رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درباره تزریق دوز یادآور (سوم) واکسن کرونا توضیح داد.

واكسن كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: تزریق واکسن کرونا بر مبنای سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹ مصوب ستاد ملی مدیریت کرونا با کارکنان خط مقدم بهداشت و درمان کشور آغاز شده و سپس سایر کادر درمان تدریجا به روند کشوری اضافه شدند.

زهرایی گفت: برنامه واکسیناسیون کرونا از ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ با کادر درمان آغاز شد و در نیمه اسفندماه برنامه واکسیناسیون برای جانبازان بالای ۵۰ درصد، جانبازان شیمیایی، سالمندان ساکن در آسایشگاه‌ها و معلولین ذهنی و جسمی که در آسایشگاه‌های بهزیستی بودند آغاز شد. مابقی کادر بهداشت و درمان شاغل در بخش خصوصی نیز از نیمه فروردین ۱۴۰۰ به روند واکسیناسیون وارد شدند.

وی افزود: همزمان با آغاز این برنامه برای این گروه واکسن‌های بیشتری هم در اختیارمان قرار گرفت و گروه‌های بیشتری وارد برنامه واکسیناسیون شدند. از نیمه دوم اردیبهشت ماه برای تزریق واکسن به گروه سنی بالای ۸۰ سال هم اقدام و خوشبختانه در تابستان حتی واکسیناسیون زیر ۱۸ سال را هم آغاز کردیم. به همین ترتیب پیش‌بینی می‌شود افراد عادی نیز تحت پوشش تزریق دوز یادآور واکسن قرار گیرند.

او ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که در دنیا منتشر شده، به نظر می‌رسد ایمنی ناشی از واکسن ۶ تا ۸ ماه پایدار است؛ اما بعد از این مدت افت نسبی سطح ایمنی را داریم. ممکن است افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار گیرند. برای اینکه مردم بتوانند حداکثر سطح ایمنی را داشته باشند باید همزمان با ادامه برنامه واکسیناسیون نوبت اول و دوم، تزریق دوز یادآور را هم دنبال کنیم.

وی درباره زمان آغاز واکسیناسیون دوز سوم، افزود: مکاتبات با دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفته و واکسن در اختیار آنها قرار گرفته است. عملا از  ۲۴ مهرماه تزریق دوز سوم در همه استان‌ها برای کادر درمان خط مقدم آغاز شده است.

نحوه مراجعه برای تزریق دوز سوم

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درخصوص نحوه مراجعه برای دریافت دوز سوم واکسن، بیان کرد: افرادی که شش ماه از دریافت نوبت دوم واکسنشان گذشته باشد، می‌توانند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و سپس این امکان در سامانه ما فراهم است تا دوز سوم را ثبت کنند.

او گفت: این برنامه برای سهولت هرچه بیشتر کار است و  نیازی به ثبت نام در سامانه‌ای نیست. ممکن است برخی از کادر درمان زمان تزریق نوبت اول و دوم واکسن‌شان در بیمارستان و یا شهر دیگری بوده باشند. اکنون لازم نیست حتما به همان محل مراجعه کنند و می‌توانند در محل خدمت جدید خود واکسن دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه حتما باید ۶ ماه از دریافت نوبت دوم واکسن گذشته باشد تا واکسن یادآور تزریق شود، گفت: با توجه به اینکه آغاز تزریق واکسن با گروه خط مقدم کادر درمان بود اکنون هم همین افراد به موعد تزریق دوز یادآور رسیدند ‌و مابقی کادر درمان هنوز نوبت دریافت دوز سومشان نرسیده است.

کدام واکسن‌ها برای دوز سوم تزریق می شوند؟

زهرایی در مورد نوع واکسنی که قرار است به عنوان دوز یادآور تزریق شود، تاکید کرد: این موضوع وابسته به پلتفرم واکسنی است که در نوبت اول و دوم تزریق شده است. افرادی که در سری اول از واکسن‌های ویروس غیرفعال مانند سینوفارم استفاده کردند، در نوبت سوم می‌توانند از واکسن آسترازنکا و یا پاستوکووک‌پلاس استفاده کنند. آنهایی هم که در نوبت اول و دوم واکسن از پلتفرم آدنوویروسی مانند آسترازنکا یا اسپوتنیک‌وی تزریق کرده بودند، می‌توانند در دوز سوم از آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. امکان انتخاب نوع واکسن تزریقی بسته به واکسنی که در نوبت یک و دو دریافت کردند وجود دارد.

برکتی‌ها فعلا برای تزریق دوز یادآور مراجعه نکنند

او ادامه داد: واکسن‌های بهارات و کووایران برکت هم از دسته واکسن‌های ویروسی غیرفعال هستند و مشابه سینوفارم هستند. افرادی که این واکسن‌ها را تزریق کردند می‌توانند از واکسن‌های مشابه خود و یا از واکسن آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند. البته نکته مهم این است که تزریق واکسن برکت تقریبا از نیمه خردادماه آغاز شد در نتیجه هنوز ۶ ماه از تزریق دوز دوم افراد نگذشته است و فعلا این افراد نمی‌توانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند و به تدریج به آنها هم خواهیم رسید.

پاستوکووک فعلا فقط برای ۱۲ تا ۱۸ ساله ها

وی درباره واکسن پاستوکووک نیز بیان کرد: این واکسن دو نوع است. یکی پاستوکووک و یکی پاستوکووک پلاس که از جهت ترکیب و فرمولاسیون با یکدیگر متفاوت هستند و در حال حاضر بر اساس برنامه تنظیم شده واکسن پاستوکووک برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال استفاده می‌شود.

این مسئول افزود: لبته این واکسن برای سایر گروه‌های سنی دیگر هم مطمئن و اثربخش است، اما باید منتظر افزایش تولید داخلی آن باشیم تا همه گروه‌های سنی بتوانند از آن استفاده کنند. واکسن پاستوکووک پلاس هم که می‌تواند به عنوان دوز یادآور برای سایر واکسن‌ها استفاده شود و احتمالا در همین هفته در اختیار ما قرار می‌گیرد تا در هفته آینده وارد برنامه توزیع شود.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، افزود: البته بر مبنای اضافه شدن سایر واکسن‌های داخلی به برنامه واکسیناسیون و گسترش مطالعات بین‌المللی، دستورالعمل‌های ما هم به روزرسانی می‌شود. تامین واکسن مورد نیاز برای تزریق دوز یادآور  در سال جاری و سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است.

تزریق دوز سوم واکسن به جانبازان، معلولان و سالمندان

زهرایی درباره تزریق دوز سوم واکسن به جانبازان، معلولان و سالمندان ساکن در آسایشگاه‌ها هم گفت: در این زمینه با نهادهای مسئول هماهنگ خواهیم کرد تا تیم‌هایی برای تزریق واکسن به این مراکز اعزام شوند.

او افزود: با توجه به تجربه‌ای که از تزریق واکسن نوبت اول و دوم داریم قطعا کارمان برای تزریق دوز یادآور ساده‌تر است.

تکلیف واکسیناسیون جمعیت زیر ۱۲ سال

وی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای تزریق واکسن به افراد زیر ۱۲ سال، اظهار کرد: درحال حاضر برنامه‌ای نداریم و در صورت تصویب اطلاع رسانی خواهیم کرد.

کد خبر 632617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    2 0
    ببخشید این که فرمودید "افرادی که شش ماه از دریافت نوبت دوم واکسنشان گذشته باشد، می‌توانند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند " منظرتون افراد بالای 60 سال هست یا مادر درمان؟؟ توضیح خیلییی کلی دادید.