شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی از افزایش ۲۵ درصدی قیمت آب معدنی خبر داد و در پی سوء برداشت از صحبت‌های یک مقام سازمان غذا و دارو، درباره تفاوت آب معدنی با آب آشامیدنی توضیح داد.

آب معدني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پیمان فروهر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازار آب بسته‌بندی رونق فصلی دارد، اظهار کرد: شش ماه اول سال رونق و شش ماه دوم سال رکود این بازار است. از ابتدای سال تلاش کردیم قیمت آب بسته بندی افزایش پیدا نکند، چرا که رقیب محصول ما آب شرب شهری است که در ۹۰ درصد جغرافیای ایران مردم به آن دسترسی دارند. به عبارت دقیق‌تر تفاوت این صنعت با صنایع دیگر این است که مردم برای آن جایگزین دارند.

اما به گفته وی افزایش کرایه حمل و قیمت مواد اولیه  و همچنین تورم باعث شد تا اواخر تیر ماه، میانگین افزایش ۲۵ درصدی قیمت آب‌های بسته بندی در احجام مختلف اجرا شود.

تفاوت آب معدنی با آب آشامیدنی

فروهر در ادامه درباره اظهارات مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره آب‌های بسته بندی نیز گفت: این برداشت از صحبت‌های آقای عزیزی که آب معدنی همان آب شرب است، برداشت اشتباهی بود و به نظر می‌رسد سوء برداشت شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی درباره تفاوت آب معدنی با آب آشامیدنی نیز گفت: استاندارد آب معدنی با آب آشامیدنی متفاوت است. برای مثال کسی که آب معدنی تولید می‌کند، حتماً باید این آب را از منابع چشمه یا از منبع زیرزمینی برداشت کند و این منبع حتما باید خارج از محدوده شهری، صنعتی و دامداری واقع باشد. همچنین باید این آب طی چهار ساعت آنالیز شود و تلورانس تغییرات مولفه‌ها و پارامترهای آن در این زمان عددی منطقی باشد. همچنین در تولید آب معدنی، تولیدکنندگان اجازه استفاده از هرنوع روش تصفیه ندارند.

اما به گفته وی در تولید آب‌های آشامیدنی، نیازی به آنالیز چهار ساعته نیست و لازم نیست منبع آن حتما در مناطق کوهستانی باشد. این آب می‌تواند از هر منبعی برداشت شود، اما باید همه تصفیه و ضدعفونی‌های لازم روی آن انجام شود. در نهایت هر دو محصول ایمن و کاملاً پاک هستند.

اخیرا مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در نشستی خبری گفته بود که برخی از آب‌های بسته بندی آب معدنی نیست و از معادن یا چشمه‌ها برداشت نمی‌شود، بلکه همین آب شرب معمولی است که مجددا تصفیه می‌شود. یعنی آب معمولی را مجددا تصفیه می‌کنند تا از نظر فاکتورهای سلامتی کاملا مورد اطمینان باشد و بعد بسته‌بندی می‌کنند. بر این اساس پیگیری شده، برندی که آب آشامیدنی است، روی آن «آب آشامیدنی» و آن که از چشمه‌ها و معادن برداشت شده، «آب معدنی» نوشته شود.

کد خبر 632306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    10 0
    آب چشمه کجا بوده ..... همه از شیر آب پر میشه
  • احمد IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 1
    برداشت اب معدنی از ابهای زیر زمینی باعث فرونشست زمین و خرابی ساختمانها می شود گران کنید بیشتر برداشت می کنند و بیشتر زمین نشست می کند و تخریب بیشتری ببار می اورد