شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیرو‌های ارتش روسیه روز شنبه 13 سپتامبر از بندر پوتی گرجستان واقع در دریای سیاه خارج شدند.

به گزارش رویترز، خروج نیرو‌های روسی از بندر پوتی بر اساس اولین مرحله از توافق میان دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه و نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه برمبنای عقب نشینی نیرو‌های روسی از گرجستان انجام گرفت.

خبرنگار رویترز مستقر در شهر پوتی طی گزارشی گفت: نیرو‌های روسی که بر کامیون و خودرو‌های نظامی سوار شده بودند را در حال خروج از مواضع خود واقع در مناطق حومه‌ای این بندر دیده است.  نیرو‌های روسی مستقر در سناکی که در نزدیکی بندر پوتی قرار دارد نیز روز جمعه 12 سپتامبر عقب نشینی از مواضع خود را آغاز کردند.

روسیه ماه گذشته درواکنش به اقدام ارتش گرجستان در حمله به جمهوری جدایی طلب اوستیای جنوبی، وارد نبرد با گرجستان شد، بر اثر این نبرد ارتش روسیه به داخل خاک گرجستان نفوذ کرد و موقتا مناطقی از این کشور را به تصرف خود درآورد.

روز دوشنبه هفته گذشته اما روسیه با خروج نیرو‌های خود از گرجستان در فاصله زمانی یک ماه موافقت کرد. با این حال روسیه تا کنون اعلام نکرده است که متعهد به خروج نیرو‌های خود از جمهوری‌های جدایی طلب اوستیای جنوبی و آبخازیا است.

دولت روسیه اعلام کرده است 7600 نیرو را در اوستیای جنوبی و آبخازیا مستقر خواهد کرد. دولت مسکو ما گذشته استقلال این جمهوروی‌های جدایی طلب را به رسمیت شناخته بود.

دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: توافق برای خروج از گرجستان پس از آن امکان پذیر شد که اتحادیه اروپا ضمانت‌هایی را مبنی بر اینکه دولت تفلیس جمهوری‌های جدایی طلب اوستیای جنوبی و آبخازیا را مجددا مورد حمله قرار نخواهد داد، به دولت روسیه  ارائه داد.

کد خبر 63186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز