چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

کشته شدن بیش از ششصدهزار نفر از مردم برزیل در پی شیوع کرونا که انگشت اتهام را به سمت رئیس‌جمهور این کشور نشانه برد اکنون با انتشار گزارش مجلس وارد مرحله‌ای جدید شد و پرونده بولسونارو به دلیل ۹ جنایت مرتبط با همه‌گیری به دادستانی ارجاع داده شد.

بولسونارو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، مجلس سنای برزیل از اتهامات جنایی علیه بولسونارو حمایت کرد. بر اساس گزارش این مجلس، رئیس‌جمهور برزیل به‌ دلیل ۹ جنایت مرتبط با مدیریت بیماری همه‌گیر کرونا که به کشته شدن بیش از ۶۰۰هزار نفر انجامیده، در معرض اتهام است.

گزارش ۱۳۰۰ صفحه‌ای روز گذشته سنای برزیل که تهیه آن حدود ۶ ماه طول کشیده، همچنین ادعا می‌کند که ۷۷ نفر دیگر و دو شرکت نیز مرتکب جنایت شده‌اند. متهم شدن بولسونارو به نسل‌کشی، قتل و جنایت علیه بشریت بعدا توسط سناتورها و به دلیل آنچه قانون‌گذاران آن را دلایل فنی توصیف کردند، کنار گذاشته شد.

این کمیته از افرادی دیگر نیز نام برده، از جمله فرماندار ایالت آمازوناس، جایی که کمبود اکسیژن بیمارستانی در اوایل سال جاری منجر به مرگ ناشی از خفگی شد. این ایالت به دلیل فساد مالی مرتبط با خرید تجهیزات پزشکی تحت بازرسی قرار گرفته است.

سناتورهای مخالف رئیس جمهور، «هرج و مرج دولت ژایر بولسونارو» که منجر به افت زندگی عمومی و فقر در این کشور شده را اتفاقی تاریخی دانستند. دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور هنوز به این گزارش پاسخ نداده اما سناتور فلاویو بولسونارو، یکی از پسران رئیس جمهور، این گزارش را از نظر قانونی ضعیف و دارای انگیزه سیاسی خواند.

رئیس‌جمهور برزیل منکر ارتکاب تخلف شده و تصمیم‌گیری در مورد پرونده او بر عهده دادستانی است که خود منصوب بولسونارو است و عموما از او حمایت کرده است. با این حال، صرف نظر از اینکه آیا اتهامات مطرح شده قابل استناد است یا خیر، این گزارش به انتقاد از رئیس‌جمهور دامن خواهد زد و محبوبیت او  را، قبل از مبارزات انتخاباتی مجدد در سال ۲۰۲۲، کاهش خواهد داد.

تحقیقات انجام شده به خودی خود نیز برای ماه‌ها موجی از اتهامات مخرب را علیه بولسونارو به راه انداخته است. از زمان شروع همه‌گیری، بولسونارو محدودیت‌های محلی و قرنطینه را تخریب کرد و معتقد بود که اقتصاد باید به پیش رود تا فقرا سختی‌های بدتری متحمل نشوند.

او همچنین مدت‌ها اصرار به مصرف یک داروی ضد مالاریا داشت که پس از آزمایش‌های گسترده مشخص شده بود در برابر کووید-۱۹ مؤثر نیست. 

او که تا کنون تحقیقات سنای برزیل را به عنوان یک «شوخی» تلقی می‌کرد،  به دلیل مدیریت همه گیری و تورم بالا در آستانه سال انتخابات با کاهش محبوبیت روبرو شده است.

کد خبر 634373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha