مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

کارشناسان حوزه تولید و توزیع آبزیان کشور معتقدند خشکسالی موجب کاهش تولید و بالارفتن قیمت ماهی شده است، اما اگر شرایط آب و هوایی کشور به‌گونه‌ای دیگر بود، همه تولیدکنندگان با افزایش تولید و کاهش قیمت روبه‌رو می‌شدند که در این صورت کار تولید با بن‌بست و ورشکستگی روبه‌رومی‌شد.

ماهی

به گزارش همشهری آنلاین، تصور ماهی دور از آب ممکن نیست، اما شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای با بحران‌های اقتصادی روبه‌روست که مدیرعامل اتحادیه ماهیان سرد آبی کشور اعلام می‌کند خشکسالی و کمبود آب امسال به نجات پرورش‌دهندگان ماهی در سراسر کشور آمده و آنها را از ورشکستگی نجات داده است.
 

عامل اصلی گرانی‌ها
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سرد آبی کشور در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌ها روی قیمت تمام شده تولید ماهی نقش اصلی را دارد.
آرش نبی‌زاده گفت: اگر بخواهیم سنگینی باری را که بر دوش تولیدکنندگان تحمیل می‌شود صادقانه بسنجیم درخواهیم یافت که ما افزایش قیمت نداریم بلکه این تورم است که موجب نوسان در قیمت‌گذاری‌ها شده. تورم موجب شده است قزل‌آلای که در اردیبهشت ۵۰هزارتومان به صورت عمده توزیع می‌شد تا چند روز پیش به ۷۴هزار تومان برسد. این در حالی‌است که با کاهش ۴هزارتومانی روبه‌رو هستیم و این قیمت به ۷۰هزار تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه هزینه‌های تمام شده و تحمیل شده موجب می‌شود قیمت نهایی به این نقطه برسد، افزود: تا چند سال پیش یک پمپ معمولی ۱۰۰ هزارتومان بود، اما به بیش از ۱۰میلیون تومان رسیده است. همچنین هزینه نگهداری و تعمیر یک مزرعه مکانیزه تا پیش از رشد سرسام‌آور قیمت‌ها یک میلیارد تومان بود و حالا به ۱۵میلیارد تومان رسیده است.

انتقاد از برنامه‌های دولت
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سرد آبی کشور گفت: سیستم و برنامه دولت در مهار تورم موجب شده است تا صنعت پرورش ماهی سوداور نباشد. به عنوان مثال بخش عمده خوراک پرورش مرغ را دولت دارد می‌پردازد. این مساله باعث شده تا قیمت مرغ زیر ۴۰هزار تومان بماند. حال اگر دولت بخواهد همان رویه را که صنعت پرورش ماهی در پیش دارد با صنعت پرورش مرغ در پیش بگیرد آیا قیمت مرغ همینی خواهد بود که در حال عرضه است؟
نبی‌زاده با بیان اینکه دولت هزینه‌های زیادی را بر صنعت پروش ماهی مانند هزینه‌های مهندسی و دامپزشکی تحمیل می‌کند، ادامه داد: از سوی دیگر فقط درصد کمی از خوراک ماهی با یارانه پرداخت و باقی هزینه خوراک دام با ارز بالای ۳۰ دلار تامین می‌شود. همه این موارد موجب شده است تا مردم سراغ خرید ماهی نروند.
وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری با کاهش ۳۰درصدی تولید روبه رو هستیم، گفت: این کاهش تقریبا برای همه کشور صدق می‌کند. در گیلان و مازندران که مناطقی توریستی هستند تولید هر کیلوگرم ماهی ۸۰هزارتومان هزینه می‌برد و اکنون تولیدکنندگان این دو استان می‌گویند اگر به بازار مصرف داخلی متکی نباشند، ورشکست خواهند شد.

خشکسالی به دادمان رسید
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سرد آبی کشور تصریح کرد: خشکسالی امسال به داد این صنعت رسید، زیرا کمبود آب منجر به کاهش ماهی‌ریزی و کاهش تولید شد. اگر سال دیگر با ترسالی مواجه باشیم بی‌شک و به صورت طبیعی میزان تولید افزایش خواهد یافت. افزایش تولید هم با افزایش هزینه و قیمت تمام شده منجر خواهد شد. حال اگر میزان تولید افزایش یابد یعنی عرضه بیش از تقاضا باشد قیمت ماهی در بازار نزول خواهد کرد که در این صورت پرورش دهند باید محصول خود را زیر قیمت تمام شده عرضه کند.
نبی‌زاده با بیان اینکه قیمت جهانی ماهی قزل‌آلا بیش از ۱۴۰هزار تومان است، گفت: اگر این رسته سودآور بود، تاکنون واردکنندگان منتظر تولیدکننده داخلی نمی‌ماندند و ماهی وارد می‌کردند.
وی در پایان گفت: قیمت یک کیلوگرم خوراک دام در سال گذشته ۱۵هزار تومان بود و حالا به ۲۳هزار تومان رسیده است و برای تولید یک کیلوگرم ماهی قزل‌آلا  ۱۵۰۰گرم خوراک نیاز است که هزینه تولید آن به بیش از ۴۰هزارتومان می‌رسد. با این توصیف پرسشی پیش می‌آید که جواب آن پیش مصرف‌کنندگان است. آیا افزایش قیمت ماهی تابع قیمت‌گذاری تولیدکننده است یا تحت تاثیر تورم؟

کد خبر 632546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha