افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید از چالش‌های پیش‌روی پرورش قزل‌آلا در چهارمحال و بختیاری است که موجب کاهش تولید و افزایش تمام شده قیمت این محصول در استخرهای پرورش ماهی شده است.

ماهی

به گزارش همشهری آنلاین، چهار محال و بختیاری به دلیل داشتن چشمه‌ساران و رودهای پرآب قطب تولید پرورش ماهی قزل‌آلا در کشور است. این استان با داشتن بیش از ۴۲۰مزرعه پرورش ماهی پروانه‌دار و ۱۰۰مزرعه بدون پروانه سالانه ۲۳هزار و ۵۰۰تن ماهی قزل‌آلای رنگین کمانی تولید و ۱۵درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.
باوجود این ظرفیت چهارمحال و بختیاری در یکی دوسال گذشته به دلیل خشکسالی و کاهش بارش‌ها با چالش تامین آب استخرها روبه‌روست که همین مساله در میزان تولید قزل‌آلای استان بسیار تاثیرگذار بوده.

کاهش ماهی‌ریزی در استخرها
مدیر شیلات جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: امسال به دلیل تداوم خشکسالی شاهد کاهش بچه‌ماهی‌ریزی در استخرهای پرورش ماهی استان بوده‌ایم، زیرا صاحبان استخرها از تامین آب مورد نیاز مطئمن نبودند و همین مساله موجب شد تا مانند سال گذشته تولید نداشته باشیم.
محمد کریمی با بیان اینکه معمولا آمار نهایی میزان تولید در پایان هر سال ارائه می‌شود، گفت: ما در طول سال هم آمار ماهانه می‌گیریم که آمارها تاکنون نشان می‌دهند میزان تولید نسبت به سال گذشته با ۳۰درصد کاهش همراه باشد.
وی افزود: مشکل دیگری که پرورش‌دهندگان ماهی امسال با آن روبه‌رو هستند افزایش قیمت نهاده‌ها و خوراک ماهیان است که رشد قابل توجهی داشته و موجب افزایش قیمت نهایی ماهی شده.
مدیر شیلات جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری ادامه داد:  ۳۰درصد خوراک ماهیان را ذرت و سویا تشکیل می‌دهد که یارانه به این بخش تعلق می‌گیرد که این نهاده‌ها چندان تغییر قیمت نداشته‌اند، اما بخش دیگر خوراک که شامل پودر ماهی اعم از مکمل‌های ویتامینه و معدنی هستند و یارانه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، رشد قیمت داشته است.
کریمی بیان کرد: سال گذشته قیمت هرکیلوگرم خوراک ماهی ۱۵هزارتومان بوده که امسال به ۲۳هزار تومان رسیده است در حالی که برای هر کیلوگرم ماهی بین ۱۲۰۰گرم تا ۱۵۰۰گرم خوراک مصرف می‌شود. جمع‌بندی خوراک ماهی و دیگر هزینه نشان می‌دهد قیمت تولید هرکیلوگرم ماهی بیش از ۴۰هزار تومان برای پرورش دهند تمام می‌شود و به ۷۰هزار تومان رسیده است.

کد خبر 632528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha