مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت مرکزی از افزایش ۷۰درصدی ارزش کالاهای صادراتی از این استان در ۶ماهه نخست امسال خبر داد.

صادرات

جعفر اصغری در گفت‌وگو با همشهری آنلاین اظهار کرد: صادرات استان مرکزی در ۶ماهه نخست امسال به میزان هزار و ۷۷۷تن با ارزش ۵۹۳میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از نظر وزنی یک درصد و از نظر ارزشی ۷۰درصد افزایش داشته.

وی افزود: شیوع کرونا در سال گذشته، کاهش صادرات را به دنبال داشت که خوشبختانه در سال جاری انجام واکسیناسیون و افزایش اگاهی در زمینه ویروس کرونا منجر به باز شدن مرزها شد، که این موضوع افزایش صادرات در سال جاری را در پی داشت.

اصغری اظهار کرد: کالاهای استان مرکزی به ۱۰۰کشور صادر می‌شود که در این میان کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و ازبکستان به ترتیب از جمله مهم ترین بازارهای هدف کالاهای صادراتی استان مرکزی به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: بیشتر کالاهای صادراتی این استان در سال جاری شامل فرآورده‌های پتروشیمی، شمش آلومینیوم، پلی اتیلن، قوطی‌های آلومینیومی، آبمیوه‌ها، عایق‌های رطوبتی، شیشه جام و مصنوعات شیشه‌ای، سیمان، کاشی و سرامیک، محصولات لبنی، کاغذ تیشو و محصولات بهداشتی است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان مرکزی با اشاره به اینکه بیشتر صادرکنندگان استان مرکزی، تولیدکنندگانی هستند که صادرات محصولات خود را نیز انجام می دهند، افزود: در سال گذشته بیش از ۶۰۰ واحد صادراتی محصولات خود را از گمرکات استان صادر کردند.

وی مشکلات ناشی از تحریم‌ها به ویژه در زمینه حمل و نقل کالا، انتقال ارز حاصل از صادرات به کشور و افزایش هزینه‌های حمل ونقل دریایی، مشکلات ضمانت در معاملات خارجی از سوی بانک‌ها را از مهم‌ترین مشکلات عنوان و در زمینه زیرساخت‌های گمرکی و مبادی به چالش‌هایی چون نبود آزمایشگاه یا ارزیاب برای برخی کالاها اشاره کرد.

وی گفت: در این زمینه نقش برندسازی در صادرات کالا را نمی‌تواتن نادیده گرفت؛ همان گونه که پسته استان مرکزی به عنوان پسته رفسنجان صادر می‌شود، محصولی چون انار نیز از اقصی نقاط کشور به عنوان انار ساوه صادر می‌شود چرا که این برندها در بازار شناخته شده هستند.

کد خبر 633521

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha