شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: اعتراض داوطلبان نسبت به نتایج کنکور امسال دانشگاه‌ها و پیگیری‌های نمایندگان مجلس موجب شد تا همه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، مجددا انتخاب رشته کنند

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور دیروز و به فاصله یک روز از نشست قبلی خود با خبرنگاران، از ایجاد ظرفیت‌های جدید در دانشگاه‌های شهر تهران برای کاهش اعتراضات داوطلبان رتبه‌های زیر یک هزار خبر داد.

عبدالرسول پور عباس گفت: در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران و در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر و مهندسی عمران در دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و‌ خواجه نصیر‌الدین طوسی و در رشته حقوق دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی ظرفیت‌های جدیدی برای انتخاب رشته مجدد ایجاد شده است.

به گفته وی، در این مرحله همه داوطلبان اعم از قبول شده یا نشده حق انتخاب رشته دارند.

اگر داوطلبی در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور شرکت کند و پذیرفته شود، مجددا برای انجام مراحل ثبت‌نامی در رشته محل جدید پذیرفته شده و فرصت خواهد داشت و اگر پذیرفته نشد، ثبت‌نام قبلی وی به قوت خود باقی است.

این تصمیمات در پی اعتراضات داوطلبان کنکور امسال دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نسبت به نتایج نهایی کنکور اتخاذ شده است. تجمع داوطلبان معترض هفته گذشته در مقابل سازمان سنجش، نهاد ریاست‌جمهوری و مجلس، واکنش‌های مختلفی را برانگیخت.

نمایندگان مجلس در این خصوص خواستار پاسخگویی وزیر علوم و مسئولان سازمان سنجش شدند. در جلسه غیرعلنی مجلس، وزیر علوم و مسئولان ذی‌ربط توضیحاتی دادند که نمایندگان را قانع نکرد.

از سوی دیگر، رئیس سازمان سنجش در واکنش به اعتراضات داوطلبان و نمایندگان در این خصوص گفت: سامانه انتخاب رشته سازمان سنجش رایانه‌ای است و امکان نفوذ به هیچ وجه وجود ندارد و اگر خطایی در پذیرش صورت گرفته باشد، متوجه خود داوطلبان بوده است.

با وجود این، جلسه غیرعلنی مجلس منجر به اخذ تصمیمی از جانب وزارت علوم برای تجدیدنظر در پذیرش رتبه‌های زیر 100 شد.تجدیدنظر برای رتبه‌های زیر 100 نیازمند انتخاب رشته مجدد و افزایش ظرفیت دانشگاه‌های برتر بود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در باره امکان انتخاب رشته مجدد گفت: امکانات این دانشگاه‌ها برای افزایش 10 درصدی ظرفیت پذیرش کافی است ولی باید اعتباری برای این کار در نظر گرفته شود.

علی عباسپور تهرانی فرد از ضرب‌الاجل 3 روزه مجلس به وزارتخانه‌های بهداشت و علوم برای اصلاح ظرفیت پذیرش دانشجو خبر داد و افزود: وزارتخانه‌های بهداشت و علوم و دانشگاه‌ها باید افزایش لازم را در پذیرش امسال اعمال کنند و حداقل ظرفیت سال 87 را به اندازه ظرفیتی که در سال 86 بوده است، برسانند.

وی تصریح کرد: در غیراین صورت روز سه‌شنبه طرحی در مجلس تهیه می‌شود که ضمن الزام دانشگاه‌ها به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو، جلوی تخلفشان نیز گرفته می‌شود.

عباسپور معتقد است در کنکور امسال 2 مشکل ایجاد شده است؛ اشکال نخست در اطلاع‌رسانی مناسب وزارت علوم به داوطلبان و دیگری کاهش ظرفیت رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی بود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: وزارت بهداشت امسال ظرفیت پذیرش در دکترای عمومی را نسبت به سال گذشته 300 نفر کاهش داده و رشته‌های دندانپزشکی و داروسازی نیز کاهش ظرفیت داشته است.

از طرفی 300 نفر را روی ظرفیت رشته‌های پزشکی بین‌المللی کیش و قشم اضافه کرده است، این درصورتی است که این واحدها از دانشجو هزینه دریافت می‌کنند و نباید به‌دلیل اضافه شدن به ظرفیت آنها از ظرفیت دوره‌های روزانه کم کرد.

عباسپور تاکید کرد: اعتبار سال 87 دانشگاه‌ها براساس ظرفیت سال 86 اختصاص یافته است، بنابراین دانشگاه‌ها نباید ظرفیت پذیرش دانشجوی خود را نسبت به سال 86 کاهش می‌دادند.

وی درباره وضعیت دانشگاه‌های وزارت علوم به مهر گفت: درباره وزارت علوم آمار دقیقی نداریم اما احتمالا در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم نیز کاهش ظرفیت وجود دارد و اکنون درصدد تهیه آمار هستیم.

کد خبر 63242

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز