بسیاری از شهروندان با آغاز سال تحصیلی جدید، چه «کرونا» باشد چه نباشد، مهر ماه را با مهربانی پیوند می‌زنند و شرایط مادی تحصیل و آموزش را برای کودکان نیازمند فراهم می‌کنند.

مهر مهربان

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان: آنها با تهیه پک‌های آموزشی شامل کیف و نوشت‌افزار، بازگشایی مدارس ویژه کودکان بازمانده از تحصیل و نیازمند در مناطق کم برخوردار را جشن می‌گیرند تا خاطره شیرین اول مهر برای همگان به یک اندازه تداعی شود. محله «مهران» در ناحیه ۵ منطقه ۵ نیز از این قاعده مهرورزی مستثنی نیست. با اجرای طرح «مهرِ مهربان»، پک‌های آموزشی ویژه کودکان بازمانده از تحصیل و نیازمند روستای «نصیرآباد» از توابع «شهریار» را جمع‌آوری کرده است. در این گزارش سری به سرای محله مهران زده‌ایم تا در گفت‌وگو با اهالی و مسئولان طرح، از ماجرا با خبر شویم.

مـهر مهربان

  • آموزش نباشد، کودکان آسیب می‌بینند

در بزرگراه «آیت‌الله ‌کاشانی» پس از خیابان «بهنام»، تابلوی سرای محله مهران نمایان است. اهالی در طیف سنی مختلف، از کودک ۷ ساله تا سالخورده ۷۰ ساله، در آن رفت‌وآمد دارند. این روزها رفت و آمدها تنها به سبب کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی متنوع آن نیست. بلکه پای یک طرح انسان‌دوستانه و خداپسندانه در میان است. طرح مهرِ مهربان که ضمن اجرای آن، پک‌های آموزشی ویژه کودکان بازمانده از تحصیل یا نیازمند، جمع‌آوری می‌شوند. یکی از کارگاه‌های آموزشی در طبقه اول سرای محله، جایی است که هدایای اهالی در آن قرار می‌گیرد تا خیلی زود نمایندگانی از خیریه «یاوری سبز» بیایند و آنها را تحویل بگیرند. پک آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۰‌ـ ۱۴۰۱، این بار میان کودکان نصیرآباد از توابع شهریار توزیع می‌شود تا شرایط تحصیل برای کودکان آن محدوده نیز به نوعی مهیا شود.

«طلعت اسفندیاری» یکی از اهالی محله مهران، همراه نوه‌اش آمده است تا در این طرح به اندازه اهدای یک پک سهیم باشد. او می‌گوید: «کودکان از شرایط فقر مالی که برای خانواده‌ها ایجاد شده است، بیشترین آسیب را می‌بینند و به‌زودی آثار آن را خواهیم دید. به همین دلیل همواره تلاش می‌کنم در طرح‌هایی با این رویکرد حضور داشته باشم تا در ترسیم آینده‌ای بهتر مشارکت کنم.»

مـهر مهربان

  • هم اهدای هدایا هم مهارت‌آموزی

به تعداد پک‌های آموزشی اهدایی افزوده می‌شود. «مژگان دانش» از اهالی محله «باغ فیض» نیز برای شرکت در این طرح خداپسندانه، دست به کار شده است و پک آموزشی کاملی تدارک دیده است. می‌گوید: «اگر هر شهروند تا اندازه‌ای که بضاعت مالی‌اش اجازه می‌دهد، از نیازمندان دستگیری کند، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های ناشی از فقر کاهش می‌یابد و کودکان در سایه امنیت مالی و روانی بیشتری به زندگی خود ادامه دهند. ویژگی این طرح‌های محلی این است که به سرعت در محله‌ها فراگیر می‌شوند و اهالی با اعتماد و خیال آسوده‌ایی پای کار می‌آیند. گاهی کمک می‌کنیم اما نه در جای درست و نه به شیوه درست. این درست بودن بسیار می‌تواند اثرگذار باشد.» «محمد شبستانی» هم از اهالی محله مهران است که با همراهی چند همسایه و دوست، پیشنهادهایی را برای ارتقای کیفی طرح مهرِ مهربان ارائه داده است.

او می‌گوید: «در کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی که در همین سرای محله برگزار می‌شود، یاد گرفته‌ایم کمک کردن اصولی دارد. برای مثال، کمک کردن را مناسبتی یا معطوف به اول مهرماه و یا نوروز و... نکنیم. از سویی شیوه ارائه کمک‌ها نیز مهم است. نباید به‌گونه‌ایی باشد که افرادی همواره خدمات و کمک ارائه دهند و افراد دیگر همیشه خدمات و کمک دریافت کنند. برای همین پیشنهاد داده‌ایم تا با همکاری برخی از اهالی که تخصص و یا تجربه‌ای در هر زمینه‌ای دارند، مهارت‌آموزی نیز به این طرح اضافه شود.»

مـهر مهربان
«علیرضا صدفی»/ مدیر سرای محله مهران

  • اولویت ما اجرای طرح‌های آموزشی است

 اولویت برای جمع‌آوری کمک‌های مادی و معنوی در محله، آموزش و تحصیل گروه‌های هدف است.
«علیرضا صدفی»، مدیر سرای محله مهران، با بیان این موضوع می‌گوید: «از آنجایی که سوادآموزی، تعلیم و تربیت از مهم‌ترین رویدادهای آموزشی و فرهنگی محسوب می‌شوند و نیز تضمین سلامت جامعه از خانواده و محله گرفته تا شهر و کشور، در گروی اجرای کامل و جامع فرایند آموزش است، ما در محله خود، اولویت را به اجرای طرح‌هایی با رویکرد آموزشی و فرهنگی (مهرِ مهربان) داده‌ایم. به همین منظور اغلب با مراکز و مؤسسه‌هایی که در این زمینه فعالیت تخصصی دارند، ارتباط برقرار می‌کنیم تا جمع‌آوری کمک‌های محلی را از پیش ساماندهی کرده باشیم.» صدفی می‌افزاید: «مؤسسه یاوری سبز، یکی از همین مراکز تخصصی است که تاکنون در حوزه آموزش و تحصیل به خوبی عمل کرده است. ۱۵۰ پک آموزشی (متناسب با نیاز دانش‌آموزان از مقطع دبستان تا دبیرستان) که با همراهی خیّران محلی و خود سرای محله در قالب نذورات فرهنگی تأمین شده است به این مؤسسه تحویل دادیم تا به بهترین شکل مورد استفاده کودکان و نوجوانان نیازمند روستای نصیرآباد قرار گیرد. طرح مهرِ مهربان در فازهای بعدی نیز همچنان ادامه خواهد یافت تا هیچ کودکی از تحصیل باز نماند.»

مـهر مهربان
«موسی جرأتی/  مدیرعامل مؤسسه خیریه «یاوری سبز»

  • تحصیل کودکان نیازمند در گرو رفع مشکلات مادی است

«با مشارکت و حمایت‌های مردمی، شرایط تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان روستای نصیرآباد را فراهم می‌کنیم.» «موسی جرأتی»، مدیرعامل مؤسسه خیریه «یاوری سبز» با بیان این مطلب می‌گوید: «رویکرد ۲۰ ساله ما در مؤسسه یاوری سبز این است که به‌صورت ویژه به فراهم کردن شرایط تحصیل و آموزش کودکان و جوانان و افزایش سطح آگاهی افراد بپردازیم. رویکردی که‌گاه به توزیع بسته‌های معیشتی، تأمین هزینه‌های درمانی، ودیعه مسکن و حتی مهارت‌آموزی (اعضای خانواده کودکان بازمانده از تحصیل) ختم می‌شود. اینکه شغل پدر یا مادر آن کودک فراهم باشد، سقفی بالای سرشان داشته باشند، مشکلات معیشتی و خانوادگی نداشته باشند در تحصیل و موفقیت کودکان بسیار مهم است.» جرأتی ادامه می‌دهد: «همکاری خوبی با یکی از محله‌های منطقه ۵ تهران داشتیم و توانستیم آغاز سال تحصیلی را برای کودکان نصیرآباد جشن بگیریم و حتی دانشجویانی را نیز به بهبود شرایط مالی برای ادامه تحصیل امیدوار کنیم.»

کد خبر 632471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha