یک سال پس از ۲۵۰ ساله شدن لودویگ فن‌بتهوون، سمفونی شماره ۱۰ موسیقیدان و آهنگساز نامدار آلمانی به لطف هوش مصنوعی کامل شد.

سمفوني دهم بتهوون

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان‌دهندگان رویداد موسوم به بتهوون‌فست برای شرکت‌کنندگان در دوره ۲۰۲۱ آن یک هدیه ویژه دارند؛ نسخه کامل سمفونی شماره ۱۰ این موسیقیدان بزرگ آن هم در حالی که تنها چند طرح دستنویس و ناقص از آن باقی مانده است. گروهی از متخصصان موسیقی و کارشناسان هوش مصنوعی در پروژه‌ای مشترک موفق شدند این سمفونی را پس از حدود ۲۰۰ سال به سرانجام برسانند.

پروژه کامل کردن سمفونی دهم بتهوون سال ۲۰۱۹ با مدیریت ماتیاس رودر از موسسه کارایان در سالزبورگ اتریش آغاز شد؛ موسسه‌ای که ماموریت آن کار روی فناوری‌های موسیقی از جمله هوش مصنوعی است. رودر گروهی از کارشناسان بین‌المللی را مامور کنار هم گذاشتن دستنوشته‌های بازمانده از آهنگساز نابغه آلمانی کرد و از آنها خواست به وفادارانه‌ترین شکل ممکن به شیوه نت‌نویسی بتهوون آن را کامل کنند.

از جمله متخصصانی که در این پروژه با موسسه کارایان همکاری کردند می‌توان به والتر ورزووا، آهنگساز اتریشی و پروفسور احمد الجمال، کارشناس هوش مصنوعی از دانشگاه راتجرز اشاره کرد. هوش مصنوعی برای آشنا شدن با شیوه آهنگسازی بتهوون سراغ سمفونی‌های پیشین او رفت و به ویژه از سمفونی پنجم برای به پایان رساندن ترکیب سمفونی دهم بهره برد.

این فرایند دو سال زمان برد و همه‌گیری کرونا اجازه نداد رونمایی از نسخه کامل سمفونی دهم برای جشن ۲۵۰ سالگی بتهوون در اکتبر ۲۰۲۰ آماده شود. البته نسخه ابتدایی آن سال ۲۰۱۹ با تنظیم ساده پیانو برای گروهی از خبرنگاران و کارشناسان اجرا شد و کسی ندانست کدام بخش سمفونی مربوط به شاهکار بتهوون بوده است و کدام بخش نتیجه همکاری موسیقیدانان و هوش مصنوعی.

سرانجام پس از حدود دو سال و درست ۱۹۴ سال پس از مرگ لودویگ فن‌بتهوون، نسخه کامل سمفونی شماره ۱۰ او با اجرای ارکستر بتهوون شهر بن آلمان در روز نهم اکتبر اجرا شد.

کد خبر 632128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha