وزیر دفاع آمریکا با ادعای اینکه چین به سرعت در حال تقویت بسیاری از قابلیت‌های خود از جمله تهاجمی، هوایی، دفاع موشکی و اقدامات ضد زیردریایی است، گفت پکن به سمت سه‌گانه اتمی حرکت می‌کند.

CHUNK + لوید آستین + وزیر دفاع آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا بامداد یکشنبه گفت حوزه اقیانوس‌های هند و آرام، منطقه‌ای با فرصت‌های بزرگ و چالش‌های واقعی است.

آستین که در نشست «مجمع دفاع ملی ریگان» صحبت می‌کرد، مدعی شد: «یکی از این چالش‌ها، ظهور چین است که به طور فزاینده‌ای مدعی و مستبد است. با این حال، آمریکا یک قدرت اقیانوس آرام است و همیشه خواهد بود».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی با بیان اینکه آمریکا باید در مورد چالش چین و آنچه که باید برای مقابله با آن انجام دهد شفاف باشد، اظهار داشت: «سران چین در حال گسترش توانایی خود برای طرح نیرو و ایجاد شبکه جهانی پایگاه‌های نظامی هستند».

رئیس پنتاگون در ادامه اتهام‌زنی‌های خود علیه پکن، افزود: «چین به سرعت در حال تقویت بسیاری از قابلیت‌های خود از جمله تهاجمی، هوایی، دفاع موشکی و اقدامات ضد زیردریایی است. این کشور به‌طور فزاینده‌ای بر یکپارچه‌سازی اطلاعات، فضای سایبری و عملیات فضایی خود متمرکز شده است».

بر اساس این گزارش‌، آستین - که کشورش تنها استفاده کننده از سلاح اتمی علیه یک کشور دیگر است - همچنین مدعی شد: «چین برای ایجاد یک [سیستم] سه‌گانه اتمی نوپا کار می‌کند».

وی اما تصریح کرد: «ما نه به دنبال رویارویی و نه درگیری [با چین] هستیم. اما همیشه آماده پیروزی در درگیری خواهیم بود».

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه قصد دارد در اوایل سال ۲۰۲۲ به منطقه جنوب شرق آسیا سفر کند، درباره تایوان نیز گفت: «ما برای تقویت بازدارندگی [این کشور] کار می‌کنیم، اما به دنبال تغییر وضعیت موجود نیستیم».

آستین همچننی افزود: «ما فعالانه به دنبال خطوط ارتباطی باز با سران دفاعی چین هستیم، به ویژه در شرایط بحران، و ما در حال برداشتن گام‌هایی هم بین دیپلمات‌ها و هم بین ارتش‌هایمان برای کاهش خطرات و جلوگیری از محاسبات اشتباه هستیم».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

این در حالی است که پیشتر وزارت دفاع چین با بیان اینکه هیچ جایی برای سازش در مورد تایوان وجود ندارد، تاکید کرد واشنگتن نباید در این موضوع توهم داشته باشد.

کد خبر 641178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha