بیش از ۱۰ روز از وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و مردم مناطق و روستاهایی که در زلزله خانه‌هایشان آسیب دیده، می‌گویند در سرمای شدید هوای این منطقه امکانات لازم را ندارند و با سردتر شدن هوا، وضعیت آنها سخت‌تر می‌شود.

زلزله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، روز ۱۲ مهر زمین‌لرزه‌ای به بزرگری ۵.۷ دهم ریشتر در شهر چلگرد و در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری رخ داد. اگرچه این زلزله خسارت جانی در پی نداشت، اما طی ۱۰ روز گذشته بیش از ۶۱ پس‌لرزه در این منطقه ثبت شده است و تعداد زیادی واحد مسکونی تخریب شده اند.

عموما منازل روستایی در این شهرستان از خشت و گل هستند و بر اثر وقوع زلزله به تمامی ۲۲۳ روستا در این شهرستان خسارت وارد شد، اما بیش‌ترین خسارت به منازل در بخش بازفت این شهرستان وارد شد. به گفته مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری، در زلزله کوهرنگ بیش‌ترین خسارت‌ها که حدود ۸۰ درصد بود، به محل نگهداری احشام وارد شد. همچنین منازل مسکونی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد خسارت دیدند، اما مردم آوار نشده‌اند. زیرا به‌دلیل عشایری بودن منطقه و نزدیک بودن فصل کوچ، نیاز به اسکان اضطراری وجود نداشته و برخی از خانوارهای این منطقه در چادرهای عشایری سکونت دارند.

اما با توجه به سردسیر بودن منطقه سکونت در چادر برای روستاییانِ آسیب‌دیده از زلزله منطقی به‌نظر نمی‌رسد و بازسازی منازل آسیب‌دیده قبل از فصل سرما باید آغاز شود، زیرا امکان تخریب این منازل در پس‌لرزه‌های احتمالی وجود دارد و یا محلی برای اسکان موقت زلزله‌زدگان در نظر گرفته شود.

پس از وقوع زلزله غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور به نمایندگی از طرف سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در تماس تلفنی با استانداران خوزستان و چهارمحال و بختیاری آخرین وضعیت زلزله در شهرستان کوهرنگ را پیگیری کرد. در این تماس تلفنی ضمن بررسی روند اقدامات انجام شده برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان، دستورات رئیس جمهور در مورد رسیدگی فوری به وضعیت زلزله‌زدگان و انجام اقدامات امدادی را به استانداران ابلاغ شد.

به‌همین منظور خبرنگار ایسنا برای بررسی آخرین وضعیت زلزله‌زدگان و میزان همکاری مسئولان در بازدید از روستاهای زلزله‌زده بخش بازفت شامل دره شیخ عالی، کچوز و گراپ پای صحبت چند تن از اهالی این روستاها نشست تا مطالبات زلزله‌زدگان را منعکس کند.

مسئولان فقط برای بازدید می‌آیند

آقای خیری از اهالی روستای کچوز در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ گفت: فصل سرما شروع شده و تا به‌حال چادری در میان اهالی روستا توزیع نشده است. حتی اگر چادر هم برای اهالی در نظر گرفته شود، تنها تا ماه آینده می‌توان از آن استفاده کرد و برای فصل سرما اصلا جوابگو نیست.

وی ادامه داد: شب‌ها از ترس زلزله در بیرون از خانه‌ می خوابیم. برخی از خانواده‌ها بیمار دارند و این موضوع اصلا برای افراد سالخورده درست نیست. مسئله مهم که تنها مربوط به زمان زلزله و سیل هم نمی‌شود، ساخت مسکن است. مسئولان باید برای ساخت مسکن اقدام کنند.

خیری تاکید کرد: وعده‌ای که از روز نخست زلزله به اهالی روستای کچوز داده شد، ساخت‌وساز بود. شرایط به‌ نحوی شده است که انتظار کمک از همه به جز مسئولان را داریم. بسیاری از مسئولان در منطقه حضور پیدا کردند، اما تنها کارشان نظاره کردن است و در عمل شاهد کمک چندانی نبودیم.

این ساکن روستای کچوز بخش بازفت گفت: مسئولان شهرستانی مانند بخشدار و فرماندار زمانی به مناطق سر می‌زنند که یک مسئول کشوری و یا یک نماینده مجلس از منطقه بازدید کند، گویا بسیاری از مناطق را فراموش کرده‌اند. در جریان سیل چند سال گذشته نیز نامه‌های زیادی برای مسئولان نوشتیم، اما به درخواست‌ها توجهی نشد.

وی خاطرنشان کرد: من سرپرست خانوار هستم و کاری برای زن و فرزندانم نمی‌توانم انجام دهم. اگر اقدامی برای زلزله‌زدگان انجام نشود، باید به کجا پناه برد؟ اگر این اتفاق برای زن و فرزند مسئولان رخ دهد، آیا آنان حاضر هستند که ساعتی خانواده‌شان سختی بکشند؟ پس لرزه‌ها مدام ادامه دارند. بسیاری از اوقات نمی‌توان در این منطقه زندگی کرد و برخی از اوقات به این موضوع فکر می‌کنیم که زن و فرزندانمان را برای زندگی به جای دیگر ببریم.

سرما آزاددهنده است

 یکی از بانوان سالخورده ساکن روستای کچوز هم گفت: بعد از جریان زلزله، کنتورهای برق دچار مشکل و یخچال منزل دچار سوختگی شد. خانه‌های این روستا سنگی است و موقع زلزله هر لحظه امکان دارد سنگ‌ها بر سر ما آوار شود. تابستان‌ها نیز بارها شاهد خزیدن مارها در میان تیرهای چوبی سقف خانه های سنگی خود هستیم. کل سال در همین روستا سکونت داریم و جایی به‌غیر از این منزل سنگی نداریم. توان جسمی من کم است و توان مالی ندارم که جایی را اجاره کنیم تا از این آسیب‌ها در امان بمانم.

وی ادامه داد: چادر، پتو، هیچ خوراکی و آذوقه‌ای به اهالی داده نشده است و این‌ها هم برای یک زندگی دائم در روستا چاره‌ساز نیست، پس از زلزله شب‌ها در فضای باز استراحت می‌کنیم. نوه‌ها و فرزندانم از سرما به خود می‌لرزند، هیچ اقدامی هم مسئولان برایمان انجام نداده‌اند، دولت باید یک وام برای ساخت مسکن به اهالی بدهد.

چادر کفاف سرمای زمستان را نمی‌دهد

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه وضعیت مردم شهرستان کوهرنگ اصلا مطلوب نیست، اظهار کرد: این جریان تنها مربوط به جریان زلزله نیست و  باید برای معیشت و باید برای وضعیت مسکن مردم فکری شود.

وی افزود: آن‌چه که در شرایط حاضر ضروری به‌نظر می‌رسد، آوردن کانکس برای مردم است تا فرزندان از ترس و سرما نگرانی نداشته باشند و بعد به‌صورت فوری و جهادی باید برای مسکن مردم اقدام شود، زیرا بسیاری از جوانان این منطقه برای کار به بیرون از این شهرستان مهاجرت می‌کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری یادآور شد: گلایه مردم این منطقه این است که بسیاری از مسئولان تنها برای گرفتن عکس به منطقه سر می‌زنند، وعده‌هایی می‌دهند و در نهایت خبری از آنان و وعده‌های داده‌ شده نمی‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: هلال احمر برای برخی از زلزله‌زدگان اقدام به تهیه چادر کرده است، اما چادر کفاف سرمای پاییز و زمستان را نمی‌دهد، می‌طلبد مسئولان استانی و ملی طبق وعده‌های داده شده در رابطه با مسکن مردم این منطقه، به‌صورت جدی فکری کنند، زیرا مردم این منطقه شایسته این نحوه زندگی کردن نیستند.

اسکان اضطراری ۸۵ خانوار زلزله‌زده در کوهرنگ بنا بر تشخیص هلال‌احمر

در این میان مرتضی زمانپور، فرماندار کوهرنگ در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پس از وقوع زلزله در شهرستان کوهرنگ برآورد خسارت‌های وارده به بخش مردمی، زیربنایی و کشاورزی از لحظات اولیه آغاز شد، اظهار کرد: تلاش شد برآورد خسارت‌ها با دقت و حساسیت بالا انجام شود. در آمار برخی از دستگاه‌ها ایرادهایی وجود داشت که اصلاح شد.

فرماندار شهرستان کوهرنگ از اسکان اضطراری ۸۵ خانوار زلزله‌زده در این شهرستان بنا بر تشخیص جمعیت هلال‌احمر و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: همچنین بین ۳۵۰ خانوار مواد غذایی توزیع شد، باید از هم‌اکنون و قبل از آغاز بارش‌ها شرایط برای اسکان موقت زلزله‌زدگان فراهم شود.

وی بیان کرد: در زلزله اخیر شهرستان کوهرنگ به راه‌ها، مدارس، تعدادی مساجد، خانه‌های بهداشت، سالن‌های ورزشی، منابع تامین آب و ادارات دولتی نیز خسارت وارد شده است.

کد خبر 632129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha