راهنمای جدیدی یک گروه بهداشتی پرنفوذ در آمریکا منتشر کرده است توصیه‌ها درباره مصرف آسپیرین بچه یا آسیپرین با دوز کم را برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی تغییر می‌دهد.

Aspirin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس «کارگروه خدمات پیشگیری آمریکا» در پیش‌نویس راهنمای جدیدش توصیه کرده است که سالمندانی که بیماری قلبی ندارند، برای جلوگیری از نخستین حمله قلبی یا سکته مغزی نباید به طور روزانه آسپیرین مصرف کنند.

این راهنمای جدید می‌گوید در بزرگسالان در دهه ۶۰ زندگی که سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی ندارند، خطرات خونریزی ناشی از مصرف آسپیرین بیشتر از سودمندی‌های بالقوه آن است.

از طرف دیگر این گروه می‌گوید مصرف آسپیرین روزانه سودمندی‌های اندکی برای بزرگسالان در دهه ۴۰ زندگی که به دلایل دیگر در معرض خطر خونریزی نیستند، داشته باشد. این گروه درباره افراد در دهه ۵۰ زندگی نیز تاکید توصیه‌اش کاسته است و می‌گوید اکنون شواهد درباره سودمندی‌ مصرف آسپیرین در این گروه سنی کمتر آشکار است.

کارشناسان می‌گویند این توصیه‌ها برای افرادی است که به علت فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای در معرض خطر بالای حمله قلبی یا سکته مغزی هستند. بنابراین بزرگسالان بدون توجه به سن‌شان باید درباره شروع یا توقف مصرف آسپیرین با پزشکشان مشورت کنند تا مطمئن شوند انتخاب درستی انجام داده‌اند.

اگر این راهنمای جدید نهایی شود، توصیه قبلی این گروه به افراد سالمندتر برای مصرف روزانه آسپیرین برای جلوگیری از نخستین حمله قلبی و سکته مغزی کنار گذاشته می‌شود و به این صورت راهنمای این گروه با راهنمای سایر گروه‌های پزشکی در این باره هماهنگی بیشتری پیدا می‌کند.

این کارگروه همچنین قبلا گفته بود که مصرف روزانه آسپیرین همچنین از سرطان روده بزرگ و راست‌روده برای برخی از بزرگسالان در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی‌شان جلوگیری می‌گیرند، اما راهنمای جدید می‌گوید شواهد بیشتری برای تایید این سودمندی لازم است.

این راهنمای جدید به طور آنلاین در دسترس قرار گرفته است تا امکان اظهار نظر درباره آن تا ۸ نوامبر (۱۷ آبان) فراهم شود. این گروه پس از ارزیابی این نظرات تصمیمش برای نهایی کردن این راهنما را خواهد گرفت.

آسپیرین بیشتر به عنوان یک داروی مسکن شناخته شده است، اما یک داروی رقیق‌کننده خون هم هست که می‌تواند احتمال لخته شدن خون را کاهش دهد. اما آسپیرین حتی در مصرف با دوز کم خطراتی هم دارد که عمدتا به صورت خونریزی در دستگاه گوارش یا زخم‌گوارشی است که می‌تواند جان افراد را در معرض تهدید قرار دهد.

کد خبر 631797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha