برخورداری از فضاهای ایمن شهری، یکی از نیازهای اساسی شهروندان در جوامع شهری است که مدیریت شهری پایتخت هم بر این مهم تأکید ویژه‌ای دارد...

پلاك ايمن

برخورداری از فضاهای ایمن شهری، یکی از نیازهای اساسی شهروندان در جوامع شهری است که مدیریت شهری پایتخت هم بر این مهم تأکید ویژه‌ای دارد، چراکه وجود فضاهای ایمن در هر محله و شهر رونق و شکوفایی را به همراه دارد و البته تأثیر چنین فضاهای شهری تنها در رونق و شکوفایی یک شهر نیست بلکه باعث حضور بیشتر شهروندان در امور شهر و انجام مراودات اجتماعی و اقتصادی هم می‌شود.

به همین دلیل تأمین امنیت و ارتقای کیفیت حضور شهروندان در این فضاها از اهمیت خاصی برخوردار است. در واقع نباید محیط‌های شهری و اجتماعی را بدون امنیت رها کرد چراکه ناخودآگاه باعث گسترش فضاهای بی‌دفاع شهری خواهند شد. البته در این خصوص نمی‌توان این موضوع را هم نادیده گرفت که فضاهای بی‌دفاع شهری امروز در شهرها به دلیل رشد و گسترش فیزیکی و جمعیتی از یک سو و فرسودگی مناطق قدیمی افزایش قابل توجهی یافته است؛ به همین جهت شاهد به وجود آمدن برخی فضاهای شهری بی‌هویت هستیم که تبعات منفی بسیاری را هم در پی دارد چراکه به دلیل مشکلات اجتماعی یا کالبدی، زمینه بیشتری را برای ارتکاب جرم و ‌مشکلات‌ و معضلات فراهم می‌کنند.

چنانچه این فضاها بدون مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و دقیق رها شوند نه تنها موجب افت شدید کیفیت زندگی شهری می‌شوند، بلکه برای زنان و کودکان محیط و بستری ناامن‌ را ایجاد می‌کنند. به‌طور مثال، بوستانی که نور مناسب ندارد یا ساختمان و بنایی که مخروبه یا نیمه‌کاره است، می‌تواند به‌عنوان فضاهای دنج و امن برای رفتارهای غلط و ناامنی‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. حتی بوستان‌ها به‌عنوان یکی از کاربری‌های مهم شهری با کارکرد فراغتی، تفریحی و اجتماعی به سادگی به کانونی برای بزهکاری تبدیل می‌شود. این در حالی است که محققان عرصه جرم‌شناسی و مطالعات شهری معتقدند با تأثیرگذاری و با هدف دشوار کردن امکان وقوع جرم و کاستن از فضاهای محیطی بزهکاری، می‌توان از آمار جرم وجرائم کم کرد.

همچنین باید به این نکته مهم اشاره کرد که فضاهای بی‌دفاع شهری امنیت اجتماعی شهروندان به‌ویژه زنان و کودکان را به مخاطره می‌اندازد. به همین سبب مدیریت شهری اعم از شورای‌شهر و شهرداری‌ها هم باید با برنامه‌ریزی‌های مدون برای مقابله با مشکلات ناشی از ایجاد فضاهای بی‌دفاع شهری اقداماتی را در شهر انجام دهند.

البته سایر سازمان‌ها و نهادها هم باید در این زمینه همراه باشند اما هر مجموعه می‌تواند به اندازه سهم خود تأثیرگذار باشد. تلاش ما در هشتمین منطقه پایتخت این است که فضای کالبدی محله‌ها را برای همه گروه‌ها به‌ویژه زنان و کودکان ایمن کنیم تا همگان با آرامش خاطر بتوانند ضمن حضور در شهر، فعالیت‌های اجتماعی خود را پیش ببرند. به این‌ترتیب تأمین منابع روشنایی در فضاهای تاریک و تعبیه دوربین‌های مداربسته در مکان‌ها و فضاهای شهری با هدف کاهش وقوع جرم، افزایش تعداد مأموران و به کارگیری نگهبان در برخی بوستان‌ها و راسته‌های تجاری از تمهیداتی است که اندیشیده شده تا به ارتقای امنیت این فضاها کمک کند.

کد خبر 633865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha