یک فروند کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌شناسی نیروی دریایی آمریکا از اواخر سپتامبر فعالیت‌های گسترده‌ای را در منطقه وسیعی از دریای چین جنوبی انجام داده که به گفته کارشناسان نظامی چینی، این حرکت برای جمع‌آوری داده‌های جغرافیایی و هیدرولوژیکی زیر آب به منظور حمایت از زیر دریایی‌های نظامی خود در منطقه علیه چین است.

کشتی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گلوبال‌تایمز، این وضعیت همچنین پس از آنکه یک زیردریایی هسته‌ای آمریکایی در اوایل این ماه به یک شیء ناشناس در دریای چین جنوبی برخورد کرد، توجه برخی از ناظران نظامی را به خود جلب کرد که این امر بار دیگر ضرورت حضور نیروی دریایی ایالات متحده برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این منطقه را برجسته کرده است.

کشتی USNS Mary Sears، یک کشتی اقیانوس‌شناسی در کلاس Pathfinder، در روز ۲۶ سپتامبر وارد دریای چین جنوبی شده و بررسی‌های گسترده‌ای را آغاز کرد است.

طبق گزارش منابع نظامی چینی، این کشتی که از یکم تا ۴ اکتبر در آب‌های جنوب جزیره هاینان کار می‌کرد، از پنجم تا ۹ اکتبر به خط ساحلی ویتنام نزدیک شد و تا یکشنبه به آب‌های به نزدیکی جزایر نانشا رسیده است.

کارشناسان نظامی می‌گویند، در حالی که به نظر می‌رسد این کشتی در حال انجام تحقیقات علمی است، اما مأموریت واقعی آن پشتیبانی از جنگ‌های زیردریایی و ضد زیردریایی خواهد بود، زیرا این شناور می‌تواند نقشه‌های زیر آب را ترسیم کند که این می‌تواند به حرکت زیردریایی‌های این کشور کمک کرده یا دستگاه‌های تشخیص را برای کمک به مکان‌یابی زیردریایی‌های دشمن به‌کار بگیرد.

نیروی دریایی ایالات متحده می‌خواهد همیشه نقشه‌های به‌روز و دقیقی از دریای چین جنوبی داشته باشد تا زیردریایی‌های آنها بتوانند بدون استفاده از دستگاه‌های سونار فعال، با خیال راحت حرکت کرده و خود را پنهان‌کارتر نشان دهند و یا مکان‌های مناسبی را برای کمین پیدا کنند.

تحلیلگران می‌گویند اگر زیردریایی واقعا به زمین برخورد کرده باشد، این بدان معناست که نقشه دریایی که زیردریایی از آن استفاده می‌کرده منسوخ شده و زمین جدید بدون اطلاع نیروی دریایی ایالات متحده شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید:

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود گفت که ایالات متحده باید توضیح دهد که دقیقاً حادثه زیردریایی در کجا اتفاق افتاده است و آیا این باعث نشت هسته‌ای شده یا محیط زیست را آلوده کرده است یا خیر.

کد خبر 631712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha