زیردریایی نیروی دریایی آمریکا در منطقه غربی اقیانوس آرام که همواره با اعتراض چین همراه بوده در برخورد با یک کوه در زیر آب دچار سانحه شد. این اتفاق محل مناقشه جدید بین دو کشور قرار گرفت.

زيردريايي آمريكايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، نیروی دریایی ایالات متحده یک زیردریایی هسته‌ای آسیب دیده را در زیر آب پیدا کرد.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد یک زیردریایی هسته‌ای نیروی دریایی آمریکا که ماه گذشته هنگام غوطه‌ور شدن در دریای مورد مناقشه چین جنوبی در یک حادثه به شدت آسیب دید، با یک کوه ناشناخته زیر آب برخورد کرده است.

این نیرو به طور منظم عملیاتی را در دریای چین جنوبی انجام می‌دهد تا ادعاهای مورد مناقشه چین را در مورد جزایر کوچک، صخره‌ها و برون‌زدها به چالش بکشد و پکن را به خشم بیاورد.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا که در غرب اقیانوس آرام فعالیت می‌کند، اعلام کرد که بر اساس تحقیقات این زیردریایی هنگام عملیات در آب های بین‌المللی در منطقه هند و اقیانوس آرام بر روی یک کوه دریایی ناشناخته زمین گیر شده است.

پکن تقریبا درباره کل دریای چین جنوبی و حتی جزیره خود مختار تایوان مدعی است و در همان حال، بخشی از این منطقه نیز توسط چهار کشور آسیای جنوب شرقی مورد ادعا قرار گرفته است.

نیروی دریایی آمریکا این حادثه را یک هفته پس از وقوع آن تایید کرد و گفت یک زیردریایی حمله سریع هسته‌ای، «در حین غوطه‌ور شدن به یک شیء برخورد کرده است.» 

اما پکن واشنگتن را به عدم ارائه اطلاعات به موقع و دقیق در مورد این حادثه متهم کرد و از «فقدان شفافیت و عدم مسئولیتپذیری از سوی ایالات متحده» شکایت کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از ایالات متحده خواست تا توضیحی در مورد اهداف ناوبری کشتی، مکان خاص حادثه، اینکه آیا این کشتی در منطقه انحصاری اقتصادی یا آب‌های سرزمینی بوده و اینکه آیا باعث نشت هسته‌ای یا آسیب به محیط زیست اقیانوسی شده است یا نه توضیح دهد.

پکن گفت که واشنگتن باید «فرستادن کشتی‌های جنگی و هواپیماهای نظامی برای ایجاد مشکل و نمایش قدرت را متوقف کند.

کد خبر 635523
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha