شهردار تهران در آخرین نشست کارگاه‌های ارایه عمومی نتایج مطالعات طرح جامع تهران، با تاکید بر پیروی از الگوی توسعه پایدار شهری، تدوین برنامه‌ای منعطف، مدیریت‌کننده تحولات و متمرکز در انتظارات راهبردی را برای هدایت و توسعه شهر ضروری دانست.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر محمدباقر قالیباف گفت: در ضرورت تدوین طرح جامع هیچ شکی نیست اما باید توجه داشت که یک طرح خوب و قابل دفاع باید در معرض نقد و بررسی قرار بگیرد و بر اساس عقل جمعی درباره آن تصمیم‌گیری شود.

شهردار تهران افزود: طرح باید به گونه‌ای تنظیم شود که ساختارهای اجرایی و تحقق آن همیشه در نظر گرفته شود و اگر مباحث مدیریت شهری در کنار آن حل و فصل نشود دچار مشکل خواهیم شد.

وی شهرها به ویژه کلان‌شهرهایی را که پایتخت هستند دارای موجودیت پیچیده و پویا عنوان کرد که تحت عوامل رقابتی شکل می‌گیرد و از درون و برون متاثر می‌شود.

شهردار تهران گفت: این نوع شهرها به دلیل مرکزیت تجمع قدرت، ثروت و جمعیت پیش از پیش مورد توجه هستند.

به گفته قالیباف کلان‌شهرها امروز به واحدهای تعیین کننده‌ای در نظام ژئوپولتیک و ژئواکونومیک تبدیل شده‌اند.

قالیباف تصریح کرد: واحدهای ملی امروز این ضرورت را دریافته‌اند که کلان‌شهرها را باید برای رقابت در پارادایم جهانی شدن به طور گسترده تجهیز کرد.

وی تداوم حیات و عملکرد کلانشهر را در تبدیل شدن آن‌ها به شهرهای جهانی و توانمندی در ایفای نقش موثر در محیط رقابت جهانی دانست.

وی گفت: امروز 40 سال پیش نیست که جمعیت شهرها را ساکنانی منعفل و بدون نقش فرض کنیم
شهردار تهران اظهار کرد: شهروندان امروز پیش از پیش با حقوق و مسئولیت‌های خود آشنا شده‌اند و با مشارکت‌جویی نقش تعیین کننده‌ای در هدایت و توسعه شهرها یافته‌اند.

وی تاکید کرد: تا زمانی‌که محیط شهرها میراث الگوهای اقتباس شده نامتناسب باشند نظام‌ها به صورت جزیره‌ای عمل کرده و در آن آینده‌پژوهی و چشم‌انداز درونی‌شده وجود ندارد.

شهردار تهران با تاکید بر این‌که توسعه شهرها موضوعی فرارشته ای است گفت: توسعه شهر نباید در انحصار مهندسان عمران و حتی شهرسازان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: توسعه پایدار شهری بر همه وجوه حیات جمعی شهروندان و شهر تاکید دارد و به شکل یک بعدی عمل نمی‌کند.

قالیباف توسعه پایدار شهری را متاخرترین نظریه در باب توسعه شهر عنوان و اظهار کرد: توسعه پایدار بر 7 محور استوار است.

وی در تشریح این هفت محور گفت: برنامه‌ریزی و مدیریت یکپارچه و پایدار شهری و توزیع فضای قدرت، پایداری و بالندگی اقتصاد شهری و کارآمدی کلیه ظرفیت‌ها شهری از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: پایداری هویت و انسجام فرهنگی- اجتماعی جامعه شهروندی، پایداری محیط و منابع زیستی و ارزش‌های طبیعی شهر و پیرامون آن در کنار پایداری کالبدی و کارکردی از دیگر محورهای توسعه پایدار است.

قالیباف از پایداری حقوق و مسئولیت‌های شهروندی به عنوان هفتمین محور توسعه پایدار یاد کرد و افزود: در نتیجه تحقق این اهداف می‌توان بهبود مستمر کیفیت زندگی شهروندان و بقا و بالندگی شهر را انتظار داشت.

شهردار تهران تصریح کرد: ادعای جامعیت و محدود کردن شهرها در الگوهای طبقه‌بندی شده و بخش نامه‌نویسی برای کنترل تحول شهرها اندیشه‌ای خام و منسوخ شده به حساب می‌آید که ناکارآمدی آنان در دنیا ثابت شده است.

قالیباف تاکید کرد: نمی‌توان با اتکا به بخشی از اطلاعات، اصلاح‌های هندسی، ویرایش‌های زیباشناسی، جداول سهم‌بندی شده و تولید نقشه و ضوابط حال و آینده یک شهر را دسته‌بندی کرد.

قالیباف افزود: امکان ندارد بدون ملاحظات شهری، آینده پژوهی، در نظر گرفتن نظام وسیع رقابت‌های درونی و بیرونی و تنگاهای اجرایی برای یک دوره 20 ساله وضعیت و موقعیت شهروندان را تعریف کرد.

وی با تصریح به این‌که کسی نمی‌تواند ادعای کشف و برنامه‌ریزی رفتارهای آینده را داشته باشد گفت: حتی امکان احصاء و استنباط تاثیر شگرف پاردایم فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرها و سیستم‌های شهری و شهروندان امکانپذیر نیست و نمی‌توان آن را در طرح جامع به کار بست.

وی با طرح پرسش‌‌های دیگری بر نقد و بررسی کامل طرح جامع تاکید کرد و گفت: در تدوین این طرح باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود.

اجرایی بودن طرح، بررسی علل و عوامل مشکلات طرح‌های پیشین و درس از تجربه‌های تلخ گذشته از دیگر نکاتی بود که قالیباف بر آن تاکید داشت.

شهردار تهران با انتقاد از تهیه طرح‌های تفصیلی همزمان با طرح جامع گفت: به هیچ دلیلی نباید دقت فدای سرعت شود.

وی با قبول این‌که شهر در حال حرکت است و مدیران از این حرکت عقب هستند خاطرنشان کرد: اما در کنار آن باید توجه کنیم که طرح‌ها ناپخته و خام نباید تهیه شوند.

شهردار تهران پیشنهاد کرد با درس‌گرفتن از ناکامی‌های گذشته از برنامه‌ریزی متمرکز، آمرانه و خطی فاصله بگیریم. به گفته قالیباف این‌گونه برنامه‌ها پاسخگوی نیازهای شهر و شهروندان نخواهد بود.

شهردار تهران با تاکید بر این‌که باید آن بخش از دستاوردهای طرح جامع را که قابل دفاع هستند در برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی وارد کرد، گفت: در کنار توانمندی‌های طرح جامع و با پایه قرار دادن الگوی توسعه پایدار شهری، باید برنامه‌ای منعطف، مدیریت کننده تحول و متمرکز در انتظارات راهبردی تهیه شود و این برنامه برای تحقق هدایت و توسعه مورد اجماع کارشناسان باشد.

وزیر مسکن و شهرسازی نیز در این مراسم با اشاره به هماهنگی میان ارگان‌های مختلف گفت: در صورتی‌که هماهنگی منسجم میان وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی وجود داشته باشد اجرای این طرح با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

مهندس سعیدی‌کیا نداشتن طرح جامع برای شهر تهران را دلیل نابسامانی شهر دانست و عنوان کرد: نخستین طرح جامع در سال 1348 تنظیم شد و ساماندهی آن در سال 70 اتفاق افتاد که هیچ ‌کدام آنها موفق و قابل اجرا نبودند.

وی افزود: مشکل طرح جامع فعلی در دو بعدی بودن آن است که تراکم را فقط در برخی مناطق در نظر گرفته است در حالی که باید بعد سوم آن نیز تعریف شود.

وزیر مسکن و شهرسازی، همکاری تمام کارشناسان را در موفقیت این طرح ضروری دانست و گفت: ما به گذشته خود افتخار می‌کنیم، در حالی‌که آینده به برنامه‌ریزی امروز ما نیاز دارد. موفقیت امروز ما با اتکا به یک مدل شهرسازی ممکن نیست و حق همه مردم است که در آن شرکت کنند و شاهد اجرای آن باشند.

سعیدی‌کیا درباره بافت‌های فرسوده تهران اظهار کرد: سه هزار هکتار از شهر تهران دارای بافت‌های فرسوده هستند که شاخص‌های آن، تجمیع ریز‌دانه‌ها، غیرمقاوم بودن و مساحت کم آن در عرض عابر است و باید به طور جدی به آن پرداخته شود.

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به این‌که ساخت یک ساختمان باید اصولی آغاز شود اظهار کرد: اگر همه با هم هماهنگ باشند و مطالعات درست و فنی صورت بگیرد، در آینده نیازمند استفاده از فنون مقاوم‌سازی برای ساختمان‌ها نخواهیم بود و با داشتن یک هویت مشترک و هماهنگ در اجرا، نه تنها در برنامه‌ریزی برای شهر تهران که در برنامه‌ریزی تمام شهرهای کشور موفق خواهیم بود.

کد خبر 632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز