مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

خسارت اخیر زلزله کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان ۶۰۰میلیارد تومان اعلام شد.

اسکان موقت درچلگرد

به گزارش همشهری آنلاین، براساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین‌لرزه ۵.۷ریشتری ساعت ۰۶:۰۹دقیقه صبح دوشنبه ۱۲مهر مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان حوالی چلگرد را لرزانده بود.
با وجود اینکه این زلزله هیچ‌گونه خسارت جانی درپی نداشت، اما خساراتی را به ‌بار آورد که در این باره نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران چهار محال و بختیاری برگزار و ابعاد این حادثه بررسی و دستورهای لازم برای پیگیری خسارت دیدگان این زلزله صادر شد.


آوار کامل ۱۰۶خانه
مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری در این نشست اعلام کرد: ۵۶۷۰نفر در قالب ۱۱هزار خانوار در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان استان از زلزله ۵.۷ریشتری چلگرد متاثر شدند که در همین راستا ۱۰۶خانه به طور کامل آوار و برای اسکان موقت خانوارها ۸۵چادر توزیع شد.
ایرج کیانی با بیان اینکه بیشترین منطقه متاثر از زلزله در شهرستان کوهرنگ و شامل روستاهای گراب، دره هندو، چلگرد و صمصامی بوده است، گفت: تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر به همراه یک بالگرد در شهرستان کوهرنگ در حالت آماده‌باش هستند.


آسیب تاسیسات آب‌رسانی
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از وارد شدن ۵۳میلیارد خسارت به تاسیسات این شرکت در شهرستان کوهرنگ خبر داد و گفت: افت آب، شکستگی و آسیب به خطوط انتقال، خسارت به حوضچه‌ها و تاسیسات آب‌رسانی از جمله این خسارت‌ها بوده است.
سهراب بهرامی با بیان این مشکل آب‌رسانی در مناطق زلزله‌زده استان رفع شده است، اظهار کرد: در روزهای اخیر فقط روستای مورز با قطعی آب روبه‌رو بود که با آب‌رسانی سیار خدمات‌رسانی به روستاییان تداوم یافت.
وی با بیان اینکه ۸۴درصد منابع آب شهرستان کوهرنگ از چشمه‌ها تامین می‌شود، افزود: چشمه‌ها در زمان بروز حوادث از جمله سیل و زلزله به شدت آسیب‌پذیرند.
 

خسارت به ۳هزار واحد مسکونی 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری هم در این نشست از وارد شدن خسارت به بیش از ۳هزار واحد مسکونی در شهرستان کوهرنگ خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد ۳۴۰واحد باید بازسازی شود.
فرشید ریاحی سامانی افزود: همه واحدهای مسکونی در شهرستان کوهرنگ و تعدادی در شهرستان‌های فارسان و اردل دچار آسیب شده است.

اسکان موقت ۸۵خانوار در کوهرنگ
فرماندار کوهرنگ هم گفت: با توجه به غیرقابل سکونت بودن تعدادی از خانه‌های زلزله‌زده در شهرستان، ۸۵خانوار در چادرهای توزیعی هلال‌احمر اسکان موقت داده شده است. همچنین برای ۳۵۰خانوار آسیب‌دیده از زلزله مواد غذایی توزیع شده است.
مرتضی زمانپور با اشاره به تخریب ۴۲ مدرسه شهرستان کوهرنگ، اظهار کرد: از این تعداد ۵مدرسه قابل بهره‌برداری و استفاده نیست و باید بازسازی شود. همچنین از ۱۰۰ مسجد موجود در شهرستان، ۴۲ مسجد با خسارت‌هایی روبه‌رو و و تعدادی از اماکن دولتی از جمله ساختمان‌های اداری، سالن‌های ورزشی و خانه‌های بهداشت دچار آسیب و ترک‌خوردگی شده است.
 

دیگر خسارت‌ها  
در شهرستان فارسان ۶۰خانه مسکونی، ۱۲مدرسه، ۲گلزار شهدا و یک مورد مزرعه پرورش شترمرغ خسارت دید. این زلزله همچنین منجر به وارد شدن خسارت‌هایی در ۴۷روستای  شهرستان اردل شد به طوری که بین ۱۰ تا ۳۰درصد خسارت متوجه ساختمان‌ها شده است.
همچنین زلزله ۲۲میلیارد تومانی به چشمه‌های آب آشامیدنی و ایل‌راه‌های منطقه خسارت وارد کرد. علاوه‌بر آن تعدادی از دام عشایر در محدوده استان و ۷۰راس در مسیر کوچ و در محدوده خوزستان تلف شد.
در این نشست میزان خسارت وارد شده از زلزله بر راه‌های شهرستان کوهرنگ  ۱۷۵میلیارد تومان اعلام و گزارش شد که ۲۹۷کیلومتر از راه‌های منطقه در بخش‌های روسازی و زیرسازی و ۱۱۰ابنیه خسارت دیده است.

گزارش نهایی میزان خسارت‌ها
استاندار چهارمحال و بختیاری هم در این نشت گفت: زلزله ۵.۷ریشتری دوشنبه هفته گذشته به مرکزیت چلگرد ۶۰۰میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مردمی، زیربنایی و کشاورزی به این استان وارد کرد.
اقبال عباسی افزود: این میزان خسارت شامل ۳۷۵میلیارد تومان در بخش زیربنایی، ۲۱۵میلیارد تومان در بخش مردمی و ۲۰میلیارد تومان در بخش کشاورزی برآورد شده است.
وی جبران خسارت‌های وارد شده بر معیشت و خانه‌های مسکونی مردم در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان را در اولویت جبران خسارت‌های زلزله اعلام کرد و گفت: تصویب و ابلاغ خسارت‌ها در سازمان‌های بالادستی زمان‌بر و طولانی است و به همین دلیل تا آن زمان باید سازمان‌ها و اداره‌های مرتبط از محل بودجه‌های دستگاهی خود برای رفع مشکلات اضطراری و مهم استفاده کنند.
عباسی بیان کرد: با توجه به سرد شدن هوا و موقعیت جغرافیایی منطقه انتظار می‌رود اعتبار مورد نیاز برای جبران خسارت‌های ناشی از زلزله هرچه زودتر ابلاغ شود تا روند جذب آن از سوی دستگاه‌های مرتبط در کوتاه‌ترین زمان در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 631579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha