اهالی کوچه گوهر یک روز که از خانه بیرون آمدند تا سر کارشان بروند یا خرید کنند، متوجه شدند در خیابان اَهرَم زندگی می‌کنند و نه کوچه گوهر

كوچه گوهر

همشهری آنلاین_شقایق عرفی‌نژاد:  تابلو و پلاک کوچه به‌سادگی عوض شده بود و بعد از ۶۰ سال تبدیل به نام دیگری شده بود که خوشایندشان نبود.  

ماجرای تغییر نام کوچه‌ها و خیابان‌ها ماجرایی تکراری است. خیلی از خیابان‌ها و کوچه‌ها، به‌خصوص در دوره پیشین شورای شهر، تغییر نام یافتند و اسم‌های دیگری از اشخاص سرشناس و هنرمندان به خود گرفتند. اما مورد عجیب کوچه گوهر در خیابان شریعتی جالب است. چون اسمی برای آن انتخاب شده که حتی تلفظش آسان نیست.

«محمود فرخی»، شورایار محله کاج، قبل از اینکه اصلاً به نام کوچه اعتراض داشته باشد، از این شاکی است که در این تغییر نام، کوچه ۸ متری تبدیل به «خیابان» شده است! او می‌گوید: «از سال ۱۳۳۳ به این طرف، اسم این کوچه گوهر بوده است. خیابان هم نیست. روز چهاردهم یا پانزدهم ماه پیش بود که یکباره متوجه شدیم اسم کوچه به اَهرَم تغییر پیدا کرده است. اسمی که حتماً باید صدای حروفش را نوشت، در غیر ‌این صورت اشتباه تلفظ می‌شود.» 

  •  شورایاران بی خبرند
«گوهر» چرا «اَهرَم» شد؟
محمود فرخی/شورایار محله کاج

این شورایار می‌گوید در این‌باره از دیگر شورایاران و مدیران محله هم پرس‌وجو کرده، اما هیچ‌کدام از این تغییر نام مطلع نبوده‌اند. زمانی هم که از دلیل نامگذاری پرسیده‌اند، باز جوابی نشنیده‌اند و فقط گفته شده مصوبه شورای‌شهر سابق بوده است: «تنها چیزی که به ما گفته شد این بود که مسئول وقت کمیته نامگذاری که آقای حق‌شناس بوده است، ‌زاده شهری به نام اهرم در استان بوشهر است. ما حدس می‌زنیم به همین دلیل و برای اینکه اسم کوچه بالایی ما هم بوشهر است، اینجا را هم به این اسم نامگذاری کرده‌اند که البته اصلاً منطقی نیست.»

  •  نامه‌ به شهرداری و شورای شهر

 او و دیگر شورایاران و اهالی محله و کوچه نامه‌هایی برای شهردار و رئیس شورای‌شهر نوشته‌ و خواسته‌اند از این نامگذاری صرف‌نظر کنند و کوچه به نام اولش نامیده شود. فرخی می‌گوید: «حرف ما این است که حقوق شهروندی‌مان نادیده گرفته شده است و بودجه‌ای قرار است صرف شود تا اسم و نشانی عوض شود که اصلاً لازم نبوده است.» او که از سال ۶۶ ساکن این محله است، می‌گوید در جریان یک بازدید و زمانی که خانم معاون شهردار، به او می‌گوید در یک نامه اسم کوچه را اهرم بنویسد، تازه متوجه تغییر پلاک کوچه شده است.  

  •  شورای نامگذاری خیابان‌ها تشکیل نشد

فرخی می‌گوید خواسته‌اند موضوع را از طریق یکی از اعضای شورای‌شهر در کمیته نامگذاری خیابان‌ها مطرح کنند، ولی با گذشت تقریباً ۳ ماه از شروع کار شورای‌شهر جدید، این کمیته هنوز تشکیل نشده است. او از نامه‌ای هم می‌گوید که به امضای ۷۰ نفر از اهالی محل رسیده است و در آن خواسته‌اند که اسم کوچه عوض نشود، ولی راه به جایی نبرده است: «این نامه را ۳ روز بعد از شروع کار آقای زاکانی، شهردار تهران به دفتر او فرستادیم و همین‌طور به دفتر آقای چمران و منتظر پاسخ آنهاییم.» اهالی کوچه گوهر آنقدر به تغییر اسم کوچه معترضند که یکبار هم روی آن رنگ پاشیده‌اند، ولی فرخی می‌گوید با آنها صحبت کرده‌ایم و می‌خواهیم این تغییر از طریق قانونی و به دور از جوسازی انجام شود.  

  •  مشکلات تغییر نام 

فرخی که صاحب یک بنگاه املاک در همین محله است، مشکلاتی را فهرست می‌کند که این تغییر نام به وجود آورده است: «وقتی اسم تغییر پیدا کرده خیلی طول می‌کشد تا اداره پست و دیگر سازمان‌ها هم در جریان این تغییر اسم قرار بگیرند. الان بسته‌های ما اگر با اسم قبلی پست شده باشد، به دست ما نمی‌رسد. از این گذشته، اسم جدید سخت خوانده و تلفظ می‌شود و دلیلی هم برای این نامگذاری وجود نداشته که بعد از ۶۰ سال تغییر پیدا کند. ما به مردم خطه اهرم در استان بوشهر احترام می‌گذاریم و دوستشان داریم. ولی جا افتادن این اسم در تهران دشوار است و مردم هم به همان اسم قبلی عادت کرده‌اند.» یکی از اهالی می‌گوید: «ما از سال ۱۳۴۰ ساکن این کوچه هستیم و اسم آن در تمام این سال‌ها گوهر بوده است. تمام کاسبان هم این کوچه را به همین اسم می‌شناسند، اما به یکباره اسم تغییر کرد و حتی معنی اسم اهرم را هم نمی‌دانیم.» 

  •  مرسولات به دستمان نمی‌رسد
«گوهر» چرا «اَهرَم» شد؟
شایان شاهان/ساکن کوچه

«شایان شاهان» می‌گوید: «بعد از تغییر نام، تمام مرسولات ما اشتباه فرستاده می‌شود. ما در این کوچه شرکتی داریم و با این تغییر نام دچار مشکل شده‌ایم؛ هرکسی با اسم قدیم دنبال شرکت ما بگردد و از اسم جدید اطلاع نداشته باشد، سردرگم می‌شود، چون کوچه‌ای به اسم گوهر را پیدا نمی‌کند.»

«محمدرضا کریمی» یکی دیگر از اهالی این کوچه است. او نزدیک ۳۰ سال است که در این کوچه زندگی می‌کند و می‌گوید: «بعد از این همه سال که کوچه با نام گوهر شناخته شده، دلیلی برای تغییر نام آن وجود نداشته است. گوهر اسم غیرمتعارفی نبود و اسم جدید هم اسم چهره شاخصی نیست. برای همین از این تغییر تعجب کرده‌ایم.» او هم از کسانی است که نامه به شورای‌شهر و شهرداری را امضا کرده و امیدوار است نتیجه مثبت در پی داشته باشد.  

یکی دیگر از اهالی که در این‌باره صحبت می‌کند و مثل سایر ساکنان از این تغییر نام خوشنود نیست، «زهرا کریمی» است. او می‌گوید: «من ۳۰ سال است در این کوچه زندگی می‌کنم. یک روز که از خواب بیدار شدیم، متوجه شدیم اسم کوچه عوض شده است و این برای ما و کسبه‌ای که ۶۰ سال است با همین اسم کار می‌کنند، آزاردهنده است. تمام مدارک ثبتی ما به اسم کوچه گوهر است و حالا این تغییر اسم، مشکل‌ساز شده است.»

  • در نخستین دوره جایزه‌ دوسالانه مؤسسه نیکوکاری دکتر مجتبی معین/ «دارالاکرام» در رده دوم قرار گرفت

نخستین دوره از جایزه‌ دوسالانه‌ مؤسسه نیکوکاری دکتر «مجتبی معین» با تمرکز بر نوآوری در حل مسائل اجتماعی و با تأکید بر ۲ رویکرد ترویجی و آموزشی در سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد. هدف از برگزاری این دوسالانه مستندسازی، مدیریت دانش، نوآوری، حرفه‌ای شدن، ایجاد دغدغه در مدیران و کارشناسان و نیز ارتقای ظرفیت کارشناسی در سازمان‌های مدنی از طریق آموزش و توان‌افزایی و ترغیب سازمان‌های مردم‌نهاد به این مهم است.  

 مؤسسه‌ خیریه دارالاکرام که نزدیک به ۲ دهه در حوزه آموزش دانش‌آموزان مستعد بی‌سرپرست در منطقه ۶ فعالیت می‌کند، با برخورداری از امتیازهایی همچون طراحی سامانه آنلاین «به مهربانی»، برای جمع‌آوری اطلاعات دانش‌آموزان، توانست در کنار «انجمن احیای ارزش‌ها» و «مؤسسه قطره» در رده دوم قرار گیرد.  

فراخوان جایزه دی‌ماه ٩٩ منتشر و مهلت ارسال آثار تا پایان فروردین ١٤٠٠ تمدید شد و مجموعاً ٣٤ نهاد از کل کشور در این فراخوان شرکت کردند که در این میان ١٩ نهاد خیریه از استان تهران بودند.  
غالب موضوعات مورد توجه از سوی سازمان‌های مدنی در این فراخوان، سلامت و آموزش، نوجوانان، توانمندسازی، محیط‌زیست، کارآفرینی و اشتغال، معلولان و سالمندان، فرهنگی و صلح، کودکان کار، افراد در معرض آسیب و محرومیت‌زدایی بود.  
پیش‌تر نیز مؤسسه معین در راستای این فراخوان ٤ کارگاه آموزشی و نیز ۱۰ جلسه‌ مشاوره در حوزه‌ مدیریت دانش، گزارش‌نویسی، مستندسازی و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی برگزار کرده بود.  

«سعید مدنی» جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه جامعه مدنی، دکتر «رضوی» جامعه‌شناس و فعال مدنی، دکتر «وامقی» عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی، «لیلا ارشد» پیشکسوت و فعال حقوق کودک و بنیانگذار خانه خورشید دکتر «پیام روشنفکر»، پژوهشگر اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی و نیز «مراد ثقفی» روزنامه‌نگار، پژوهشگر و فعال مدنی از داوران این جایزه‌ دوسالانه بودند.  
مؤسسه نیکوکاری دکتر مجتبی معین یک نهاد خیریه مردمی و غیردولتی در سطح ملی است که در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، اجتماعی و ترویجی برای کمک به پیشگیری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و کاهش فرایند رو به گسترش آنها فعالیت می‌کند.  

کد خبر 632307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha