجموعه‌های مسکونی از ۳بخش آورده متقاضیان، واگذاری زمین و ساخت ازسوی پیمانکار و همچنین پرداخت تسهیلات تشکیل شده‌است که هرکدام نقشی محوری در به‌سرانجام رسیدن طرح و درنهایت خانه‌دار شدن مردم دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان اضافه می‌کند: اما در پروژه مسکن مهر سنگسر تعدادی از متقاضیان هنوز وجهی که باید می‌پرداختند را واریز نکرده‌اند. این متقاضیان برای به سرانجام رسیدن پروژه باید بدهی خود را هرچه زودتر بپردازند، چراکه درغیراین‌صورت با مشکلات عدیده‌ای در به پایان رساندن این طرح مواجه خواهیم شد.

کد خبر 623876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha