پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

گروه تحقیق و تفحص سنای برزیل، سوءمدیریت دولت برای مقابله با کرونا را اقدام علیه بشریت دانسته و خواستار محاکمه رئیس‌جمهور شده است.

برزیل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، یک گروه تحقیق و تفحص در سنای برزیل به این نتیجه رسیده ‌که ژائر بولسونارو، رئیس جمهور این کشور، باید به‌خاطر «جنایت علیه بشریت» محاکمه شود، چون او با هدف دستیابی به ایمنی گله‌ای، عامدانه باعث مرگ صدهاهزار نفر شده است.

به‌گزارش نیویورک تایمز، در گزارش این گروه همچنین توصیه شده که اتهاماتی علیه ۶۹ نفر دیگر، ازجمله پسران بولسونارو و چند نفر از مقامات فعلی و پیشین دولتی مطرح شود.

این گروه در ابتدا توصیه کرده بود که بولسونارو به اتهام قتل و نسل‌کشی بومیان برزیل در منطقه آمازون، جایی که ماه‌ها به‌خاطر کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها تعداد تلفات بسیار بالا بود، محاکمه شود. با این حال، بعد از آن که برخی رسانه‌ها در داخل و خارج از برزیل گزارش‌هایی درباره توصیه این گروه تحقیق و تفحص نوشتند، برخی سناتورهای برزیلی گفتند که این گروه در اتهام‌زنی به رئیس‌جمهور کشور زیاده‌روی کرده است.

در آستانه انتشار این گزارش در شب سه‌شنبه، این گروه اتهام‌های قتل و نسل‌کشی را حذف کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا گزارش این گروه ۱۱ نفره - که ۷ نفر آنها از قانونگذاران مخالف بولسونارو هستند- باعث اتهام قضایی شود یا نه، اما انتشار آن، مخالفان بولسونارو را بیش از پیش خشمگین خواهد کرد.

بولسونارو پیش از این هم به‌خاطر اینکه همه‌گیری کرونا را هرگز جدی نگرفت، مورد خشم فراوانی بود. در چنین شرایطی، این گزارش شاید آینده سیاسی بولسونارو را که در سال ۲۰۱۹ کارش را به‌عنوان رهبر برزیل شروع کرد، به خطر بیندازد؛ او برنامه دارد که در انتخابات سال آینده برای انتخاب مجدد شرکت کند اما محبوبیت او مدام پایین می‌آید و این گزارش می‌تواند شرایط را برای او بدتر نیز کند.

این اتهام‌های غیرقابل‌باور در گزارشی ۱۲۰۰ صفحه‌ای که مشخصا سیاست‌های بولسونارو را در مرگ بیش از ۳۰۰ هزار برزیلی مقصر می‌داند، آمده‌اند. حدود ۶۰۰ هزار نفر در برزیل به‌خاطر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. تهیه‌کنندگان گزارش توصیه کرده‌اند که مقامات قضایی برزیل، رئیس‌جمهور این کشور را زندانی و به اتهام او رسیدگی کنند.

رنان کالیریوس، سناتور میانه‌روی قدیمی برزیل و رئیس سابق سنا که مسئول ارشد تهیه این گزارش بوده، گفته است: «بسیاری از این مرگ‌ومیرها قابل پیشگیری بودند. من شخصا متقاعد شده‌ام که او به‌خاطر تشدید کشتار مردم مسئول است.»

بولسونارو، از همان مراحل اولیه همه‌گیری کرونا هر کاری می‌کرد تا خطر آن را کوچک جلوه بدهد. همزمان با وضع قرنطینه‌های سراسری در کشورهای مختلف دنیا و افزایش تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌های کشور خودش، بولسونارو مردم را تشویق می‌کرد که گردهمایی‌های بزرگ تشکیل بدهند و ماسک نزنند. بولسونارو که یکی از سرشناس‌ترین شخصیت‌های ضدواکسن دنیاست، با هرگونه انتقاد از نحوه مدیریت همه‌گیری در دولتش به‌شدت برخورد می‌کند.

دفتر ریاست‌جمهوری برزیل واکنش رسمی به گزارش نداشته است اما خود بولسونارو بعد از انتشار گزارش گفته است که این گروه، با انگیزه‌های سیاسی تشکیل شده و تحقیقاتشان هم بر همین مبناست. او بعد از اعلام گزارش به کنایه از هوادارانش پرسیده است: «آیا خبر دارید که من امروز به قتل متهم شده‌ام؟» او در ادامه صحبت‌هایش کالیریوس را «کثیف» خوانده است.

این گزارش بعد از ۶‌ ماه تحقیق توسط کمیته ویژه کرونا در سنا تهیه شده ‌و برای تهیه آن، بیش از ۵۰جلسه استماع برگزار شده است. این جلسات به برنامه‌های پربیننده تلویزیونی شبانه تبدیل شدند و بسیاری از مردم شهادت‌های افرادی را دیدند که درباره رشوه‌های سنگین و عملیات انتشار اخبار جعلی صحبت می‌کردند. در یک برنامه، یک نماینده مجلس جلیقه ضدگلوله پوشیده بود و درباره ارتشا در برنامه خرید واکسن شهادت داد.

در این گزارش آمده است که رئیس‌جمهور برای خرید داروهای تأیید نشده برای درمان کرونا فشار آورده است، ‌آن‌هم وقتی که ناکارآمدی آنها ثابت شده بود. همچنین به این مسئله اشاره شده که دولت بولسونارو، برای بیش از یک‌ ماه حدود ۱۰۰ ای‌میل شرکت تولید کننده واکسن فایزر را نادیده گرفته و به این ترتیب، توزیع واکسن را ۴ هفته عقب انداخته است. به جای آن، دولت برای خرید یک واکسن تأیید نشده از هند پول بیشتری پرداخت‌ کرده است، اما همین قرارداد بعداً به‌خاطر شائبه اختلاس در آن ملغی شد.

کرمو ده‌سوزا، تحلیلگر سیاسی مستقل در برازیلیا، در یک گفت‌وگو گفته است که جلسات استماع، ناکارآمدی دولت را ثابت می‌کند، با این حال، هیچ دلیل محکمی که ثابت کند بولسونارو باید به‌خاطر نسل‌کشی محاکمه شود، ارائه نشده است.

قرار است این گزارش اول در کمیته به رأی گذاشته شود و بعدا، ‌در سنا درباره آن تصمیم گرفته خواهد شد. درصورتی که این گزارش تأیید شود، دادستانی ۳۰ روز وقت دارد تا تصمیم بگیرد که اتهامات علیه بولسونارو را پیگیری کند یا نه. علاوه بر سنا، مجلس سفلی پارلمان برزیل هم باید این گزارش را تأیید کند. بعید به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از این دو حالت پیش بیاید، چون نه‌تنها اکثریت مجلس سفلی در اختیار حامیان بولسوناروست که دادستان کلی که اخیرا بولسونارو منصوب کرده، ‌از حامیان سرسخت رئیس‌جمهور برزیل است.

کد خبر 633329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha